رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران فشار مضاعف کرونا، عدم تناسب تعرفه‌های پزشکی با تورم و اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در شرایط فعلی را سه چالش مهم پزشکان و کادر درمان دانست و گفت: متاسفانه اکنون پزشکانی داریم که روزهای روز خانواده‌شان را ندیدند، پرستاری داریم که مدت هاست بچه هایش را ندیده یا اگر هم می‌بیند، نمی‌تواند آنها را بغل کند و ببوسد. خستگی در تن کادر درمان می‌ماند. حال در این شرایط مشکلات اقتصادی را هم به مشکلات کادر درمان اضافه کنید.

کرونا و فشار بی‌سابقه بر جامعه پزشکی؛ خسته‌ایم

سلامت نیوز:رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران فشار مضاعف کرونا، عدم تناسب تعرفه‌های پزشکی با تورم و اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در شرایط فعلی را سه چالش مهم پزشکان و کادر درمان دانست و گفت: متاسفانه اکنون پزشکانی داریم که روزهای روز خانواده‌شان را ندیدند، پرستاری داریم که مدت هاست بچه هایش را ندیده یا اگر هم می‌بیند، نمی‌تواند آنها را بغل کند و ببوسد. خستگی در تن کادر درمان می‌ماند. حال در این شرایط مشکلات اقتصادی را هم به مشکلات کادر درمان اضافه کنید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به مشکلات پزشکان در بحران کرونا و در آستانه روز پزشک، گفت:  در سال‌های اخیر متاسفانه جامعه پزشکی با چالش‌هایی مواجه شده است که کرونا مهمترین آن‌هاست. باری که کرونا بر روی اعصاب و همچنین سطح زندگی پزشکان وارد کرده، تا به حال سابقه نداشته است.


جامعه پزشکی خسته شده است

وی افزود: تمام کادر پزشکی اعم از پرستار و پزشک، متخصص و فوق تخصص و... درگیر این بیماری هستیم. ماه‌هاست شاهدیم که همکاران‌مان به دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. این موضوع فشار کاری را که به پزشکان وارد می‌شود، دوچندان می‌کند. به طوری که هم‌ نگرانی هموطنان را داریم، هم نگران همکارن‌مان هستیم و هم‌ نگرانی جان خود و خانواده را داریم که هر لحظه ممکن است، درگیر این بیماری شویم. امیدوارم دولتمردان هم کمک کنند و بجای تبلیغ صرف  اقدامات خودشان، به اهمیت موضوع پی برده و چاره عملی داشته باشند، نه اینکه فقط سخنرانی و صحبت کنند. انتظار داریم که جامعه پزشکی را دریابند. ما به عنوان جامعه پزشکی هم خسته شدیم و هم گرفتار غم و غصه هموطنان و همکارن‌مان هستیم.


در این شرایط وقت اجرای نسخه نویسی الکترونیک نیست

خسرونیا ادامه داد: چالش دیگر این است که در این بحبوحه کرونا، سازمان‌های بیمه‌گر از فرصت استفاده کرده و نسخ را الکترونیک‌ کردند. باید توجه کرد که نسخه الکترونیک بحثی علمی و در جهت پیشرفت مملکت است، اما اکنون زمان اجرای آن نیست. در حال حاضر مشکلات شبکه و اینترنت وجود دارد و هر دقیقه قطع و وصل یا ضعیف می‌شود. حال حساب کنید که در یک‌ مطب عمومی که روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار ویزیت می‌کند، پزشک باید وارد سیستم شود و با توجه به مشکلات اینترنت ممکن است دقایقی طول بکشد. این درحالی است که ممکن است بین بیماران افرادی مبتلا به کرونا باشند و در همان مطب چند نفر دیگر را درگیر کنند. بنابراین یکی از درخواست‌هایمان این است که فعلا سازمان‌های بیمه‌گر اعم از تامین اجتماعی و خدمات درمانی، چند ماهی حوصله کنند تا وضع کرونا و اینترنت بهتر شود و بتوان با فراغ بال نسخه نویسی الکترونیک را انجام داد.


وقتی هزینه مطب درنمی‌آید

خطر خروج پزشکان از چرخه درمان

وی گفت: سومین چالشی که جامعه پزشکی با آن درگیر است، مشکلات تعرفه‌ها است. متاسفانه تعرفه ما متناسب با تورم موجود در جامعه که همه از آن اطلاع  دارند، افزایش نیافته است. در حالی که هزینه مطب، منشی، تامین اجتماعی، مالیات و ... چند برابر شده است. حال زمانیکه به تعیین تعرفه می‌رسیم، پنج تا ۱۰ درصد اضافه کرده و فکر می‌کنند که مشکل حل می‌شود. 
وی افزود: باید توجه کرد که اگر پزشکی نتواند مخارج مطب و زندگی‌اش را تامین کند، مجبور می‌شود، مطب را تعطیل کند یا مهاجرت می‌کند. در عین حال رفتن یک پزشک به خارج از کشور یا خروجش از چرخه درمان،هزینه سنگینی را به دولت وارد می‌کند. چراکه برای تربیت یک پزشک میلیاردها تومان خرج می‌شود. حال چطور اجازه می‌دهیم که یک پزشک به راحتی از چرخه درمان خارج شده و به راه دیگری رود. امیدواریم دولت جدید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد. هرچند که متاسفانه می‌بینیم که مجلسی‌ها نظر خوبی به این موضوع ندارند و تنگ‌نظرانه به موضوع تعرفه نگاه می‌کنند. امیدواریم عقلای مجلس به این امر توجه کنند.
خسرونیا درباره آمار مطب‌هایی که به دلایل اقتصادی تعطیل می‌شوند، گفت: زمانیکه من معاون سازمان نظام پزشکی و مسئول صدور پروانه‌ها بودم، متوجه شدیم که ۲۵ هزار نفر از همکاران پزشک برای صدور پروانه مراجعه نکردند که به معنی خروج از گردونه درمان بود. میلیاردها تومان هزینه این پزشکان شده است. حال هر سال هم تعدادی به این افراد اضافه می‌شود. تعداد زیادی از متخصصین داخلی را می‌شناسم که پزشکی را رها کرده و کار دیگری انجام‌ می‌دهند. باید فکری اساسی در این باره کرد.


طلب‌هایی که پرداخت نمی‌شود

وی درباره پرداخت مطالبات و معوقات جامعه پزشکی نیز گفت: متاسفانه تعداد زیادی از کادر درمانی دولتی، مطالبات زیادی از کارکردشان دارند. حتی رزیدنت ‌ها ، داروخانه‌ها، ازمایشگاه‌ها و ... هم مطالبات دارند. با شرایطی که  اکنون شاهدیم که درآمد و هزینه تناسب ندارند. اکنون همه بیمارستان‌ها از دولت طلبکارند و باید طلب‌ها پرداخت شود تا بتوانند تجهیزات را تامین کنند. باید مطالبات بیمارستان‌ها و مطب‌ها از سوی دولت پرداخت شود.


پزشکان و پرستارانی که روزهاست خانواده‌هایشان را ندیدند

وی درباره بار مضاعف کرونا بر کادر درمان، گفت: متاسفانه اکنون پزشکانی داریم که روزهای روز خانواده‌شان را ندیده‌اند، پرستاری داریم که مدت هاست بچه هایش را ندیده یا اگر هم می‌بیند، نمی‌تواند آنها را بغل کند و ببوسد. خستگی در تن کادر درمان می‌ماند.حال در این شرایط طلب هم داشته باشد و مشکلات اقتصادی را هم به این وضعیت اضافه کنید. به هر حال پرستار و پزشک هم باید زندگی کند، اجاره‌ خانه‌اش را به موقع پرداخت کند و... لازم است فکری اساسی و چاره‌ای عملی از سوی دولتمردان اندیشیده شود .

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha