شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 315792

کرامپ یا اسپاسم معده، دردهای ضربان دار و نفخ، همه انواع مختلفی از درد معده و اندام‌های اطراف معده هستند، اما آیا این دردها جای نگرانی دارند؟

انواع مختلف "درد گوارشی" نشانه چیست؟

سلامت نیوز:کرامپ یا اسپاسم معده، دردهای ضربان دار و نفخ، همه انواع مختلفی از درد معده و اندام‌های اطراف معده هستند، اما آیا این دردها جای نگرانی دارند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متاسفانه بسیاری از افراد درد در شکم و بخصوص ناحیه معده را به هر شکل باشد، تحمل می‌کنند زیرا معتقدند چنین دردهایی شایع هستند.


این در حالی است که در صورت ادامه‌دار بودن برخی دردهای گوارشی، شما باید حتما به فکر مراجعه به متخصص گوارش باشید.
بنابر گزارش دویچه وله به نقل از نشریه انگلیسی "سان"، شش نمونه از این دردهای گوارشی که برخی می تواند نشانه خاصی از یک بیماری یا مشکل جسمی مهم باشد به شرح زیر است:


درد تیز در سمت راست بالای شکم
این درد می‌تواند نشان‌دهنده سنگ در کیسه صفرا باشد. سنگ‌های صفراوی توده‌های جامدی هستند که در کیسه صفرا یا لوله‌های صفراوی کوچک ایجاد می‌شوند. این سنگ‌ها باعث تحریک پوشش کیسه صفرا و درد شدید در بالای شکم می‌شوند. بسیاری از مردم با خوردن غذاهای چرب دچار درد ناشی از سنگ صفراوی می‌شوند. سایر علائم رایج سنگ کیسه صفرا شامل ادرار تیره‌رنگ، مدفوع کم‌رنگ، تب و زردی است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید برای معاینه سونوگرافی با پزشک عمومی خود مشورت کنید.


درد همراه با نفخ
گاز دستگاه گوارش از هوای بلعیده شده، ایجاد می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که ما خیلی سریع غذا بخوریم، آدامس بجویم، شیرین‌کننده‌های مصنوعی زیادی مصرف کنیم یا مقدار زیادی سبزیجات برگ‌سبز یا لوبیا بخوریم. نوشیدنی‌های گازدار نیز مقصر هستند. وجود گاز اضافی در معده یک مسئله شایع است اما علائم دیگر همراه با آن مانند خون در مدفوع، کاهش وزن بدون دلیل و بی‌اختیاری روده می‌تواند باعث نگرانی شود. گاهی اوقات نفخ می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی سلامتی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و یا تشکیل تومورها باشد.


درد خفیف تا شدید بالای معده
ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به زخم معده باشد. زخم معده زمانی ایجاد می‌شود که مخاط معده آسیب دیده باشد. این زخم‌ها اغلب با مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا آسپرین یا باکتری‌های موجود در معده به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شوند. درد می‌تواند به پشت سرایت کند و معمولا قبل یا بعد از غذا رخ می‌دهد. این دردها اگر درمان نشوند، می‌توانند باعث استفراغ خونی شوند. سایر علائم زخم معده عبارتند از، سوزش سر دل، کاهش اشتها و کاهش وزن. اگر دچار استفراغ خونی شدید، باید برای آندوسکوپی به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.


درد شدید در سمت راست پایین شکم
می‌تواند نشان‌دهنده آپاندیسیت باشد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که ورودی آپاندیس مسدود شده و منجر به عفونت می‌شود. این عارضه اگر درمان نشود می‌تواند منجر به ترکیدن آپاندیس یا آبسه شود. سایر علائم آپاندیسیت استفراغ، تب و حالت تهوع است.


سوء‌هاضمه مداوم
می‌تواند ناشی از ریفلاکس اسید معده همراه با سوزش سر دل باشد. سوزش سر دل نتیجه شل شدن دریچه در مری است. معمولا افراد مبتلا، احساس سوزش در قفسه سینه می‌کنند. مبتلایان ممکن است نیاز به گاستروسکوپی یا آندوسکوپی داشته باشند. اما به بیشتر افراد توصیه می‌شود که وزن خود را کاهش دهند، سیگار را ترک کنند و وعده‌های غذایی کوچکتری بخورند.


درد شکم همراه با اسهال
می‌تواند گاستروانتریت یا آنفلوآنزای معده باشد. این بیماری رایج، بیشتر در اثر مسمومیت غذایی یا عفونت از طریق نوروویروس ایجاد می‌شود. سایر علائم گاستروانتریت شامل اسهال، درد معده، استفراغ و تب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha