دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

نتایج مطالعه ای جدید تایید می کند که اضافه وزن موجب افسردگی شده و میزان تندرستی شامل سلامت جسم و روان فرد را کاهش می دهد.

یک پیامد روانیِ اضافه وزن

سلامت نیوز:نتایج مطالعه ای جدید تایید می کند که اضافه وزن موجب افسردگی شده و میزان تندرستی شامل سلامت جسم و روان فرد را کاهش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، متخصصان سلامت در یک بررسی دریافتند: اضافه وزن موجب افسردگی و کاهش تندرستی می شود و همچنین عوامل اجتماعی و فیزیکی ممکن است در این اثرگذاری نقش داشته باشند.


در انگلیس به ازای هر چهار فرد بزرگسال یک نفر دچار چاقی است و تعداد کودکان مبتلا به چاقی رو به افزایش است که نشان می دهد چاقی می تواند یک چالش جهانی برای سلامتی باشد.


در حالیکه خطرات چاقی بر سلامت جسمی به خوبی شناخته شده است، محققان اکنون دریافتند که اضافه وزن می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشد.


در این مطالعه این موضوع بررسی شد که چرا مجموعه ای از شواهد حاکی از تاثیر افزایش شاخص توده بدنی در بروز علائم افسردگی است. محققان نوعی تجزیه و تحلیل ژنتیکی به کار گرفتند تا بررسی شود آیا این ارتباط ناشی از تاثیرات روانی-اجتماعی مانند تاثیرات و انگ اجتماعی یا تاثیرات فیزیکی مانند بیماریهای متابولیک مرتبط با افزایش شاخص توده بدنی است. فشار خون بالا، دیابت نوع دو و بیماری قلبی عروقی از جمله این بیماریها هستند.


محققان انگلیسی در این بررسی به ارزیابی اطلاعات ژنتیکی بیش از ۱۴۵ هزار نفر و اطلاعات سلامت روان آنان پرداختند. در یک مطالعه چند وجهی، محققان متغیرهای ژنتیکی مرتبط با شاخص توده بدنی بالاتر و همچنین نتایج پرسشنامه مربوط به سلامت روان را که برای ارزیابی سطح افسردگی، اضطراب و رفاه آنان طراحی شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.


آنها برای بررسی اینکه کدام مسیرها ممکن است در ایجاد افسردگی در افرادی با شاخص توده بالاتر فعال باشد دو مجموعه از متغیرهای ژنتیکی که پیش از این کشف شده را مورد مطالعه قرار دادند.


مجموعه اول از ژن ها افراد را چاق می کنند اما از نظر متابولیکی سالم تر هستند به این معنی که آنان کمتر در معرض بیماریهای مرتبط با شاخص توده بدنی بالاتر مانند فشار خون بالا و دیابت نوع دو قرار می گیرند. مجموعه دوم از ژن های مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، افراد را چاق تر و از نظر متابولیک ناسالم یا بیشتر مستعد چنین بیماریهایی می کند.


به گزارش  هندوستان تایمز، محققان در نهایت تفاوت کمی بین دو مجموعه از متغیرهای ژنتیکی مشاهده کردند و برهمین اساس نتیجه گرفتند که عوامل جسمی و اجتماعی در میزان بیشتر افسردگی و افت وضعیت کلی تندرستی نقش دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha