موج پنجم کرونا از ابتدا تا انتهای مردادماه امسال 13975نفر را به کام مرگ کشاند. روز گذشته هم که نخستین روز شهریورماه بود اعلام شد که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه، 610ایرانی به‌دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند. با این حساب، مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به 102هزار و 648نفر رسید. اما همین آمار رسمی ارائه‌شده ازسوی وزارت بهداشت چندین بار مورد تشکیک و سوال افکارعمومی قرار گرفته است. رییس منتخب هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز روز گذشته درباره آمار ارائه‌شده از بابت ابتلای کادر درمان به کرونا انتقاداتی را مطرح کرده است.

13975 قربانی کرونا در مردادماه/ چرا آمار ابتلای کادر درمان محرمانه است

سلامت نیوز: موج پنجم کرونا از ابتدا تا انتهای مردادماه امسال 13975نفر را به کام مرگ کشاند. روز گذشته هم که نخستین روز شهریورماه بود اعلام شد که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه، 610ایرانی به‌دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند. با این حساب، مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به 102هزار و 648نفر رسید. اما همین آمار رسمی ارائه‌شده ازسوی وزارت بهداشت چندین بار مورد تشکیک و سوال افکارعمومی قرار گرفته است. رییس منتخب هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز روز گذشته درباره آمار ارائه‌شده از بابت ابتلای کادر درمان به کرونا انتقاداتی را مطرح کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، وزارت بهداشت و درمان روز گذشته با اعلام اینکه 610بیمار کرونایی در کشور طی یک روز جان خود را از دست داده‌اند؛ از شناسایی ۳۸هزار و ۶۵۷بیمار جدید در یک روز خبر داد که از این تعداد نیز پنج‌هزار و ۱۰۸نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کرونایی کشور به چهارمیلیون و ۷۱۵هزار و ۷۷۱نفر رسید. این در حالی است که هفت‌هزار و ۶۹۵نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
 البته در روزهای اخیر با توجه به اعمال ممنوعیت‌های حدود یک‌هفته‌ای گزارش‌هایی درباره کاهش مراجعه بیماران سرپایی به گوش می‌رسد که می‌تواند در روزهای آینده کاهش تلفات را به‌دنبال داشته باشد و این فرصت مناسبی برای تسریع در روند واکسیناسیون گروه‌های سنی مختلف است. براساس آماری که وزارت بهداشت و درمان ارائه کرده است تا ظهر دیروز ۱۶میلیون و ۹۸۶هزار و ۸۸۲نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶میلیون و ۱۵۰هزار و ۸۱۷نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲۳میلیون و ۱۳۷هزار و ۶۹۹دوز رسید. در روز پیش از آن هم ۵۸۹هزار و ۳۷۸دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. این در شرایطی است که هم‌اکنون ۳۵۹شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 
روند کاهشی بیماران سرپایی
استاندار تهران با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر مراجعان سرپایی در استان تهران چند روزی است که کاهش داشته است، گفت: این وضعیت امیدوارکننده است که در چند روز آینده کاهش بیماران بستری و فوتی را شاهد باشیم و نگرانی برای پذیرش و بستری بیماران در تهران وجود ندارد. انوشیروان محسنی بندپی در رابطه با اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و حمایت از شهروندان گفت: درحال‌حاضر مراجعان سرپایی در استان چند روزی است که کاهش داشته است. این وضعیت امیدوارکننده است که در چند روز آینده کاهش بیماران بستری و فوتی را شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: روز یکشنبه ۶۸۵فوتی در کشور داشتیم که ۱۴۵نفر آن در استان تهران بوده‌اند.


 چرا آمار ابتلای کادر درمان محرمانه است
رییس منتخب هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ دیروز ضمن انتقاد و ابراز نگرانی از محرمانه بودن اطلاعات ابتلا به کرونا در میان کادر درمان، تاکید کرد: با تحلیل این اطلاعات ازسوی کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا باید سریعا نسبت‌به تزریق واکسن یادآور بوستر برای کادر درمان با تامین یکی از واکسن‌های معتبر و موردتایید سازمان جهانی بهداشت اقدام کنیم. دکتر سیدموید علویان در نامه‌ای سرگشاده به سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان نوشت: «با توجه به وظیفه سازمانی اینجانب در نظام پزشکی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد صنفی جامعه پزشکی بر خود فرض می‌دانم تا نسبت‌به روند محرمانه بودن اطلاعات ابتلا به کرونا در کادر درمان ابراز نگرانی کنم. تزریق دوبار واکسیناسیون سبب کاهش مرگ مبتلایان شده و این در مقایسه با روزهای اول کرونا که تعداد قابل‌توجهی از همکارانم جان‌شان را در راه حفظ جان مردم دادند به‌وضوح مشهود است. علت آن همه مرگ در کادر درمان بی‌مبالاتی در حفاظت از آنان و تاخیر در واکسیناسیون بود.»


 در ادامه این نامه نیز با اشاره به پایان دوره کاری وزیر فعلی بهداشت و درمان آمده است: «در دو هفته اخیر موارد متعددی از ابتلای مجدد همکاران کادر درمان و جامعه در افراد دوبار واکسینه‌شده با انواع واکسن و حتی اسپوتنیک رخ داده است. به‌صراحت امروز، روز آخر کار حضرت‌عالی در منصب وزارت است و این فعل واجب بر گردن حضرت‌عالی است. اطلاعات ابتلا و مرگ در مواردی را که سابقه دو بار واکسیناسیون داشته‌اند در اختیار کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا و محققان مورداعتماد و نظام پزشکی قرار دهید تا با تحلیل داده‌ها بتوانیم سریعا نسبت‌به ‌ضرورت تزریق واکسن یادآور بوستر با تامین یکی از واکسن‌های معتبر و موردتایید سازمان جهانی بهداشت که میزان کارایی و اثربخشی آن موردقبول واقع شده است به کادر درمان اقدام لازم صورت گیرد. تاخیر در این امر با عواقب خطرناکی همراه خواهد شد. حفظ و حراست از کادر درمان در این شرایط جزو ضروریات است. توفیق جنابعالی در سایر سنگرهای خدمت را از خداوند متعال خواستارم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha