دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 316248

بهرام عین‌اللهی گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است؛ وزارتخانه‌ای که طی 18ماه گذشته یکی از سخت‌ترین روزهای خود را سپری کرد. دست به‌گریبان شدن با یک ویروس کشنده سبب شد این وزارتخانه در مرحله یک آزمون جدی قرار بگیرد؛ آزمونی که برخی از کارشناسان معتقدند نتوانست از آن سربلند خارج شود.

سلامت نیوز:بهرام عین‌اللهی گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است؛ وزارتخانه‌ای که طی 18ماه گذشته یکی از سخت‌ترین روزهای خود را سپری کرد. دست به‌گریبان شدن با یک ویروس کشنده سبب شد این وزارتخانه در مرحله یک آزمون جدی قرار بگیرد؛ آزمونی که برخی از کارشناسان معتقدند نتوانست از آن سربلند خارج شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،تعداد بالای موارد مرگ‌ومیر و همچنین افزایش موارد مبتلا به‌بیماری درحالی سیر صعودی دارد که برخی از کشورها تا حدود زیادی توانستند آسیب‌های کرونا را کنترل کنند. حالا درچنین شرایطی که انتقادها به‌عملکرد وزارت بهداشت به‌ویژه درخصوص عدم واردات واکسن زیاد است، رئیسی قصد دارد یک چشم‌پزشک را وزیر بهداشت کند.

وزیری که هنوز بر سر کار نیامده با انتقاد درباره امضاء کردن بیانیه جمعی از پزشکان درباره عدم واردات واکسن کرونا مواجه شده است، موضوعی که شاید درصورت گرفتن رای اعتماد از مجلس همچنان برای او حواشی ایجاد کند.عین‌اللهی که متولد 1337 است، در کارنامه‌اش آمده، رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسئول کمیته جذب دانشجویی جهاد سازندگی در شورای انقلاب فرهنگی، معاون درمان بهداری کل سپاه، معاون آموزشی، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، رئیس دفتر نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، مشاور سازمان بین‌المللی آموزش پزشکی WFME، دبیر انجمن آموزش علوم پزشکی ایران، عضو هیات ممتحنه بورد تخصصی چشم پزشکی کشور، عضو شورای‌عالی مرکز تحقیقات چشم پزشکی کشور،عضو هیات مدیره بانک چشم جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای‌عالی استعدادهای درخشان وزارت بهداشت درمان و آموزش، رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی، عضو مرکز تحقیقات لیزر پزشکی، رئیس قطب چشم پزشکی، مشاور بیماری‌های چشم، شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما و عضو هیات تحریریه مجله علمی پژوهشی چشم پزشکی بینا-طب، تزکیه و کوثر.حالا او قرار است با قبول مسئولیت در وزارت بهداشت به‌مدد تمام سوابق علمی و اجرایی خود بتواند بار سنگین مشکلات این وزارتخانه را برطرف کند.

با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند چنین کاری از عهده او خارج است. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با روزنامه همدلی معتقد است ساختار معیوب وزارت بهداشت اجازه نمی‌دهد وزیری بتواند عملکرد صحیح داشته باشد، چیزی که شریفی‌مقدم به‌آن اذعان دارد وجود تعارض منافع در این وزارتخانه است که مانع از پیگیری اهداف عالی می‌شود.

همچنین محمدرضا محبوب‌فر کارشناس بهداشت و سلامت در اظهار نظری مشابه می‌گوید که بدنه وزارت بهداشت به‌شکل سنتی با رانت همراه است، چیزی که به‌عقیده ایشان در واردات دارو به‌جای واکسن مشهود بود، بنابراین تغییر وزیر چندان نمی‌تواند عملکرد این وزارتخانه را تحت تاثیر قرار دهد.شریفی‌مقدم در توضیح بیشتر گفت:«به‌طورکلی بدنه وزارت بهداشت یک ساختار درهم پیچیده رانتی دارد. روش حکمرانی در وزارت بهداشت در هیچ‌جای دنیا وجود ندارد، چراکه حکمرانی‌ها باید شفافیت داشته باشد و این مسئله در وزارت بهداشت دیده نمی‌شود. بیشترین پول وارد نظام سلامت می‌شود که وزارت بهداشت هم جزو آن است، اما هیچ شفافیتی درباره این پول‌ها وجود ندارد. به‌بهانه کرونا یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کردند، اگر همین پول را واکسن خریده بودند حجم زیادی واکسن تهیه شده بود.

یا گفتند 720میلیون یورو برای داروی رمدسیویر خرج کردند، دارویی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده تاثیری روی بیماری کرونا ندارد، اما با همین مبلغ می‌شد چندین میلیون دز واکسن وارد کرد تا مردم مبتلا به کرونا نشوند، درحالی‌که استفاده از رمدسیویر وقتی معنا پیدا می‌کند که فرد به‌کرونا مبتلا شود و بعد نیاز به دارو داشته باشد.»

وی نتیجه گرفت: «بنابراین سیستم پزشک‌سالار وزارت بهداشت فارغ از دولت‌ها، چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا، بر سر منافع خودشان به‌طریقی با یکدیگر کنار می‌آیند. لذا آقای عین‌اللهی هم اگر وزیر بهداشت شود چندان تغییری نمی‌تواند در وزارت بهداشت ایجاد کند. من حدود 30سال در دولت‌های مختلف با سیستم وزارت بهداشت سروکار دارم، هیچ وزیری نمی‌تواند حریف این ساختار شود، هر وزیری بر سر کار بیاید نهایتاً 10درصد می‌تواند تغییراتی ایجاد کند، مگر این‌که این ساختار پزشک‌سالار وزارت بهداشت درست شود.

هرجایی که پول، قدرت و نظارت دست یک گروه مشخص باشد، فساد اجتناب‌ناپذیر است.»دبیرکل خانه پرستار درخصوص اصلاح ساختار این وزارتخانه افزود: «در دنیا مدیریت یک علم است، جاهای حساسی مانند بحث سلامت را باید به قوی‌ترین مدیران داد. در کشورهای دیگر مانند آمریکا رؤسای بیمارستان‌ها 95درصد غیرپزشک هستند، 5درصدی هم که پزشک هستند اولاً دوره‌های مدیریت گذرانده‌اند ثانیاً در دوره مدیریت خود طبابت نمی‌کنند.

الان آقای دکتر عین‌اللهی کلینیکی دارند که همه‌کاره آن ایشان هستند، آیا وزیر شوند این کلینیک را تعطیل می‌کنند؟ این‌جا بحث تعارض منافع ایجاد می‌شود. اصلاً سخنم صرفاً متوجه وزیر پیشنهادی نیست به‌طورکلی می‌گویم، کسی‌که رئیس بیمارستان شده اما هنوز جراحی انجام می‌دهد، یا در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی طبابت می‌کند و رئیس دانشگاه هم هست، چنین وضعیتی تعارض منافع ایجاد می‌کند. لذا کسی‌که وزیر، نماینده مجلس و مدیر می‌شود باید طبابت را کنار بگذارد و فقط مدیریت کند.»

شریفی مقدم در پایان گفت:«درهمین بحث کرونا ساختار وزارت بهداشت نشان داد ساختاری برای مقابله با بحران نیست. یکی از علت‌های آن همین بحث زیربنایی است کسانی که در راس مدیریت هستند مانند وزیر بهداشت، معاونان وزارت بهداشت، روسای دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نباید پزشک باشند، یا اگر پزشک هستند هیچ‌جا نباید منافع داشته باشند.»در ادامه محبوب‌فر با اشاره به ساختار معیوب وزارت بهداشت به همدلی گفت: «یک جریانی در وزارت بهداشت به‌صورت سنتی وجود دارد، این جریان از دوران ریاست جمهوری مرحوم‌هاشمی گرفته تا خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و تا به امروز کار خود را ادامه داده است که از آن باعنوان یک نوع مافیای فساد در ساختار نظام سلامت کشور یاد می‌شود.

من از این جریان تحت عنوان تاجران مرگ یاد می‌کنم، به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا این جریان با کرونا کاسبی کردند. یعنی مثلاً بدشان نمی‌آید که برای مهار بیماری کرونا واکسن وارد نشود تا بیماران به داروهای گوناگونی که باید وارد کشور شود محتاج شوند. به‌عبارتی برای این گروه واردات واکسن سود نداشت و در فضای عمومی ورسانه‌ها ممنوعیت ورود واکسن را توجیه کردند، درحالی‌که امروز خیلی از کشورها با همین واکسن جشن پایان کرونا گرفتند و در مقابل عده‌ای در ایران سود واردات دارو را به جیب زدند.»این کارشناس سلامت بیان کرد:«من بعید می‌دانم وزیر پیشنهادی بهداشت بتواند این ساختار غلط در وزارت بهداشت را جمع‌وجور کند. من امیدوار به آینده وزارت بهداشت و درمان نیستم، چراکه وزیر پیشنهادی از همین ساختار معیوب وزارتخانه انتخاب شده است. آقای عین‌اللهی با امضای نامه‌ای که درباره تحدید واردات واکسن نوشته شد، عدم واردات واکسن را توجیه کردند.

بعید می‌دانم وزیر پیشنهادی تغییری در مدیریت کرونایی ایجاد کند یا تغییری در اعضای علمی ستاد مقابله با کرونا بدهد. این ستاد بارها کشور را در مقابله با کرونا به شکست کشیده است. لذا چندان به‌این‌که ایشان دست به تغییر و تحولات اساسی در این وزارتخانه بزنند، خوشبین نیستم.»وی خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم اگر قرار است وزارت بهداشت به حرکت ماه‌های گذشته خودش ادامه دهد، برای کاهش کرونا این وزارتخانه را تعطیل کنند. یک‌ماه این وزارتخانه را تعطیل کنند تا حداقل کسی نباشد که در آن مانع واردات واکسن و سایر اقلام مورد نیاز شود تا تلفات کرونا کاهش پیدا کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha