مدیرکل برنامه ریزی،جذب و نگهداری سازمان انتقال خون ایران گفت: اهدای خون طی چهارماهه امسال نسبت مدت مشابه سال قبل در کشور حدود ۲۰ درصد رشد داشت.

سلامت نیوز: مدیرکل برنامه ریزی،جذب و نگهداری سازمان انتقال خون ایران گفت: اهدای خون طی چهارماهه امسال نسبت مدت مشابه سال قبل در کشور حدود ۲۰ درصد رشد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر بیتا ربانی در بازدید از اداره کل انتقال خون استان قزوین، افزود: شیوع کرونا موجب افت اهدای خون در دنیا پس از حضور این ویروس شده به گونه ای که در برخی کشورها افت ۳۰ درصدی به ثبت رسیده که این رقم در کشور ما هشت درصد بوده است.

وی افزود: البته با رشد قابل توجه اهدای خون در کشور طی سال جاری این افت جبران شده و به جای اول بازگشتیم و حتی آمار اهدای چهار ماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال ۹۸ که کرونا در میان نبود نیز افزایش یافته است.

ربانی در ادامه به فعالیت شبکه ملی خون رسانی اشاره کرد و گفت: هیچ مرزی در تامین خون بیماران بین استان ها وجود ندارد و از ظرفیت این شبکه برای خون رسانی به موقع بین بیماران در سراسر کشور استفاده می کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت بروزرسانی شیوه های جذب اهداکنندگان به ویژه در بین بانوان،گفت: در این زمینه تلاش داریم تا از تجارب و الگوهای کشورهای موفق  استفاده کنیم.

این مسوول با بیان اینکه پنج درصد اهداکنندگان خون در کشور ما را بانوان تشکیل می دهند که بسیار کم است،افزود: این درحالی است که آمار اهداکنندگان زن در برخی کشورهای اروپایی به ۵۰ درصد می رسد و ما باید با برنامه ریزی مناسب به سمت جلب مشارکت زنان جامعه خود در اهدای خون پیش برویم.

وی اضافه کرد: باید با فعالیت های مناسب و اقدامات فرهنگی این باور غلط که بانوان با اهدای خون دچار کم خونی می شوند و متاسفانه حتی برخی پزشکان نیز به آن باور دارند را باید از بین برد.

ربانی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت فضای مجازی برای جلب مشارکت جامعه در اهدای خون بهره گرفت،افزود: سن جمعیت اهداکنندگان مستمر رو به افزایش است و باید به فکر افزودن افراد جدید و جوانان به این دایره باشیم و در این راه از هر ایده و خلاقیتی استقبال می کنیم.

وی لظهار داشت: تا پیش از این برای جذب و ترویج اهداکنندگان بیشتر به سمت اقشار خاص همچون هنرمندان و هنرپیشگان می رفتیم در حالی که در رویکرد جدید باید همه اقشار مورد توجه قرار گیرند.

این مسوول همچنین با اشاره به اینکه جلب رضایت اهداکنندگان در فرایندهای مربوط به اهدا بسیار مهم است، افزود: از همین رو جلب رضایت اهداکنندگان اخیرا به عنوان نهمین هدف سازمان انتقال خون ایران گنجانده شده است.

وی در ادامه از قزوین به عنوان استانی که با مدیریت و برنامه ریزی مناسب هیچ گاه ذخایر خونی آن به مرحله بحرانی نرسیده یاد کرد و گفت: این استان در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار گرفته و در مسیر ارتباطی خیلی از استان ها قرار دارد و معین تهران است، از این رو استانی مهم در حوزه انتقال و اهدای خون به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha