سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 316312

هرگز برای شروع یک عادت بهداشتی جدید دیر نیست. تغییرات کوچک منجر به اثرات مداوم بر سلامت ما خواهد شد. از امروز این تغییرات را شروع کنید و از نتایج آن بر مغز و بدنتان بهره‌­مند شوید.

عاداتی که نباید بعد از 60 سالگی ادامه پیدا کنند

سلامت نیوز: هرگز برای شروع یک عادت بهداشتی جدید دیر نیست. تغییرات کوچک منجر به اثرات مداوم بر سلامت ما خواهد شد. از امروز این تغییرات را شروع کنید و از نتایج آن بر مغز و بدنتان بهره‌­مند شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، به آرامی شروع می‌شود، ممکن است کم‌کم بعد از بالا رفتن از دو طبقه شروع به نفس نفس زدن کنید، به اتوبوس نرسید، یا نتوانید نام بازیگران معروف را به خاطر بیاورید. احتمال دارد احساس کنید که یک یا دو دهه جوان‌تر از سنی هستید که در آن قرار دارید؛ اما بالاخره سن بالا می‌­رود و عوارضش را به جای می‌گذارد. این آخرین فرصتی است که برای درمان جدی مشکلات سلامتی خود و ترک عادات بد بهداشتی دارید. خبر خوب این است که هنوز هم می­‌توانید در زندگی خود تغییر ایجاد کنید. هرگز برای شروع یک عادت بهداشتی جدید دیر نیست. تغییرات کوچک منجر به اثرات مداوم بر سلامت ما خواهد شد. از امروز این تغییرات را شروع کنید و از نتایج آن بر مغز و بدنتان بهره‌­مند شوید.

1. هیدراتاسیون مناسب را نادیده می‌­گیرید
با افزایش سن، احساس تشنگی شما کاهش می‌­یابد. افراد مسن بیشتر از افراد جوان دچار کم آبی می­‌شوند؛ زیرا احساس تشنگی کمی دارند. این باعث بروز عفونت‌های ادراری، نوسانات فشار خون، کاهش فعالیت و خستگی و ناهنجاری‌های الکترولیتی می­‌شود. ادرار شما باید به رنگ زرد روشن شبیه رنگ کاه باشد. اگر خیلی تیره است، پس به اندازه کافی آب نمی‌­نوشید. اگر شفاف‌تر است، پس احتمالا بیش از حد آب می‌­نوشید.

با افزایش سن، احساس تشنگی شما کاهش می‌­یابد. افراد مسن بیشتر از افراد جوان دچار کم آبی می­‌شوند؛ زیرا احساس تشنگی کمی دارند. این باعث بروز عفونت‌های ادراری، نوسانات فشار خون، کاهش فعالیت و خستگی و ناهنجاری‌های الکترولیتی می­‌شود

2. تمرینات ورزشی خود را تغییر نمی­‌دهید
بسیاری از افرادی که می­‌خواهند ورزش را شروع کنند یا در گذشته ورزش می­‌کرده­‌اند و دوباره می‌­خواهند به تمرین بپردازند، تمریناتی را که همیشه انجام داده‌­اند، انجام می­‌دهند. در حال حاضر، با افزایش سن، برخی از فعالیت­‌ها ممکن است صدمات بیشتری ایجاد کنند. با افزایش سن، افراد باید تمرکز خود را بر روی تمرینات ترمیمی، تعادل، کالیسِتنیک و تمرین با وزنه متمرکز کنند. تمرینات با وزنه میزان تشکیل استخوان را افزایش داده و به آسیب و افتادن کمتر کمک می‌کند.

3. سال­‌هاست که دارو مصرف می­‌کنید
هدف داروها تکمیل سلامت شماست تا بدنتان وارد هموستاز مناسب شود. رژیم غذایی، ورزش و تغییر شیوه زندگی نسخه اصلی اکثر مشکلات بهداشتی است. مردم باید هوشیار باشند تا مطمئن شوند که در تلاش هستند داروها را کنار بگذارند یا دوز مورد نیاز خود را کاهش دهند.

4. شما واکسینه نمی­‌شوید
برخی افراد از تکمیل واکسیناسیون دوران کودکی خود (مانند واکسن کزاز که باید هر 10 سال یکبار تکرار شود) صرفنظر می‌کنند و یا سالانه از واکسن آنفلوانزا استفاده نمی‌کنند. برخی نیز این روزها با توجه به اطلاعات غلطی که درباره‌­ی واکسن در بین مردم منتشر می­‌شود از تزریق واکسن کووید 19 امتناع می‌کنند. در حالی که افراد باید با پزشک خود در این باره مشورت کنند و اطلاعات خود را در مورد واکسن­‌ها به روز نمایند.
پس از 60 سالگی، بسیاری سعی می­‌کنند از مرخصی بازنشستگی استفاده کنند. مراقبت کردن از خود در زمان مناسب به معنای سالم ماندن است.

5. از معاینات منظم چشم، صرف‌نظر می‌­کنید
دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) علت اصلی نابینایی در افراد بالای 50 سال در ایالات متحده است. از دست دادن مراحل اولیه AMD به راحتی اتفاق می­افتد؛ زیرا ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنید که این بعدها در فرآیند بیماری می‌­تواند باعث تاری دید، تحریف و در نهایت از دست دادن کلی بینایی شما شود. انجام معاینات منظم چشم برای محافظت از بینایی به‌صورت پیشگیرانه مهم است.

6. نوشیدن کافئین پس از ظهر
به طور متوسط ​​5 ساعت طول می­‌کشد تا نیمی از میزان کافئین مصرفی در بدن ما کاهش یابد و بیش از 10 الی 15 ساعت طول می­‌کشد تا دیگر بر بدن و مغز ما اثر نگذارد. برای داشتن یک خواب آرام­، بعدازظهرها یا از اواسط روز به بعد از نوشیدنی­‌های بدون کافئین استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کافئین نیز ادرارآور است و ممکن است نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی را افزایش دهد و بنابراین بدن به مایعات بیشتری برای رفع تشنگی نیاز داشته باشد. پس برای هیدراته ماندن آب بنوشید.

7.   از تلاش برای ذخیره خواب خودداری کنید
به دلیل کمبود خواب، برای خوابیدن در طول هفته یا آخر هفته برنامه‌ریزی نکنید. ما نمی­­‌توانیم خواب خود را ذخیره کنیم و این یک افسانه است که ما با افزایش سن به خواب کمتری احتیاج داریم. در دهه شصت و بعد از آن، ما هنوز باید 7 الی 9 ساعت خواب در شب داشته باشیم. خواب را در اولویت خود قرار دهید و خوب استراحت کنید.

8.  سرزنش سنتان را متوقف کنید
از سرزنش سنتان بپرهیزید. این که ما چگونه به سن خود نگاه می­‌کنیم تأثیر مستقیمی بر سلامت، خطر زوال عقل، طول عمر و موارد دیگر دارد. این به نفع ماست که دیدگاه مثبت‌­تری نسبت به تجربه سالمندی خود داشته باشیم و سلامتی ما به آن بستگی دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha