پژوهشگران اعلام کردند که کربوهیدرات های سریع مانند نان سفید باعث چاقی و اضافه وزن نمی شوند و می توانند در کنار کربوهیدرات های دیر هضم مانند نان سبوس دار به عنوان غذای سالم در رژیم افراد قرار بگیرند.

نان سفید برای سلامتی مضر نیست

سلامت نیوز: پژوهشگران اعلام کردند که کربوهیدرات های سریع مانند نان سفید باعث چاقی و اضافه وزن نمی شوند و می توانند در کنار کربوهیدرات های دیر هضم مانند نان سبوس دار به عنوان غذای سالم در رژیم افراد قرار بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از studyfinds، اگرچه در بسیاری از رژیم های مدرن سعی می شود تا خوردن کربوهیدرات ها محدود شود اما همه کربوهیدرات ها مانند نان سفید مضر نیستند. اکثر افرادی که رژیم غذایی خاصی برای افزایش وزن دارند بر این باورند که خوردن کربوهیدرات های سریع شما را چاق می کند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که هیچ تفاوتی بین کربوهیدرات های دیر هضم و زودهضم در مورد افزایش وزن یا کاهش وزن وجود ندارد.

در گزارشی که توسط بنیاد موادغذایی مبتنی بر غلات تهیه شده است، دانشمندان تفاوت چندانی در نحوه تأثیر غذاهای دارای قند بالا و قند پایین بر مدیریت وزن کشف نکردند. قابل توجه است که شاخص قند خون (GI) این مسئله را که یک ماده غذایی چقدر سریع قند خون را افزایش می دهد، رتبه بندی می کند.

نظریه غالب تاکنون بر این اساس بود که غذاهای با شاخص قند خون بالا (کربوهیدرات های سریع) سطح گلوکز و ترشح انسولین را افزایش می دهند که ممکن است با پرخوری به مشکلات سلامتی منجر شود.  
علاوه بر این، دانشمندان معتقدند غذاهای دارای شاخص قند خون بالا، ذخیره چربی را بالا برده و خطر چاقی افراد را نیز افزایش می دهد. با این حال، بررسی نزدیک به دو میلیون بزرگسال در ۳۴ مطالعه قبلی نشان می دهد تأثیر کربوهیدرات های سریع مضرتر از کربوهیدرات های کند نیست.
گلن گیزر (Glenn Gaesser) استاد علم ورزش در کالج راه حل های بهداشت در دانشگاه ایالتی آریزونا و از محققان این پروژه تحقیقاتی، در بیانیه ای رسانه ای اعلام کرد: « این مطالعه اولین مطالعه ای است که به طور قطعی نشان می دهد کربوهیدرات های سریع شما را چاق نمی کند.به گزارش سیناپرس،  بر خلاف تصور عموم، کسانی که رژیم غذایی با شاخص قند خون بالا دنبال می کنند، بیشتر از کسانی که رژیم غذایی از غذاهای با شاخص قند خون پایین مصرف می کنند، چاق نبوده و یا افزایش وزن ندارند. علاوه بر این، احتمال کاهش وزن آنها نیز کمتر نیست.»
وی در توضیحات بیشتر اظهار داشت: «به عنوان معیار کیفیت کربوهیدرات ها، به عنوان یک عامل تعیین کننده شاخص توده بدنی (BMI) یا کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی نسبتاً بی اهمیت است. کربوهیدرات های سریع و کربوهیدرات های کند هر دو در یک بشقاب به عنوان غذای سالم جای دارند.»

در ۲۷ مورد از مطالعاتی که تفاوت بین غذاهای با شاخص قند خون بالا و پایین را مقایسه کرده بودند، هفتاد درصد موارد نشان داد که شاخص توده بدنی یک رژیم گیرنده در بین افرادی که از غذاهای با شاخص قند خون بالا استفاده می کنند یکسان یا در واقع پایین تر است. هشت مطالعه اضافه کردند که غذاهای کم شاخص قند خون (کربوهیدرات های کند) برای کاهش وزن یا سوزاندن چربی بهتر از کربوهیدرات های سریع نیستند.

دکتر سیدارتا آنگادی (Siddhartha Angadi) از پژوهشگران این پروژه در این رابطه گفت: « مطالعات ما این فرض را زیر سوال می برد که رژیم های غذایی با شاخص قند خون پایین به طور قابل ملاحظه ای نتایج کنترل وزن را بهبود می بخشد و بسیاری از ویژگی های دیگر کربوهیدرات ها از جمله تراکم مواد مغذی، فیبر غذایی و محتوای غلات کامل، و درصد قند اضافه شده را که باید بسیار بیشتر به آنها توجه شود، به ما یادآوری می کند.»

دکتر میلر جونز (Miller Jones)، یکی دیگر از محققان این تیم پژوهشی می افزاید: «نکته مهم این است که کربوهیدرات ها، صرف نظر از نوع آنها، می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند و در یک بشقاب به عنوان غذای سالم جای داشته باشند. در چند دهه گذشته، ما شاهد تصور منفی عمومی نسبت به کربوهیدرات ها، غذاهای فرآوری شده و غذاهایی هستیم که از غلات تصفیه شده تهیه شده اند. علم نشان داده است که این غذاها با تعادل مناسب می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند که می تواند وزن سالم را افزایش داده و خطر بیماری را کاهش دهد.»
به گزارش سیناپرس،وی در نهایت تاکید کرد: «حقیقت این است که خوردن طیف گسترده ای از کربوهیدرات ها، از جمله نان سفید به عنوان کربوهیدرات سریع گرفته تا دانه های سبوس دار با کربوهیدرات دیرهضم و ترکیب آنها با انتخاب های هوشمندانه از همه گروه های غذایی، می تواند مزایای تغذیه ای کربوهیدرات های سالم، به ویژه غلات کامل و غنی شده را تأمین کند.»

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پیشرفت در تغذیه (Advances in Nutrition) منتشر شده و قابل دسترس برای علاقمندان است.

ترجمه از سیناپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha