اگر فکر می‌کنید سبزیجات دلیل درگیری شما و فرزندتان سر میز شام است و نگران سلامتی فرزند‌تان هستید باید بگویم شما تنها مادری نیستید که از این داستان همیشگی عذاب می‌کشید.

آیا کودکان واقعاً برای سالم بودن به سبزیجات احتیاج دارند؟

سلامت نیوز:اگر فکر می‌کنید سبزیجات  دلیل درگیری شما و فرزندتان سر میز شام است و نگران سلامتی فرزند‌تان هستید باید بگویم شما تنها مادری نیستید که از این داستان همیشگی عذاب می‌کشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،کودکان و سبزیجات می‌توانند یک ترکیب پیچیده باشند. هر مادری معتقد است در صورتی که بتواند فرزندش را به خوردن سبزیجات ترغیب کند ، کودک  سالم‌تری خواهد داشت. با این حال حتما خوب می‌دانید خوردن سبزیجات و لذت بردن از آن برای  کودکان واقعاً دشوار است. 

چرا خوردن سبزیجات برای  کودکان سخت است؟

بسیاری از  کودکان تمایلی به خوردن سبزیجات ندارند، اغلب آن‌ها معمولا تحت فشار و به اجبار تن به خوردن سبزیجات می‌دهند.اما دلیل علاقه نداشتن کودکان به خوردن سبزیجات به زمان نوزادی برمی‌گردد.

ما با علاقه برای مزه‌های شیرین به دنیا آمده‌ایم. اگر خوب فکر کنید اولین غذای نوزاد شیر مادر است که دارای قندهای طبیعی از جمله لاکتوز است.برای همین است که عادت دادن به خوردن  سبزیجات در  کودکان کاری  دشوار است ، زیرا طعم تلخ ، ترش و پیچیده‌تری نسبت به شیر مادر دارد.آشنایی با خوردن سبزیجات  و اضافه کردن آن به برنامه غذایی کودک‌تان  نیاز به صبر و  راهکارهای جدیدی دارد.

 آیا کودکان واقعاً برای سالم بودن به سبزیجات احتیاج دارند؟کار مهم سبزیجات چیست؟

چرا برای خوردن سبزیجات در کودکی تاکید می‌شود؟ دلیل آن این است که مواد مغذی مورد نیاز برای رشد در کودکی را می‌توان از طریق خوردن سبزیجات تامین کرد.سبزیجات و میوه‌ها دارای مواد مغذی مشابهی هستند بنابراین کودک شما با مصرف  انواع  سبزیجات می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. خوردن لذت بخش سبزیجات در کودکان  

طعم‌دار کردن 

سبزیجات نباید بدمزه یا بی طعم باشند.اگر فرزند شما با خوردن آن‌ها مشکل دارد ، در نحوه سرو و آماده سازی آن‌ها ترفند جدیدی  ارائه دهید.از افزودن ادویه جات ترسی نداشته باشید.  سبزیجات را با کره تفت دهید یا آن‌ها را با پیاز داغ یا پنیر ترکیب کنید.حتی می‌توانید یک سالاد خوشمزه با مقداری میوه خشک و آجیل درست کنید و یک طعم جدید و هیجان انگیز را به کودک‌تان پیشنهاد دهید.

 ترکیب با غذاهای آشنا 

سبزیجات را در کنار  غذاهای مورد علاقه او بگذارید.سرو سبزیجات در کنار غذاهایی که کودک شما با آن‌ها آشناست و آن‌ها  را دوست دارد ، احتمال این‌که سبزیجات را امتحان کند بیشتر می‌کند. غذاهای جدید یا ناآشنا می تواند برای کودک شما ترسناک باشد.

پاداش و تنبیه ممنوع 

بسیاری از مادرها فکر می‌کنند که باید برای تشویق به خوردن سبزیجات در کودکان روش پاداش و تنبیه را به‌ کار بگیرند. مثلا« اگر کلم بروکلی نخوری ، امشب هیچ سهمی از دسر نخواهی داشت.»

(تنبیه)«اگر  همه سبزیجات خودت را بخوری! می توانی دسر بخوری.» (پاداش) اما باید بدانید  این  روش اشتباه است . این کار شما، غذا خوردن  را برای کودک سخت‌تر می‌کند و زمینه را برای رفتارهای مشکل ساز در غذا خوردن به‌وجود می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha