بسیاری از افراد خارش کف دست را نشانه ای برای به دست آوردن پول می دانند. خوب است بدانید که تمام این موارد تنها حدس و گمان هستند و این اتفاق بی دلیل نمی باشد. خارش کف دست می تواند بیانگر مشکلات جدی تری باشد. در این مطلب به طور کامل در رابطه با خارش کف دست و دلایل آن توضیح داده ایم.

خارش کف دست؛نشانه ای از رسیدن پول یا یک هشدار جدی؟!

سلامت نیوز: بسیاری از افراد خارش کف دست را نشانه ای برای به دست آوردن پول می دانند. خوب است بدانید که تمام این موارد تنها حدس و گمان هستند و این اتفاق بی دلیل نمی باشد.

خارش کف دست می تواند بیانگر مشکلات جدی تری باشد. در این مطلب به طور کامل در رابطه با خارش کف دست و دلایل آن توضیح داده ایم.

 علت قرمزی و خارش کف دست

تاکنون 6 دلیل اصلی برای خارش کف دست شناخته شده است:

  1. اگزما
  2. واکنش های آلرژیک
  3. حساسیت پوست و واکنش به دارو
  4. مشکلات کبد
  5. دیابت
  6. اختلالات عصبی

در صورتی که خارش دست را نادیده گرفته و به نشانه های آن توجه نکنید، نسبت به قبل شدیدتر شده و حتی می تواند شما را از انجام کارهای روزانه باز دارد.

اگزما

اگزما یکی از انواع حساسیت پوستی می باشد که به راحتی قابلیت انتقال داشته و نیازمند انجام مراقبت های بسیار است. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که تقریبا 10% افراد دچار اگزمای خفیف هستند؛ به طوری که از شرایط لازم برای شیوع و انتقال برخوردار نیستند اما مستعد بروز واکنش های آلرژیک هستند. در واقع این افراد به طور معمول نشانه ای از اگزما در پوست خود مشاهده نمی کنند اما به محض قرار گیری در معرض شرایط حساسیت زا امکان بروز خارش کف دست، قرمزی و خشکی پوست و حتی ایجاد زخم برای آن ها وجود دارد. تماس بیش از حد پوست با رطوبت و کار با مواد شیمیایی، از جمله اصلی ترین عوامل تحریک پوست و بروز اگزمای دست می باشد.

واکنش های آلرژیک

یکی دیگر از دلایل خارش کف دست، واکنش آلرژیک پوست در اثر تماس با مواد شیمیایی و شوینده های خانگی است. در تولید شوینده ها از مواد شیمیایی نظیر اسید سولفونیک و تگزاپون استفاده می شود. به کار گیری این مواد موجب شده است تا استفاده مکرر از شوینده ها موجب بروز واکنش های آلرژیک و خارش کف دست شود.

برخی از عوامل آلرژی زا یا به اصطلاح آلرژن ها عبارت است از:

  • عطر و ادکلن
  • دستکش لاتکس
  • ضدعفونی کننده
  • انواع صابون
  • فلزات و بدلیجات
  • مواد شوینده و ضدباکتری
  • آب کلردار
  • گرد و غبار و خاک

قرارگیری بیش از حد پوست در معرض نور خورشید و آفتاب نیز می تواند عامل دیگری برای بروز واکنش های آلرژیک باشد.

نکته قابل توجه این است که نتیجه تماس با آلرژن ها اغلب حدود 48 ساعت بعد از تماس خود را نشان می دهد.

حساسیت پوست و واکنش به دارو

خارش کف دست تنها بر اثر عوامل محیطی و بیرونی ایجاد نمی شود، بلکه عوامل درونی و حتی روانی نیز می تواند یکی از عوامل موثر بر آن باشد. به عنوان مثال، ممکن است فرد نسبت به داروی خاصی حساسیت داشته و در صورت مصرف، دچار علائم آلرژیک شود. خارش کف دست بدون قرمزی پوست یکی از ساده ترین علائم برای نشان دادن این واکنش ها می باشد که از طریق جمع شدن هیستامین ها در دست و پای فرد ایجاد می شود.

خارش کف دست و کبد

برخی از مشکلات کبد می توانند باعث بروز اختلالات خود ایمنی در بدن شوند. این دسته از مشکلات از کبد آغاز شده و نشانه هایی نظیر خارش پوست در سراسر بدن از خود بروز می دهند. دردهای استخوانی، اسهال، حالت تهوع، ادرار تیره، تعریق بدن، یرقان و ... نیز از جمله دیگر علائم مشکلات کبد هستند.

تاثیر دیابت روی خارش کف دست

سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت به طور ناگهانی افزایش یافته و در نتیجه پوست آن ها به شدت خشک و دهیدراته می شود. همین موضوع می تواند باعث بروز خارش پوست شود. این افراد اغلب قرمزی پوست را مشاهده نکرده و تنها خارش کف دست را همراه با خشکی پوست تجربه می کنند.

اختلالات عصبی

اختلالات عصبی یکی دیگر از عواملی است که باعث خارش کف دست می شود. سندروم تونل کارپال از جمله مشکلاتی است که بر اثر آسیب دیدن اعصاب دست به وجود آمده و با وارد کردن فشار زیاد روی عصب دست، باعث بروز مشکلات دیگری نظیر بی حسی، خارش، درد و ضعف می شود.

درمان خارش دست و پا

در وهله اول برای درمان خارش کف دست باید عامل ایجاد آن بررسی و شناخته شود. بر این اساس راهکارهای درمانی نیز متفاوت خواهد بود. با این حال مواردی نیز وجود دارد که رعایت آن ها به شما کمک می کند تا از خارش کف دست جلوگیری نموده و حتی در صورت ابتلا، از گسترش و تشدید آن جلوگیری نمایید:

  • همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید. بلافاصله پس از هر بار شستن دست ها، از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.
  • از یک کیسه یخ یا یک دستمال تمیز، مرطوب و خنک استفاده کنید. آن را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی دست خود قرار دهید تا از خارش آن کم شود.
  • استروئیدهای موضعی داروهایی هستند که در داروخانه ها موجود بوده و به کاهش خارش و قرمزی کف دست کمک می کنند. به یاد داشته باشید که استفاده مداوم از کرم های استروئیدی در طولانی مدت می تواند باعث نازک شدن پوست دست شود.
  • برای درمان خارش های شدید و اگزما می توانید از اشعه فرابنفش استفاده کنید.
  • پیش از مصرف محصولات پوستی جدید، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود حداقل یک شب تا صبح تست کنید.
  • دستکش های نخی بهترین انتخاب برای پوشش دستان شما و محافظت از پوست در برابر عوامل آلرژی زا می باشد. تا حد امکان از دستکش ها و لباس های با پارچه های خشن و حساسیت زا استفاده نکنید.
  • از آب بیش از حد داغ یا سرد استفاده نکنید. دست های خود را با آب ولرم بشویید تا دستان شما همواره در بهترین و زیباترین حالت خود باقی بمانند.
  • از صابون های بدون رایحه و پاک کننده های بدون عطر استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان دست های خود را با ضدعفونی کننده های حاوی الکل زیاد شستشو ندهید. این کار تنها باعث از بین رفتن رطوبت پوست دست می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha