تا کنون فقط 6.4 درصد از مردم به طور کامل واکسینه شده اند اما ...

50 میلیون نفر در انتظار واکسن

سلامت نیوز:  تا کنون فقط 6.4 درصد از مردم به طور کامل واکسینه شده اند اما ...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، با وجود عزم جدی دولت برای تسریع واکسیناسیون، اما طبق آمارهای داخلی و بین‌‌المللی، هنوز میزان افراد کامل واکسینه‌شده  در کشور بسیار پایین است و این وضعیت یک هشدار جدی است که می‌تواند کشور را با جهش‌های جدید کرونا و رسیدن به موج ششم بیماری در آستانه پاییز مواجه کند.


فعلا 5.5 میلیون نفر؛ یعنی فقط 6 درصد
آمار روز گذشته وزارت بهداشت حاکی است تاکنون فقط 5 میلیون و 531 هزار و 257 نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. اگرچه تزریق دوز اول به 16.4 میلیون نفر (19.3 درصد جمعیت کشور) هم امیدبخش است اما باید پذیرفت که بر اساس جمعیت 84.7 میلیون نفری کشور (طبق گزارش مرکز آمار)، تا روز گذشته فقط 6.4 درصد جمعیت کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند و با سرعت فعلی، تا ایمنی جمعی و واکسینه‌شدن حداقل 70 درصد جمعیت، راه درازی در پیش است و باید حدود ۵۰ میلیون نفر به طور کامل واکسینه شوند .


کاهش تدریجی واکسن‌های تزریقی روزانه
نگرانی از طولانی‌شدن روند واکسیناسیون وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم سرعت آن هم کاهش یافته است. اگرچه طبق وعده‌های وزیر بهداشت قرار بود از اواسط تیرروزانه 500 تا 600 هزار دوز واکسن در کشور تزریق شود، اما این وعده فقط برای مدت کوتاهی محقق شد و چند روزی است سیر نزولی گرفته و دیروز هم فقط 201 هزار واکسن تزریق شد!


خطر لامبدا و موج ششم در پاییز
از سوی دیگر متخصصان بیماری‌های عفونی کشور، احتمال ورود جهش لامبدا به کشور را جدی می‌دانند و خطر آن را گوشزد کرده‌اند. سازمان نظام پزشکی هم هشدار داده و اعلام کرده بهتر است از نقدکردن اقدامات در موج پنجم دست برداریم و به فکر پیشگیری از موج ششم در پاییز باشیم.


رئیس جمهور: واکسیناسیون در اولویت خواهد بود
ما هم خرسندیم که شخص رئیس‌جمهور، برای تسریع واردات واکسن پای کار است و از روسیه و چین، قول افزایش واکسن‌های تحویلی را گرفته است. اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه علنی روز گذشته مجلس نیز واکسیناسیون مردم را اولویت کاری دولت اعلام کرد، امیدها را
دو چندان می‌کند؛ نماینده سازمان بهداشت جهانی هم با تایید این‌که ایران برای دریافت بیشتر واکسن از منابع مختلف آمادگی دارد، وعده داده
 3 میلیون دوز واکسن سهم ایران از کواکس طی دوماه پیش رو تحویل ما شود؛ اما این امیدها زمانی ثمربخش است که وعده‌ها محقق و حجم انبوهی از واکسن وارد کشور شود.


دوز سوم در دستور کار برخی کشورها
این را هم بشنوید که برخی کشورها برای تزریق دوز سوم واکسن به مردمشان آماده می‌شوند تا سطح ایمنی جامعه را بالاتر ببرند؛ اما در نقطه مقابل هنوز برخی کشورها در تزریق دوزهای اول و دوم نیز دچار مشکل‌اند. اگرچه سازمان بهداشت جهانی مخالف تزریق دوز سوم در برخی کشورهاست، اما دلیلش نقد اثرگذاری آن نیست، بلکه امید دارد این دوزها به جای سومین تزریق در کشورهای توسعه‌یافته، در اختیار دیگر کشورها قرار بگیرد تا سرعت واکسیناسیون جهانی بیشتر شود.


درصد واکسیناسیون در کشورهای منطقه
قطعا می‌دانیم که بسیاری از کشورهای جهان نسبت به ایران، درصد پایین‌تری در واکسیناسیون دارند؛ اما اجازه بدهید در جایی که پای جان مردم در میان است، خودمان را با کشورهایی که وضعیت بهتری دارند مقایسه کنیم؛ کشورهایی که اکثرشان در همین نزدیکی ما هستند:
امارات: 85 ٪   دوز اول، 75 ٪  واکسینه کامل
بحرین: 69 ٪  دوز اول، 65 ٪   واکسینه کامل
قطر: 80 ٪    دوز اول، 69 ٪    واکسینه کامل
ترکیه: 54 ٪    دوز اول، 41 ٪    واکسینه کامل
 
 
عضو کمیته ملی واکسن:
تنها راه خلاص شدن از کرونا، واکسیناسیون گسترده و سریع
 رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و عضو کمیته ملی واکسن، تسریع واکسیناسیون را ضروری می‌داند و می‌گوید: هیچ شکی نیست که طبق تجربه کشورهای مختلف جهان، تنها راه خلاص شدن از همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون گسترده و سریع است و در کنار آن اقدامات درمانی و بهداشتی نیز موثر است. دکتر «علیرضا ناجی» در گفت‌وگو با خراسان می‌افزاید: آن‌چه باعث بروز جهش‌های جدید ویروس در جهان شده، کاهلی در واکسیناسیون و اقدامات ناهماهنگ در همه کشورهاست و راه جلوگیری از آن افزایش سرعت واکسیناسیون و انجام آن در مقطع کوتاه‌تر است تا بستر جهش‌های تازه از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha