دکتر حسین کرمانپور رییس اورژانس بیمارستان سینا در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره وضعیت سیستم بهداشت و درمان کشور در شرایط فعلی و اینکه آیا سیستم بهداشت و درمان کشور در حال فروپاشی است، گفت:« موافق این نظر نیستم. سیستم بهداشت و درمان کشورمان به صورت صد در صدی تمام امکاناتش را به کار بسته است و مشکلش این است که تک و تنهاست. آی سی یوها حد محدودی دارند اگر تعداد آی سی یوها را افزایش دهیم پزشک کم است اگر نیروی پزشک اضافه کنیم تجهیزات بیمارستان ها کم است و.... »

برای مقابله با کرونا در حاکمیت یکپارچگی وجود ندارد / کادر درمان بریده اند،توان بیشتری ندارند

سلامت نیوز: دکتر حسین کرمانپور رییس اورژانس بیمارستان سینا در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره وضعیت سیستم بهداشت و درمان کشور در شرایط فعلی و اینکه آیا سیستم بهداشت و درمان کشور در حال فروپاشی است، گفت:« موافق این نظر نیستم. سیستم بهداشت و درمان کشورمان به صورت صد در صدی تمام امکاناتش را به کار بسته است و مشکلش این است که تک و تنهاست. آی سی یوها حد محدودی دارند اگر تعداد آی سی یوها را افزایش دهیم پزشک کم است اگر نیروی پزشک اضافه کنیم تجهیزات بیمارستان ها کم است و.... »


وی در ادامه گفت:«سیستم بهداشت و درمان یک مجموعه در هم تنیده است اگر یک بخش آن توسعه پیدا کند و بخش دیگر را توسعه ندهند خدمات ادامه پیدا نمی کند مثل این است که در ایران بگوییم در کشور پروازهای داخلی کم است و تعداد خلبانان را زیاد کنیم اگر نیرو تامین کنیم اما هواپیما نداشته باشیم می شود پروازها را زیاد کرد؟ یا برعکس. بنابراین اعتقادم بر این است که سیستم بهداشت و درمان کشور نه صد در صد اما با حداکثر توان خود دارد تلاش می کند مشکل ما این است که در حاکمیت یکپارچگی وجود ندارد و بقیه وسط میدان نیستند. شاکله مدیریتی وزارت بهداشت هم نتوانسته اجماع ایجاد کند یا وزیر بهداشت توانش کم بوده یا به هر دلیلی نتوانسته این اجماع را فراهم کند که تمام توان کشور بیاید پشت بحث کرونا. نیروی انتظامی، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی همه اگر در کنار وزارت بهداشت در صحنه باشند کنترل کرونا انجام شدنی است.»


وی درباره تعطیلی دو هفته ای برای کنترل کرونا گفت:« به نظر می آید قرنطینه دیگر جوابگو نخواهد بود اگر سختگیری و قانون نباشد وقتی اعلام قرنطینه می کنید ولی مراسم عروسی و عزا برگزار می شود و کسی هم جلوی آنها را نمی گیرد این قرنطینه چه دردی را دوا خواهد کرد؟ وزارت بهداشت وظیفه اش پیشگیری و درمان است و کنترل مرزها و مقابله با افراد متخلف کرونایی  نه وظیفه وزارت بهداشت است نه وزارت بهداشت نیروی لازم برای این اقدامات را دارد. باید همه نهادها و وزارتخانه ها پای مصوبات ستاد ملی کرونا بایستند. تنها جایی که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را تقریبا اجرا می کند وزارت بهداشت و کادر درمان هستند و بقیه در کناری ایستاده اند و تماشاگر هستند.»


وی درباره تغییر وزیر بهداشت در دولت جدید گفت:« دولت جدید مثل تمام دولت ها کادر خود را می آورد و وزیر بهداشت مورد نظر خود را بر سر کار می آورد مهم این است که وزیر بهداشت بعدی آیا سرنوشتی مثل دکتر نمکی نخواهد داشت؟ جواب من این است که اگر با همین دست فرمان پیش روند یعنی اگر فقط وزارت بهداشت یک تنه برای کنترل کرونا اقدام کند و بقیه تماشاگر باشند مطمئن باشید وزیر بهداشت بعدی هم عاقبت بخیر از سیستم مدیریت کشوری خارج نخواهد شد.»


وی درباره کمبود پزشک گفت:« اگر در تمام شهرها و استان های کشور امکانات لازم مهیا باشد بله کمبود پزشک داریم. تعداد پزشکان ما وقتی مفهوم پیدا می کند که کل پکیج را در نظر بگیریم یعنی بیمارستان با تجهیزات کامل در تمام نقاطی که مردم نیاز دارند و پرسنل لازم هم باشد که بتواند کار انجام دهند.»


وی در واکنش به مهاجرت بسیاری از پزشکان به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در کشور گفت:« این مسئله را قبول ندارم شاید شخصی تصمیم به این کار گرفته باشد و خسته شده باشد و قبول هم دارم که کادر درمان بریده اند و توان بیشتری ندارند و طاقت آنها طاق شده است و توانمندی آنها به حد صفر رسیده است خاصه اینکه در این پنچ پیک کرونا اگر به این پیک ها توجه کنید فاصله پیک سوم  و چهارم فاصله چند ماهه بوده ولی فاصله بین پیک چهارم و پنجم زیر یک ماه است و پیک ششم هم قطعا همینطور خواهد بود.»


وی افزود:« وقتی فاصله بین پیک های کرونا کاهش پیدا می کند نیروهای کادر درمان تا می آیند بازیابی شوند دوباره پیک جدید شروع می شود و برمی گردند به منطقه و وقتی امکان بازیابی خود را نداشته باشند نه تنها کادر درمان بلکه هر شغل دیگری کم می آورد. الان بسیاری از ما پزشکان نزدیک به دو سال است که دور از والدین خود هستیم چون می ترسیم بیماری را به آنها انتقال دهیم. وقتی همه جای کشور تعطیل می شود به ما اعلام می کنند که مرخصی ها لغو می شود این آسیب زیادی به کادر درمان وارد کرده است و طاقت آنها طاق شده و دیگر آن کادر درمان روزهای اول نیستند به همین دلیل سطح خدمات و کیفیت خدمات کاهش پیدا می کند همچنین ممکن است مرگ و میر ناشی از خستگی در میان کادر درمان و خطای انسانی آمارش بسیار بالا رود و باید برای این وضعیت فکری کرد.»


وی در پایان درباره وضعیت اورژانس بیمارستان سینا گفت:« متاسفانه برخلاف دفعات قبل که ما از این هفته انتظار فروکش کردن بیماری را داشتیم اما چنین نبوده و تا دیروز هم روند افزایشی مبتلایان را داشتیم و اورژانس پر بوده است و آی سی یوها تخت خالی ندارند بخش ها تعطیل شده اند و بخش های کرونا اضافه شده است و حتی در فکر این هستند که دوباره بخش های دیگر را تعطیل کنند و به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهند. تعطیل شدن بخش های درمانی و تبدیل به بخش کرونا اگرچه بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا را نجات می دهد اما بسیاری از بیماران مزمن را به دلیل تعطیلی بخش ها وارد فازهای بدتری می کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha