به نظر می‌رسد با وضعیتی كه قیمت برنج، محصولات لبنی و ... در پیش گرفته‌اند تورم برای ماه‌های آتی بیشتر نیز شود.

یک گام تا قله تورم سی ساله/ تفریح، حذف می‌شود؟

سلامت نیوز: به نظر می‌رسد با وضعیتی كه قیمت برنج، محصولات لبنی و ... در پیش گرفته‌اند تورم برای ماه‌های آتی بیشتر نیز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، تازه‌ترین گزارش مركز آمار نشان می‌دهد كه تورم سالانه مرداد سال جاری با افزایش یك واحد درصدی به 45.2درصد رسید؛ در چند ماه اخیر فاصله تورم سالانه از قله تورمی سال 73 یعنی 49.5 درصد كم و كمتر شده و به نظر می‌رسد با وضعیتی كه قیمت برنج، محصولات لبنی و... در پیش گرفته‌اند، تورم برای ماه‌های آتی بیشتر نیز شود.اما وضعیت از آنجایی نگران‌كننده‌تر می‌شود كه دولت در سال جاری حدود 350 هزار میلیارد تومان كسری بودجه دارد و شرایط فروش نفت نیز تسهیل نشده است، از این‌رو انتظار می‌رود ورود ارز به كشور نیز همچنان طبق روال گذشته و با مشكلاتی همراه باشد. اولین ماه از حضور رسمی ابراهیم رییسی در كسوت رییس‌جمهور، تورم كشور به بیش از 45درصد رسید كه این امر نشان از وضعیت بحرانی اقتصاد كشور دارد.

كاهش تورم نقطه‌ای و ماهانه
براساس آنچه مركز آمار اعلام كرده نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به 43.2 درصد رسیده؛ بدین معنا كه برای خرید یك سبد مشخصی از كالاها و خدمات، 43.2درصد هزینه بیشتری نسبت به مرداد 99 پرداخت می‌شود. اگرچه كه تورم نقطه‌ای مردادماه نسبت به تیرماه حدود 0.4 واحد درصد كاهش داشته است، اما مانند ماه‌های گذشته آنچه باعث نگرانی است، افزایش نرخ تورم نقطه‌ای گروه كالایی «خوراكی و آشامیدنی» به اندازه 1.5 واحد درصد است؛ به گونه‌ای كه به 58.4درصد رسید. در سوی دیگر تورم نقطه‌ای كالاهای غیرخوراكی و خدمات كاهش 1.3 واحد درصدی داشت و 36.1درصد اعلام شد. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری و روستایی در ماه مورد بررسی نیز به ترتیب 42.4 و 47.7 درصد بود كه تنها تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری افزایش 0.5 واحد درصدی داشت.  در بخش دیگری از گزارش مركز آمار، نرخ تورم ماهانه برای مرداد 3.2 درصد برآورد شده كه نسبت به تیرماه كاهش 0.3 واحد درصدی داشت. تورم ماهانه برای كالاهای خوراكی و غیرخوراكی و خدمات نیز 4.6 و 2.4درصد بود. خانوارهای شهری در مرداد ماه با تورم 3.2 درصدی روبه‌رو بودند كه كاهش 0.4 واحد درصدی را نسبت به تیر نشان می‌دهد. تورم ماهانه خانوارهای روستایی نیز 3.2 درصد بود. در بخش دیگری از این گزارش نرخ تورم سالانه در مرداد به 45.2 درصد رسید؛ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی نیز به ترتیب 44.5 و 48.7 درصد اعلام شده كه هر دو رقم نسبت به تیرماه افزایش داشته است. گزارش مركز آمار نشان می‌دهد كه بر‌خلاف نرخ تورم نقطه‌ای و ماهانه، تورم سالانه بر مدار افزایشی است و در قله چند سال اخیر قرار دارد و فاصله‌اش نیز با تورم 49.5 درصدی سال 73 كم و كمتر شده است. ازسوی دیگر با مقایسه اعداد و ارقام منتشره توسط مركز آمار می‌توان به این نكته پی برد كه خانوارهای روستایی همچنان بار تورمی بیشتری را تحمل می‌كنند. یك روز پیش از انتشار گزارش مركز آمار، معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نیز در گزارشی به محرومیت و فقر پرداخت كه استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و هرمزگان بیشترین نرخ محرومیت را با اعداد 64، 46 و 44 درصد داشته‌اند. افزایش تورم در ماه‌های پیش‌رو، می‌تواند نرخ محرومیت در این استان‌ها را بالا ببرد.


روغن و چربی در صدر گرانی‌ها
در بخش دیگری از گزارش مركز آمار، به نرخ تورمی كه كالاها و خدمات در مرداد با آن روبه‌رو بودند نیز اشاره شده كه براساس آن، روغن و چربی‌ها با نرخ تورم نقطه‌ای 86درصدی بیشترین تورم نقطه‌ای را در بین خوراكی‌ها از آن خود كرد. شیر، پنیر و تخم‌مرغ نیز با 66.5درصد در رتبه دوم قرار دارند. سبزیجات تازه و نان و غلات با تورم ماهانه 6.4 و 5.8 درصد در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. تغییر قیمت نان و غلات آن هم در شرایطی كه انتظار می‌رود قیمت برنج در شهریور افزایش بیشتری یابد، خطرناك خواهد بود و می‌تواند مخاطرات بیشتری را برای طبقه فرودست ایجاد كند.


تورم 27 درصدی مسكن
تورم نقطه‌ای بخش مسكن در مرداد به 28.2 و تورم سالانه نیز به 25 درصد رسید، این در حالی است كه تورم نقطه‌ای و سالانه بخش اجاره به ترتیب 28 و 24.6درصد بود. با استناد به این آمارها خرید لوازم خانه برای افراد بار هزینه‌ای بیشتری از مرداد سال گذشته تا جاری به دنبال داشته؛ بدین معنا كه برای خرید یك كالای خانه مشخص در سال جاری ‌باید 60 درصد هزینه بیشتری نسبت به سال گذشته پرداخت شود.به این شرایط اگر ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به كشور نیز اضافه شود، نتیجه اعمال قیمت‌های دلخواه و افزایش تصاعدی قیمت‌ها در این بازار خواهد بود.


تفریح، حذف می‌شود؟
با توجه به گزارش مركز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه گروه تفریح و فرهنگ 52.3 و 45.2 درصد است. اگرچه در ماه‌های گذشته نیز تفریح و فرهنگ یكی از كالاهایی بود كه افزایش قیمت آن سبب بروز نگرانی‌هایی شده بود. به باور كارشناسان با افزایش تورم این گروه كالاها، در آینده‌ای نه چندان دور این كالا از سبد مصرفی خانواده‌ها حذف می‌شود كه این امر بر سلامت روانی جامعه نیز تاثیرگذار است. از سوی دیگر درصد تغییرات شاخص قیمت در دهك‌های هزینه‌ای كل كشور در امسال دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مرداد ماه ١٤٠٠ برای دهك‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٤,٦ درصد برای دهك ششم تا ٥٠،٠ درصد برای دهك دهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha