ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت برای چندمین بار، تعطیلی کشور را اعلام کند تا بتواند پیک پنجم را کنترل کند. اما این تعطیلات در چه صورت مفید خواهد بود.

چالش تعطیلات و کرونا/ چرا از قرنطینه وحشت داریم

سلامت نیوز:ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت برای چندمین بار، تعطیلی کشور را اعلام کند تا بتواند پیک پنجم را کنترل کند. اما این تعطیلات در چه صورت مفید خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ تا شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، کشور و همه مشاغل گروه‌های ۲ به بعد تعطیل خواهند بود. قرار است جاده‌ها بسته شوند و رفت و آمدهای استانی ممنوع شود.


این در حالی است که همین اعلام تعطیلی، به یکباره جاده را شلوغ کرد و ما شاهد آغاز سفرهای غیر ضروری هستیم. سفرهایی که مهم‌ترین عامل انتقال ویروس است و متأسفانه هرگز نتوانسته ایم آن که باید و شاید، راهکاری برای مقابله با سفرهای غیر ضروری اتخاذ کنیم.


مخالفان این نوع تعطیلی بر این عقیده اند که تعطیلی باید همراه با قرنطینه و لاک داون شهرها باشد. در غیر این صورت، راه به جایی نخواهیم برد و فقط به شیوع بیشتر بیماری کمک کرده ایم.


در مقابل این نگاه، کسانی هستند که عنوان می‌کنند ما نمی‌توانیم قرنطینه و لاک داون را در کشور پیاده کنیم و ادله آنها نیز، شرایط اقتصادی است.


اما سوالی که مطرح است، این است که چرا حتی برای یکبار هم که شده از شرایط اعمال قرنطینه و لاک داون استفاده نمی‌کنیم. مگر نه اینکه شرایط اقتصادی را مثال می‌آوریم، خب اگر قرار است کشور تعطیل شود، باید به معنای واقعی آن تعطیل شود. اجازه گریز از زمان و مکان تعطیلی را ندهیم. این طور که ما اعلام می‌کنیم، معلوم است همه بار سفر می‌بندند و عزم مسافرت می‌کنند.


بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، معتقد است که اگر تعطیلی‌ها منجر به خانه ماندن و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شود قطعاً در کاهش گردش ویروس و ابتلاء به بیماری کرونا مؤثر است، اما اگر از این تعطیلی‌ها به عنوان فرصتی برای مسافرت و گردش استفاده شود، موجب افزایش شیوع بیماری و فشار به کادر درمان می‌شود.


تجربه موفق قرنطینه و لاک داون در برخی از کشورها می‌تواند ما را بر آن دارد که نکات و نقاط مثبت قرنطینه و لاک داون را مورد توجه قرار دهیم تا بتوان به روند کنترل بیماری کمک کرد.


به نظر می‌رسد در مسیر کنترل بیماری، باید به یک اجماع علمی برسیم و در این راه از دیدگاه‌های متخصصین امر به شکلی استفاده شود که قابلیت اجرایی به خود بگیرد. قطعاً، ما نمی‌توانیم نظرات همه پزشکان را لحاظ کنیم، اما می‌توانیم حداقل به نظرات علمی که اجماع بیشتری در آنها وجود دارد، احترام بیشتری بگذاریم. یعنی قبول کنیم که اگر اجماع علمی بر سر قرنطینه و لاک داون است، حتماً این روش را در پیش بگیریم. ضمن اینکه قرار نیست همه تصمیمات برای سراسر کشور یکسان باشد.


حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی، با عنوان این مطلب که درمان از مسیر پیشگیری شروع می‌شود و اگر پیشگیری به درستی صورت نگیرد تمام کشور را هم پر از تخت بیمارستانی کنیم، بی فایده است، گفت: با عملیاتی شدن طرح شهید سلیمانی از آذر ۹۹ تا کنون شاهد کاهش ۸۰ درصدی مرگ و میر بودیم.


وی، فعالیت طرح شهید سلیمانی و اقدامات صورت گرفته در استان سیستان و بلوچستان را دو تجربه مفید و مؤثر بر شمرد و ادامه داد: در سیستان و بلوچستان دریافتیم که نمی‌توان برای همه کشور یک نسخه نوشت باید کمی هم منعطف بود. برخی از فرایندهای بهداشتی مانند فرآیند ترخیص باید اصلاح شود استفاده نکردن از نیروهای پالایش شده و بالقوه بسیجی کج سلیقگی است.


سوری تصریح کرد: فعالیت‌های طرح شهید سلیمانی به اصول علمی ارتباطی نداشت بلکه عملکرد نادرست سبب بروز ضعف در طرح شهید سلیمانی شد اینکه مملکت را تعطیل کرده و مردم را راهی جاده‌های شمال کنیم راه حل خوبی به نظر نمی‌رسد برای اعمال تعطیلی باید نظارت، پایش و ارزش گذاری درستی صورت بگیرد.


وی با بیان اینکه هنوز در سطح کلان کشور به نقطه اوج کرونا نرسیده‌ایم، افزود: البته بستگی دارد کدام شاخص را ملاک قرار دهیم به نظر بنده بستری و مرگ مهم‌ترین شاخص‌ها هستند و نباید روی ابتلاء حساب باز کنیم.
سوری ادامه داد: نه پیشگو هستیم و نه اینکه در سرنوشت ما آمده که باید در فلان تاریخ به فلان آمار مرگ و میر یا ابتلاء برسیم همه چیز به رفتار مردم و سیاست گذاری‌های ما بستگی دارد.


حالا در آستانه یک تعطیلی دیگر قرار داریم تا امیدوار باشیم که پیک پنجم زودتر کنترل شود. اما، ابهاماتی در این مسیر وجود دارد که از همین حالا نگرانی‌ها را برای بدتر شدن وضعیت کرونایی کشور، دوچندان ساخته است. یعنی اینکه از حالا منتظر افزایش موارد ابتلاء و مرگ و میر باشیم که ظرف یک ماه آینده رخ خواهد داد.


علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، معتقد است اگر با کمک و همراهی مردم بتوانیم میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را افزایش دهیم حتماً وضعیت بیماری در تهران بهبود خواهد یافت و تعداد بیماران کاهش می‌یابد.


بر اساس آخرین آمار در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران ۵۲ درصد است که باید با همراهی و همگامی بیشتر مردم، اقناع افکار عمومی، ارتقای آموزش‌های همگانی افزایش یابد تا موفق به کنترل و مهار بیماری شویم.


در آستانه شروع یک تعطیلی دیگر قرار داریم و اگر می‌خواهیم روند صعودی بیماری در پیک پنجم کنترل شود، بهتر است نسبت به اتخاذ تدابیر سفت و سخت برای مقابله با کرونا اقدام کنیم. در غیر این صورت، این تعطیلی هم فقط با افزایش موارد ابتلاء و مرگ و میر همراه خواهد بود.
ستاد ملی مقابله با کرونا، باید خیلی جدی تر ورود کند و اجازه ندهد این تعطیلی‌ها با افزایش آمار کرونا همراه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha