OSA یا آپنه خواب شامل انسداد مکرر و متناوب راه هوایی فوقانی در هنگام خواب است. این انسداد باعث کاهش یا توقف جریان هوا به ریه‌ها می‌شود و ممکن است خطر بیماری‌های جدی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

ورزش و کاهش تماشای تلویزیون خطر آپنه خواب را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز: OSA یا آپنه خواب شامل انسداد مکرر و متناوب راه هوایی فوقانی در هنگام خواب است. این انسداد باعث کاهش یا توقف جریان هوا به ریه‌ها می‌شود و ممکن است خطر بیماری‌های جدی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز، OSA زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های گلو به طور موقت در طول خواب شل می‌شوند و باعث انسداد جزئی یا کامل راه هوایی می‌شوند.

خروپف یک شاخص رایج OSA است. خواب مختل و اکسیژن رسانی ناکافی در شب ممکن است منجر به خواب آلودگی در طول روز، سردرد، تغییرات خلقی و فشار خون بالا و سایر عوارض جانبی شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که سطوح پایین فعالیت بدنی در طول روز یا افزایش رفتارهای بی تحرک ممکن است با خطر بیشتری برای تجربه OSA مرتبط باشد.

واسطه‌های این عوارض جانبی ممکن است شامل چربی اضافی بدن، التهاب سطح پایین مزمن، مقاومت به انسولین و احتباس مایعات باشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که فعال بودن بیشتر و گذراندن زمان کمتر برای تماشای تلویزیون رفتارهایی است که با خطر کمتر ابتلا به OSA مرتبط است.

این مطالعه همچنین سعی کرد تأثیر هر یک از عوامل بر خطر OSA را مورد بررسی قرار دهد.

محققان داده‌های 137،917 شرکت کننده ثبت نام شده در مطالعه سلامت پرستاران (NHS)، مطالعه سلامت پرستاران  (NHSII) و مطالعه پیگیری متخصصان سلامت (HPFS) را بررسی کردند.

به  گفته پزشکان، این مطالعات بزرگ و بلندمدت و مداوم منبع قابل اعتماد اطلاعات مربوط به سلامت را ارائه می‌دهد، زیرا شرکت کنندگان همه متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هستند.

برای تجزیه و تحلیل خود، محققان زمانی را که شرکت کنندگان در محل کار نشسته بودند، در نظر گرفتند. فعالیت بدنی شامل تمام مدت زمانی بود که آنها در حال حرکت بودند، از جمله پیاده روی، دویدن، شنا و وزنه برداری.

به طور کلی، این تیم دریافت افرادی که فعالیت کمتری داشتند احتمال بیشتری وجود داشت که OSA را گزارش کنند. به عنوان مثال، شرکت کنندگانی که مشاغل کم تحرک بیشتری داشتند، نسبت به افرادی که کمترین مشاغل کم تحرک را داشتند، 49٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به OSA بودند.

همچنین، کسانی که بیش از 4 ساعت تلویزیون در روز تماشا می‌کردند، 78 درصد بیشتر در معرض ابتلا به OSA نسبت به شرکت کنندگان با کمترین سبک زندگی کم تحرک بودند.

حفظ یک شیوه زندگی فعال و اجتناب از بی تحرکی بیش از حد با کاهش خطر ابتلا به OSA مرتبط است. این، به نوبه خود، ممکن است با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های احتمالی جدی، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی مرتبط باشد.

با توجه به ماهیت مطالعه، تشخیص علت و معلول امکان پذیر نبود، بنابراین محققان نتوانستند تعیین کنند که آیا عدم فعالیت و تماشای تلویزیون باعث ترویج OSA می‌شود یا اینکه اثرات سلامتی OSA باعث تحریک رفتارهای بی تحرک می‌شود.

اگرچه ممکن است تعجب آور نباشد که رفتارهای کم تحرک و تماشای تلویزیون، که شامل نشستن طولانی مدت است، ممکن است با OSA مرتبط باشد، اما اثرات تماشای تلویزیون بر OSA ممکن است به دلیل چاقی باشد.

تماشای تلویزیون به شدت با آپنه خواب ارتباط دارد. تماشای تلویزیون همچنین با چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارد.

ترجمه از شفقنا زندگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha