محدودیت ها و تعطیلی گسترده در همه شهرهای کشور آغاز شده و در شرایطی که ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز شیوع کرونا، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، اصناف، ادارات و بانک ها بسته است. اما هر چقدر معابر اصلی شهرها خلوت شده، وضعیت مترو، اتوبوس و جاده های کشور پررفت و آمد است.

سلامت نیوز: محدودیت ها و تعطیلی گسترده در همه شهرهای کشور آغاز شده و در شرایطی که ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز شیوع کرونا، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، اصناف، ادارات و بانک ها بسته است. اما هر چقدر معابر اصلی شهرها خلوت شده، وضعیت مترو، اتوبوس و جاده های کشور پررفت و آمد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، در شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا دستور بسته شدن جاده های کشور را داد، اما در برخی از جاده های منتهی به شمال و دیگر شهرهای کشور ترافیک سنگینی شکل گرفت. در شراطی که جاده چالوس بسته شده، اما روزگذشته آزادراه قزوین - رشت مسیر (جنوب به شمال) محدوده رودبار و محور هراز مسیر (جنوب به شمال) محدوده‌های مشاء و پلور مسیر پرترافیکی را تجربه کرد. در این میان سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفته است: «محدودیت تردد که قبلا اجرا می‌شد به تذکر لسانی و جریمه ختم می‌شد؛ ولی در حال حاضر منع سفر داریم یعنی اجازه ادامه سفر به هیچ راننده‌ای نمی‌دهیم.» بنا به گفته او، مأموران پلیس راه و  راهور ناجا در تمامی مبادی خروجی و ورودی بین استانی مستقر شده و اجازه خروج خودروهای بومی و ورود خودروهای غیر بومی را نمی دهند، اما از شنبه و تا زمان اجرای محدودیت ها، بیش از 160 هزار خودرو از تهران خارج شده اند. ترافیک جاده ای در مسیر تهران به گیلان تا حدی زیاد بود، که سیدمهدی فلاح میری، دادستان گیلان اعلام کرد: «استان گیلان به هیچ وجه پذیرای مسافران نیست.»

همچنین نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعلام رسمی تعطیلی ها پیش از مسدودسازی جاده ها گفت: «این موضوع باعث می شود که مسافرین پیش از مسدود شدن جاده ها نسبت به سفر کردن به استان های شمالی اقدام کنند و اینگونه تصمیم گیری ها تاثیری در کاهش شیوع بیماری ندارد.» اما شلوغی های روز گذشته به جاده های کشور منتهی نمی شد و شلوغی مترو و اتوبوس های تهران در اولین روز از تعطیلات کرونایی و اینکه همه مغازه  ها و اصناف تعطیل هستند، همه را شوکه کرد.  آمار وزارت بهداشت نیز از بروز فاجعه در کشور خبر می دهد و در افزایش بی‌سابقه تعداد روزانه جان‌باختگان به ۶۵۵ نفر رسید و بار دیگر موج پنجم در کشور رکورد جدیدی از میزان مرگ و میز به نام خود ثبت کرد. روند افزایشی آمار روزانه قربانیان کرونا در حالی است که آمارهای ابتلای روزانه نیز که بر اساس آن می‌توان آمارهای قربانیان کرونا در روزهای آینده را تا حدودی پیش‌بینی کرد، نشانه‌ای از کاهش شیوع این ویروس ندارد. همان طور که از روز یکشنبه تا دوشنبه (25 مرداد) ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۰۴۴ نفر از آنان بستری شدند. ۷۳۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. این درحالی است که این روزها، افزایش آمار کرونا بر اساس واقعیت بیشتر بر سر زبان ها افتاده و همانطور که ایرج حریرچی گفته است: «آمار واقعی فوت شدگان دو برابر شماری است که روزانه توسط دولت اعلام می شود.»


 ایران در تب کرونا
 بر اساس اعلام وزارت بهداشت به نظر می‌رسد روند بستری در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد در هفته اخیر نسبت به هفته قبل نزولی شده است چنان که عبور استان ســیستان و بلوچستان از قله خیز اخیر همه‌گیری، قطعی است و استان‌های فوق هم به احتمال زیاد در حال عبور از قله خیز پنجم هستند، اما گزارش ها حاکی از آن است که در برخی از شهرها ظرفیت بیمارستانی تکمیل شده و بیماران در راهروها بستری می شوند. همانطور که محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفته: «روند ابتلا به ‌کرونا و بستری‌ها در این استان همچنان صعــودی است و پیش‌بینی می‌شود حداقل دو تا چهار هفته دیگر نیز ادامه داشته باشد.» موسی خادمــی استاندار لرستان نیز روند شیوع کرونا در این استان را نامطلوب خواند و همزمان اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها و دایر کردن بیمارستان صحرایی در این استان خبر داد. در این شرایط، حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: «پیش‌بینی کرده بودم که ما در پیک پنجم، شاهد این خواهیم بود که مردم از فاز تجلیل از مدافعان سلامت به مرحله مواجهه خشونت‌آمیز با مدافعان سلامت می‌رسند. هم تعداد بیماران چند برابر شده و هم تعداد کارکنان کمتر شده. در این شرایط کادر درمان که توانایی ارائه خدمات را ندارند و از سوی همراهان بیمار مورد مواخذه و حتی خشونت‌های کلامی و فیزیکی قرار می‌گیرند. وی با اشاره به یک ویدیوی اخیر درباره قمه‌کشی در یک بیمارستان‌ گفت: «نمونه‌های زیادی از این برخودها وجود دارد و کسی فیلم هم نمی‌گیرد. در حال حاضر در بیمارستان ما روزانه یک دعوا را داریم و گاهی در این خشونت‌ها به تجهیزات اورژانس یا بیمارستان هم خسارتی وارد می‌شود.»


 صف طولانی اکسیژن در مشهد!
وضعیت مشهد نیز همچنان وخیم است و با افزایش شدید تعداد مبتلایان کرونا در مشهد و پرشدن ظرفیت تمام تخت‌های بیمارستانی، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با استفاده از کپسول‌های اکسیژن روزهای سخت درمان را در خانه‌ سپری می‌کنند. کپسول‌های اکسیژن این ‌روزها به سختی در مشهد پیدا می‌شود و شهروندان برای خرید یک کپسول ۱۰ لیتری در حدود ۳ میلیون تومان و برای اجاره روزانه آن حداقل ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.  کپسول‌های اکسیژن ۱۰ لیتری حداکثر حدود ۵ ساعت اکسیژن مصرفی دارند که با توجه به کمبود مراکز شارژ و فاصله طولانی تا مرکز شهر مشهد بسیاری از اطرافیان و خانواده‌های بیماران کرونا را مجبور به مراجعه چندباره به این مراکز و ایستادن در صف‌های طولانی‌مدت کرده است. در حال حاضر برخی از این مراکز به صورت ۲۴ ساعته مشغول کار هستند و چندین مرکز هم به‌ صورت خیریه توسط مردم ایجاد شده و در حال خدمات‌دهی به بیماران مبتلا به کرونا هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha