وضعیت کرونایی کشور نگران کننده است و در این بین، همگان منتظر روی کار آمدن تیم جدید وزارت بهداشت هستند تا شاید نقشه‌ای برای عبور از شرایط بحرانی ترسیم شود تا کمترین تلفات را بدهیم.

سلامت نیوز: وضعیت کرونایی کشور نگران کننده است و در این بین، همگان منتظر روی کار آمدن تیم جدید وزارت بهداشت هستند تا شاید نقشه‌ای برای عبور از شرایط بحرانی ترسیم شود تا کمترین تلفات را بدهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، اوضاع کرونایی کشور به مرحله‌ای سخت و نگران کننده رسیده است. همه بیمارستان‌ها پر شده از بیماران کووید ۱۹ که وضعیت برخی از آنها بغرنج و نگران کننده است. به طوری آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرده و این آمار در پیک پنجم به شدت در حال افزایش است.

در چنین شرایطی که گرفتار بحران کرونا شده‌ایم، تغییر وزیر بهداشت را در پیش روی خود داریم و به زودی وزیر جدید از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد خواهد گرفت و جایگزین سعید نمکی می‌شود.

از همین رو به نظر می‌رسد که مهم‌ترین مأموریت وزیر بهداشت دولت سیزدهم، عبور کشور از بحران کرونا با حداقل تلفات و هزینه‌ها باشد.

گزینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی برای وزارت بهداشت دولت سیزدهم، بهرام عین اللهی است. در روزهای گذشته صحبت‌های زیادی درباره وزیر پیشنهادی مطرح شده است و در عین حال، انتظارات از وزیر بهداشت دولت سیزدهم نیز مطرح شده است.

روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در واکنش به شرایط کشور و معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: به هر حال باید در کنار تولید داخلی، واردات واکسن سرعت بیشتری بگیرد به نحوی که ۶۰ میلیون جمعیت هدف منهای اطفال زیر ۱۲ سال در کوتاه‌ترین زمان ممکن واکسینه شوند.

در همین حال، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت در شرایط کنونی یک فرمانده متخصص می‌خواهد و مرد میدان می‌خواهد، گفت: وزیر پیشنهادی از بدنه و جنس وزارت بهداشت است پس طبیعی است که مشکلات را می‌شناسد و می‌تواند بر آنها فائق آید.

وی افزود: وزیر پیشنهادی بهداشت برنامه‌های خوبی دارد که اگر به آنها متعهد باشد و آنها را به طور کامل اجرا کند، اتفاقات مثبتی در حوزه سلامت کشور رخ خواهد داد.

متأسفانه هر روز تعداد زیادی از هموطنان خود را به دلیل شیوع کرونا از دست می‌دهیم و بسیاری از مردم هم با درد و رنج این بیماری دست به گریبان هستند. از همین رو، واکسیناسیون عمومی کشور از جمله مطالبات مردم و مسئولان است.

شاید در حال حاضر تنها دغدغه مردم و جامعه پزشکی، عبور از پیک پنجم است که شرایط بحرانی را رقم زده و باعث شده تا زمان پیک بیماری نسبت به پیک‌های قبلی، طولانی‌تر و سخت‌تر شود. به طوری که آمار مرگ‌های روزانه همچنان بر مدار ۶۰۰ مرگ می چرخد و این یعنی، هر دو دقیقه یک نفر جان خود را از دست می‌دهد. همچنین رکورد ابتلاء نیز در پیک پنجم شکسته شد و برای اولین بار، بیش از ۵۰ هزار کرونا مثبت در یک شبانه روز را تجربه کردیم.

در چنین شرایطی که همگان نگران بحرانی‌تر شدن اوضاع کرونایی کشور هستند، باید راهکاری برای خروج از پیک پنجم ارائه شود تا ضمن حداقل تلفات، شرایط را برای کنترل بیماری رقم بزند. سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون عمومی و البته نجات جان بیماران کرونایی، دو مؤلفه اصلی در مقابله با بحران کرونا است.

سید مؤید علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت دولت سیزدهم نیازمند اصلاح جدی و تغییر اساسی است، افزود: نظام سلامت ما بیمار است. وظیفه حاکمیت است که از اقشار آسیب پذیر حمایت کند و با ساختار فعلی این امر ممکن نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین شاخص‌های وزیر بهداشت دولت سیزدهم چیست، گفت: اینکه فردی سابقه وزارت دارد یا نه مهم نیست. مهم این است که وزیر بهداشت به اصول لازم اعتقاد داشته باشد. وزیر بهداشت نباید تضاد منافع داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله برای عبور از پیک پنجم کرونا، افزود: در بحث مدیریت کرونا، باید ستاد جدیدی متشکل از متخصصان این حوزه و حتی خارج از ساختار وزارت بهداشت تشکیل شود. متأسفانه در دولت دوازدهم، وزارت بهداشت به نظرات کارشناسی خارج از سیستم خود نه تنها اعتنا نکرد بلکه مقابله و موضع گیری کرد، این لجبازی و کم سوادی هم در نهایت به ضرر سلامت مردم تمام شد.

شرایط کرونایی کشور به گونه‌ای رقم خورده که بعید است بتوان در روزهای پیش رو و حتی دو سه هفته آینده به خروج از پیک پنجم امیدوار بود و آن طور که مدیران وزارت بهداشت و جامعه پزشکی عنوان می‌کنند، فعلاً باید منتظر افزایش مرگ‌های کرونایی باشیم. بنابراین، وزیر بهداشت دولت سیزدهم که تا چند روز آینده معرفی خواهد شد، کار دشواری پیش رو دارد و فرصت برای تمرکز بر روی تمامی مسائل و مشکلات حوزه سلامت کشور امکان پذیر نیست و باید به فکر کنترل بیماری کرونا و خاموش کردن آتش این ویروس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha