اعتراض خوزستانی‌ها به بی‌آبی بعد از 2ماه، اندکی فروکش کرده است. هنوز راه درازی تا پایان تابستان خشک و داغ باقی است و شهرهای بیشتری رنگ قرمز کرونا گرفته‌اند.

خوزستان هزاران چاه نفت دارد، کارون دارد، اما این روزها آب ندارد/ادامه تشنگی در روستاهای خوزستان

سلامت نیوز:اعتراض خوزستانی‌ها به بی‌آبی بعد از 2ماه، اندکی فروکش کرده است. هنوز راه درازی تا پایان تابستان خشک و داغ باقی است و شهرهای بیشتری رنگ قرمز کرونا گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،بعد از بالاگرفتن اعتراض‌های مردمی، سدهای دز و کرخه باز شد تا اندک آبی در رودخانه‌ها جریان یابد. حالا مسئولان می‌گویند طرح‌های آبرسانی ضربتی شرایط را تا حدودی به وضعیت عادی بازگردانده، اما شواهد حاکی است تشنگی در تعداد زیادی از روستاهای خوزستان همچنان ادامه دارد.چهارشنبه گذشته طرح آبرسانی به 44روستای شهرستان‌های دشت‌آزادگان و هویزه به بهره‌برداری رسید که قرار است آب این روستاها را از طرح آبرسانی غدیر تامین کند.

این روستاها آب آشامیدنی خود را از رودخانه نیسان می‌گرفتند (تاسیسات موسوم به امام علی(ع)) که با خشک‌شدن این رودخانه که از انشعاب‌های کرخه است، تاسیسات از مدار خارج شد.دهیار روستای زهیریه از توابع هویزه می‌گوید: حدود یک‌ماه آب روستای زهیریه (با 120خانوار جمعیت) و دیگر روستاهایی که از این تاسیسات استفاده می‌کردند قطع شد، نبود تانکر نیز بر این مشکلات اضافه کرد. بعد از اینکه آب سد کرخه را باز کردند، از یک هفته پیش تاسیسات به مدار بازگشت اما به‌دلیل ورود فاضلاب و زهکش‌ها، آب آلوده بود به‌طوری‌که حتی نمی‌توانستیم صورت خود را با آن بشوییم و برخی‌ها مشکل پوستی پیدا کردند.

دام‌ها هم از این آب نمی‌خوردند. با افتتاح طرح جدید امیدواریم آب روستاها دیگر قطع نشود. البته آبی که به روستاها رسیده، هنوز شور و بی‌کیفیت است و ما ناچار هستیم آب آشامیدنی خود را خریداری یا دستگاه تصفیه آب نصب کنیم. هم‌اکنون هم سهمیه بشکه 20لیتری برای اهالی روستا گرفتیم تا بروند آنها را در شهر پر کنند.عبدالله بوعذار، می‌افزاید: مشکلات اهالی روستا زیاد است، رودخانه و هور خشک شدند و امکان دامداری و کشاورزی نیست، شرکت نفت هم نه به جوانان کار می‌دهد و نه برای روستا قدمی برمی‌دارد.

خط انتقال آب شرکت نفت از کنار روستا می‌گذرد اما حاضر نشدند انشعابی برای روستا بکشند. وقتی هم آب قطع بود، قرار شد از شرکت نفت آزادگان شمالی (شرکت اروندان) آب بگیریم، 2روز طول کشید تا پذیرفتند مردم از تانکرهای آنها آب بگیرند.وی به کمک‌های نیروهای جهادی نیز اشاره می‌کند: قرارگاه جهادی امام‌رضا(ع) 2مخزن آب به‌صورت امانتی تا بعد از بحران آب به روستا دادند. به این گروه‌ها پیشنهاد کردیم اگر می‌خواهند به مردم کمک کنند، پمپ یا دستگاه تصفیه آب بخرند، چون حتی اگر روستا پر از بطری آب معدنی شود فایده ندارد، اما قبول نکردند و ترجیح دادندآب معدنی بیاورند.


 مخازن امانتی

با وجود 5رودخانه دائمی و 7سد بزرگ بحران آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای خوزستان باورنکردنی به‌نظر می‌رسید اما تابستان امسال دوباره صدای العطش روستاها شنیده شد. اعتراض مردم در پی خشک‌شدن رود کرخه و تالاب هورالعظیم و بی‌آب‌شدن شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان و حمیدیه، در پایین‌دست این رودخانه آغاز شد.

عواد بوعذار، دهیار روستای یزدنو از توابع هویزه نیز می‌گوید: تاسیسات آبرسانی یزدنو 14روستا را شامل می‌شود که هم از رودخانه نیسان و هم کرخه نور (انشعابات کرخه) می‌تواند برداشت آب کند اما هر دو این رودخانه‌ها خشک شدند و آب روستاها حدود یک‌ماه قطع شد. بعد از باز‌کردن سد کرخه یک هفته است آب آمده اما این آب پایدار نیست و به‌دلیل تخلیه فاضلاب و زهکش‌های کشاورزی آلوده است.

مسئولان قول داده‌اند که تا یک‌ماه دیگر آب تاسیسات به طرح آبرسانی غدیر متصل شود.وی می‌افزاید: قرارگاه جهادی امام رضا(ع)، 2مخزن 5000لیتری را به‌صورت امانتی به روستا دادند که قرار است در زمان اربعین حسینی آنها را بازگردانیم.


تشنگی در حاشیه دز

میلاد منصوری، از اهالی روستای مزرعه از توابع شهرستان کرخه در غرب خوزستان نیز می‌گوید: تاسیسات آبرسانی، 38روستای این منطقه با 20هزار نفر جمعیت را پوشش می‌دهد که روی رودخانه دز قرار دارد. اما با کاهش حجم آب این رودخانه آب روستاها قطع شد.وی می‌افزاید: این تاسیسات از سال 1384افتتاح شد اما یک سال بعد، شکستگی خطوط آغاز شد که تاکنون ادامه دارد.

از سوی دیگر در بالادست، زهاب شرکت‌های نیشکر هفت‌تپه و میان‌آب بدون تصفیه وارد رودخانه می‌شود که موجب آلودگی شدید آب شده به‌طوری که 3سال پیش از رئیس وقت آبفای شوش شکایت کردیم که بازداشت موقت شد اما پرونده به نتیجه نرسید. در تابستان امسال کاهش حجم آب رودخانه دز موجب شد وضعیت آب این روستاها بحرانی شود.

اخیرا آب سد دز را برای استفاده شرکت‌های نیشکر باز کرده‌اند اما در روزهایی که آب قطع نیست، آبی گل‌آلود، کدر و متعفن به خانه‌های مردم می‌رود. منصوری تصریح می‌کند: آب لوله‌کشی، قابل خوردن نیست، می‌گذاریم در مخزن ته‌نشین شود و بعد برای شست‌وشو استفاده می‌کنیم. ماهانه حداقل 80هزار تومان برای خرید آب شرب هزینه می‌کنیم و خانواده‌های پرجمعیت پول بیشتری هم می‌دهند.وی اضافه می‌کند: از چند سال پیش وعده احداث خط لوله جدید از تاسیسات خماط را داده بودند، این طرح مصوب شد و برخی‌ها می‌گویند اعتبار آن نیز اختصاص یافت اما هیچ‌گاه اجرا نشد و پیگیری‌های ما از وزارت نیرو هم به سرانجام نرسید.

 بی‌آبی در جوار سدهای بزرگ

مهریار کیانی از اهالی روستای قلعه‌سرد بالا از توابع دهدز در شمال خوزستان نیز می‌گوید: آب روستاهای این بخش از چشمه‌ها تامین می‌شود اما با گرم‌شدن هوا و خشکسالی، این چشمه‌ها بسیار کم‌آب شده به‌طوری که مخزن مشترک 2روستا فقط تا ساعت 10صبح آب دارد و مردم باید در صف‌های طولانی ساعت‌ها بایستند تا بتوانند بشکه‌های خود را پر کنند. باغ‌های مردم همه خشک شده مخصوصا باغ‌های گردوی چندصد ساله که بسیار باارزش بودند اما دست مردم از همه‌‌چیز کوتاه است. وی می‌افزاید: این شهرستان در حاشیه رودخانه کارون و در میان سدهای کارون 3و 4قرار دارد. بارها مسئله آب را پیگیری کردیم. اخیرا قول‌هایی داده‌اند که از سد کارون3برای روستاها آب بکشند، اما هنوز عملی نشده است.


 غیزانیه، همچنان بی‌آب

خضر بالدی از اهالی روستای «ابوکبریه» در بخش غیزانیه از توابع اهواز نیز می‌گوید: عطش، امان مردم را بریده است. هم مردم و هم دام‌ها مشکل آب دارند. پارسال لوله‌کشی آب روستا انجام شد اما آب، مدت‌های طولانی قطع است. از هفته گذشته قرار شد هفته‌ای یک‌بار آب وصل شود که باید ببینیم تا چه میزان عملی می‌شود.او می‌افزاید: با این آب، مخزن‌های خود را برای شست‌وشو و دام پر می‌کنیم اما برای آب آشامیدنی ناچار هستیم بشکه‌های آب تصفیه‌شده بخریم چون این آب قابل خوردن نیست.


 ادامه تنش در 300روستا

مدیرعامل سابق آبفای خوزستان، روستاهای دارای مشکل تامین و توزیع آب را حدود ۷۰۰ روستا اعلام کرده بود، اما اکنون مدیرعامل آبفای خوزستان به همشهری می‌گوید: تابستان امسال 500روستای خوزستان به‌دلیل کاهش جریان رودخانه‌ها با تنش آبی مواجه بودند. این تنش در روستاهای مسیر کرخه از اندیمشک تا خرمشهر بیشتر بود که با افزایش آب رودخانه تاحدودی حل شد اما طرح‌هایی نیز برای تقویت شبکه اجرا شده است. تاکنون مشکل 200روستا رفع شده است، مشکل بی‌آبی بقیه روستاها نیز با پروژه‌هایی که در دست اجراست تا پایان سال حل می‌شود.

تعدادی از روستاها همچون بخش الهایی با تانکر آبرسانی می‌شود. محمدرضا کرمی‌نژاد،می‌افزاید: اکنون در همه استان پروژه‌هایی در حال کار است که به‌تدریج وارد مدار می‌شود به‌طور نمونه طرح‌های دشت آزادگان، هویزه، شوش، خرمشهر، حمیدیه و اهواز تا شهریور‌ماه به اتمام می‌رسد. به‌گفته وی، از 4000روستای خوزستان 2800روستا زیرپوشش آبفا و بقیه بیشتر عشایرنشین هستند یا به‌دلیل جمعیت کم، احداث شبکه در آنها به صرفه نبوده است. کرمی‌نژاد اضافه می‌کند:

روستاهایی که از قبل شبکه آب نداشتند جزو آمار روستاهای دارای تنش آبی به شمار نمی‌آیند، همچون روستاهای شرق استان که از گذشته با مشکل کم‌آبی یا 45روستای دهدز مواجه بودند. وی می‌گوید: مناقصه پروژه آبرسانی از سد کارون3به روستاهای دهدز برگزار شده و عملیات اجرایی تا یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود و تا اوایل تابستان سال آینده به طول می‌انجامد.  در بخش غیزانیه اهواز از 85روستا، مشکل آب 65روستا حل شده، و بقیه روستاها نیز تا یکی دو‌ماه دیگر آبدار می‌شوند.  در مسیر طرح‌های در حال اجرا نیز شبکه آبرسانی حدود 100روستا که در برنامه نبوده، اجرا می‌شود.

 دادگاهی برای آب خوزستان

خوزستانی‌ها در دهه‌های اخیر بارها اعتراض خود را از وضعیت آب آشامیدنی اعلام کردند اما گوش شنوایی برای این مطالبه نبوده است. در روزهای اخیر حسینی پویا، دادستان اهواز از تشکیل پرونده قضایی با موضوع شبکه اختلاس، رشاء و ارتشاء و تحصیل مال از طریق نامشروع در شرکت آبفای خوزستان خبر داده است.  همچنین بیت عفری، معاون دیوان محاسبات کل کشور اعلام کرده بیش از 3500میلیارد تومان «تخلفات عدیده» در طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان کشف کرده است. آیا پرونده آب آشامیدنی خوزستان سرانجام بسته خواهد شد؟


کنسرتی برای هم صدایی با خوزستان قاسم آل کثیر- خبرنگار

مهدی ساکی از هنرمندان اهوازی کنسرتی در روزهای اخیر برای هم‌صدایی با مردم خوزستان را در عمارت «روبه‌رو» در تهران برگزار کرد. به گزارش همشهری، به‌دنبال واکنش‌های مختلف و متنوع از هنرمندان در حمایت از مردم خوزستان، مهدی ساکی در 2سانس کنسرتی را در عمارتی میراثی با نام «روبه‌رو» را جنب چهارراه ولیعصر تهران برپاکرد.ساکی در این کنسرت که با استقبال علاقه‌مندان به هنر سنتی مواجه شد و ترانه‌هایش را به مردم خوزستان تقدیم کرد.  این هنرمند در خلال کنسرتش متنی را قرائت کرد و گفت: ما جمع شدیم که درد دل کنیم.

خوزستان هزاران چاه نفت دارد، کارون دارد، نماینده مجلس دارد، احمدرضا عابدزاده دارد، قیصر امین‌پور، عدنان غریفی، کیانوش عیاری دارد تورج نگهبان، نجف دریابندری، قاضی ربیحاوی و ناصر تقوایی دارد اما خوزستان این روزها آب ندارد. او تعدادی از ترانه‌های فولکلور عربی از آلبوم «کماکان» و همچنین ترانه‌هایی به فارسی از مولانا را در 2سانس جداگانه اجرا کرد. مهدی ساکی، حمزه طاهری، شعیب کمین‌پور، عارف میرباقی و فرهاد اسدی در این برنامه هنرنمایی کردند.

پیش از این نیز، هنرمندان مختلفی با رویدادهای متنوع همچون نمایشگاه محیطی و... نسبت به کم‌آبی شدید در خوزستان واکنش نشان دادند.مهدی یراحی از هنرمندان سرشناس پاپ نیز در پیامی در اینستاگرامش خبر از انتشار ویدئو موزیکی در همین رابطه را اطلاع‌رسانی کرد. او قرار است اثری با کلام عربی در حمایت از مردم خوزستان ‌ منتشر کند. یراحی   سال١٣٩٢ در زنجیره انسانی نجات کارون هم حضور داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha