امسال در آستانه ماه محرم، کشورمان از نظر میزان ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت بحرانی به‌سرمی‌برد، بیشتر شهرهای کشور وضعیت قرمز دارند و در برخی شهرها ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش مبتلایان تکمیل شده است؛ بنابراین مراسم سوگواری باید با رعایت کامل توصیه‌ها برگزار شود.

توصیه‌های کرونایی برای مراسم سوگواری ایام محرم

سلامت نیوز:امسال در آستانه ماه محرم، کشورمان از نظر میزان ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت بحرانی به‌سرمی‌برد، بیشتر شهرهای کشور وضعیت قرمز دارند و در برخی شهرها ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش مبتلایان تکمیل شده است؛ بنابراین مراسم سوگواری باید با رعایت کامل توصیه‌ها برگزار شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، انجمن علمی بهداشت محیط ایران روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: در حال حاضر، وضعیت فعلی کشور از نظر میزان ابتلا به بیماری کرونا، بدترین وضعیت از ابتدای شروع انتشار این ویروس را دارد. 


نوع جهش یافته کرونا که دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی نام دارد، سرعت ابتلای بسیار بالایی داشته و بررسی های جدید نشان می دهد که حتی در فضاهای باز امکان انتقال این ویروس وجود دارد.


طولانی شدن حضور این بیماری منحوس در جامعه، باعث کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سطوح مختلف جامعه شده است. از طرف دیگر توان نیروی بهداشت و درمان کشور برای مقابله با حجم بالای مبتلایان، محدود است و با وجود فداکاری ها و جانفشانی های این عزیزان، هر روز، شاهد آمار مرگ و میر باورنکردنی مردمان سرزمین مان هستیم.


به نظر می رسد تنها راه کنترل بحران موجود، قطع زنجیره انتقال این بیماری است که این امر تنها از طریق کاهش حضور در اجتماع، رعایت شیوه نامه های بهداشتی (استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) و واکسیناسیون محقق می شود.


ایام محرم پیش رو است و مردم عاشق امام حسین (ع) می خواهند ارادت خود را به سالار شهیدان دشت کربلا نشان دهند. باید تلاش کنیم ضمن حفظ شأن و جایگاه این ایام، سلامتی مردم را در اولویت قرار دهیم؛ چرا که حفظ جان و سلامتی مردم، دغدغه اولیای دین بوده و مقام معظم رهبری هم بارها در این زمینه توصیه هایی داشته اند.


با توجه به اهمیت فوق العاده این موضوع از مردم شریف ایران خواهشمندیم در ایام پیش رو، به توصیه های ذیل عمل کنند و خانواده و دوستان و اطرافیان خود را از آن مطلع سازند:
اکیداً توصیه می شود از برگزاری مراسم عزاداری حتی با جمعیت محدود (اعم از خانوادگی و  غیر...) در مکان های مسقف (بسته) اجتناب شود زیرا ویروس دلتا به راحتی در یک مکان مسقف انتشار می یابد.


مراسم عزاداری در مکان های باز نیز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی باشد؛ فاصله افراد از یکدیگر باید حداقل ۲ متر باشد، از ماسک به صورت درست استفاده شود و زمان عزاداری گروهی از ۲ ساعت تجاوز نکند.


افراد شرکت کننده در مراسم حتما باید از ماسک استفاده کنند. توصیه اکید این است که از دو ماسک و به صورت درست استفاده شود.
به افراد سالمند و دارای بیماری های مزمن (بیماری های خاص، دارای مشکلات قلبی و ریوی و ...) توصیه شود در منزل بمانند و به صورت انفرادی مراسم این ایام را به جا بیاورند. 


افرادی که دچار علامتی شبیه سرماخوردگی هستند، از حضور در مجالس و مراسم خودداری کنند. هر علامتی را ابتلا به کرونا فرض کرده و خود را قرنطینه کنند.
از پهن کردن سُفره و ایجاد صف برای توزیع غذای نذری و همچنین توزیع نوشیدنی ها بپرهیز شود.


مواد ضدعفونی کننده دست در محل های ورودی به مراسم قرار داده شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha