درست در روزهایی که دولت حسن روحانی برای بسیاری از موارد ضروری از جمله خرید واکسن و تامین تجهیزات اطفای حریق جنگل های ایران، از کمبود بودجه سخن می گوید و در روزهایی که جنگل های زاگرس، البرز و بسیاری از مناطق طبیعی و عرصه های جنگلی-مرتعی ارزشمند کشور در آتش می سوزند و بسیاری از ضروریات اساسی اداره کشور به علت نبود اعتبار و پول روی زمین مانده است اسناد به دست آمده می گویند که 20 میلیارد تومان بودجه برای ساخت سد فینسک و بردن آب به شهر سمنان از سوی دولت و شخص روحانی اختصاص داده شده است.

اختصاص بودجه 200 میلیارد ریالی برای سد فینسک/برای آتش جنگل ها پول نیست برای سدسازی هست!

سلامت نیوز- الهه موسوی: درست در روزهایی که دولت حسن روحانی برای بسیاری از موارد ضروری از جمله خرید واکسن و تامین تجهیزات اطفای حریق جنگل های ایران، از کمبود بودجه سخن می گوید و در روزهایی که جنگل های زاگرس، البرز و بسیاری از مناطق طبیعی و عرصه های جنگلی-مرتعی ارزشمند کشور در آتش می سوزند و بسیاری از ضروریات اساسی اداره کشور به علت نبود اعتبار و پول روی زمین مانده است اسناد به دست آمده می گویند که 20 میلیارد تومان بودجه برای ساخت سد فینسک و بردن آب به شهر سمنان از سوی دولت و شخص روحانی اختصاص داده شده است.

 

این نامه به دنبال درخواست نماینده سمنان، مهدی شهر وسرخه برای تامین بودجه سد فینسک و رویت آن از سوی حسن روحانی رییس جمهور از سوی محمود واعظی رییس دفتر دولت دوازدهم خطاب به محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه کشور امضا شده و از قول حسن روحانی تاکید شده که « مبلغ 20 میلیارد تومان از محل حساب خزانه، برای احداث سد پرداخت شود.»  

 

پول برای تجهیزات اطفای حریق جنگل نیست!

 

به نظر می رسد دولت حسن روحانی که قرار بود محیط زیستی ترین دولت ایران باشد با تصمیم های عجیب و غریب تا آخرین لحظات دولت همچنان بر نابودی محیط زیست پای بفشارد.

زاگرس ماه هاست در آتش می سوزد و نیروی کم سازمان متولی و نبود بودجه و امکانات کافی برای خرید یک هلی کوپتر اطفای حریق – حتی به صورت اشتراکی برای دو سازمان حافظ طبیعت- باعث خاکستر شدن نیروهای مردمی شد که به کمک جنگل بان ها و محیط بان ها آمده بودند.

خبرنگاران حوزه محیط زیست ومنابع طبیعی بارها از زبان مدیران طراز اول دو سازمان مربوط، نبود بودجه لازم حتی برای افزایش تعداد نیروهای انسانی لازم در تشکیلات اداری را شنیده اند.

طبق آمارهای رسمی، ایران یک چهارم تا یک ششم استاندارد جهانی محیط بان و جنگل بان دارد و تمام این مسائل از نبود بودجه کافی در دولت مخصوصا در زمان تحریم ها عنوان می شود.

در جنین شرایطی تخصیص 20 میلیارد تومان بودجه برای یک سد که بارها از سوی کارشناسان نسبت به آسیب رسان بودن آن برای کشاورزی مازندران هشدار داده شده چه معنایی می تواند داشته باشد؟!

 

پول برای واجبات ندارند!

 

حنیف رضا گلزار عضو هیات مدیره "دیده بان طبیعت شاهرود" و کارشناس ارشد خاک وآب در ارتباط با نامه و تخصیص فوق، بررسی هایی را انجام داده است. او به سلامت نیوز می گوید:« اینکه رئیس جمهور در واپسین هفته های حضور خود در پاستور درخواست نماینده یک شهر که حسب اتفاق مرکز استان زادگاه اوست را مبنی بر دریافت بودجه مازاد برای ساخت یک سد اجابت می کند یک بحث و اینکه نامه تنظیمی با سربرگ "نهاد ریاست جمهوری" به مجموعه ای غیر دولتی و غیر حاکمیتی "رونوشت" می شود، بحثی دیگر و البته درخور واکاوی است.»

 

گلزار می افزاید:« در نامه شماره ۴۳۱۱۹ مورخ ۱۴۰۰٫۰۴٫۲۱ "رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری" که به امضای "واعظی"، رییس دفتر رییس جمهور پیشین و از اعضای حزب ۵ نفره "اعتدال و توسعه" رسیده، به رییس سازمان برنامه و بودجه دستور داده می شود تا بنا به درخواست نماینده مردم سمنان در مجلس و فرمایش ریاست محترم جمهور(حسن روحانی)، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از «حساب خزانه» برای ساخت سد فینسک تخصیص یابد.»

 

او تاکید می کند:« پیشتر نیز در بودجه عمومی سال ۱۴۰۰ کل کشور مبلغ ۸۶ میلیارد تومان برای احداث سد فینسک تخصیص داده شده بود تا سد فینسک روی سرشاخه های تجن ساخته و آب آن به شهر سمنان و زادگاه رئیس جمهور پیشین منتقل شود. پرسش اینجاست که چرا در قانون، سازوکارهایی برای جلوگیری از چنین بذل و بخشش هایی در واپسین روزهای حضور در هر مسولیت و مقامی دیده نشده است؟ اگر رییس جمهور از چنین اختیاری برخوردار است چرا از این اختیار مثلا برای پرداخت حقوق معوق جنگل بانان و محیط بانان استفاده نکرده است؟ چرا چنین بذل و بخشش هایی برای ساماندهی معیشت کودکان کار و زباله گردها و گورخواب ها انجام نشده است؟ نکند واقعا بنا به فرمایش آقای تاج الدینی نماینده محترم مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همه اینها سیاه نمایی است و ما دچار خطای دید شده ایم؟!»

 

 

یک بنیاد نامعلوم

 

اما چیزی که در حاشیه این بذل و بخشش از منابع عمومی کشور عجیب و تامل برانگیز است، رونوشت نامه به شخصی به نام «سردار ربیعی» درجایگاه مدیرعامل «بنیاد انتقال آب خزر» است.

عضو هیات مدیره جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود معتقد است اطلاعات مشخصی درباره این بنیاد وجود ندارد. او می گوید:« جست وجویی کوتاه مشخص می کند که «بنیاد انتقال آب خزر» سازمانی حاکمیتی یا دولتی نیست. هیچ اطلاعات و حتی شماره ثبتی از این به اصطلاح «بنیاد» هم یافت نمی شود و این خود بیانگر این است که اصولاً چنین تشکیلاتی به لحاظ قانونی در جایی ثبت نشده است. افرادی که در این سال ها اقدام به ثبت شرکت، موسس، سازمان مردم نهاد و ... کرده اند می دانند که اصولاً استفاده از واژه "بنیاد" همچون واژگان  "کشور، ایران، ملی" به عنوان پیشوند یا پسوند نام تشکیلاتی که در پی ثبت آن هستند ممنوع و ناشدنی است.»

 

گلزار نتیجه می گیرد که بر این اساس از سابقه این مجموعه در رسانه ها می توان دریافت مجموعه ای که از آن با عنوان «بنیاد انتقال آب خزر» نام برده می‌شود، در واقع «دورهمی» جمعی از مدیران با خاستگاه مشترک شهر - و نه استان- «سمنان» است که چند سالی است در حال لابی برای اجرایی شدن "طرح شیرین سازی و انتقال آب کاسپین به شهر سمنان" هستند.»

 

او تاکید می کند:« این مجموعه البته در همه این سال ها چنان در پیگیری اهداف خود حرفه ای عمل کرده که در سال ۱۳۹۸ و در سمینار دانشگاه سمنان با هدف تولید اسناد علمی! و تبیین کارشناسی و جاانداختن ضرورت اجرای طرح انتقال آب کاسپین، «رییس وقت مجمع تقریب مذاهب اسلامی» را نیز به این «دورهمی خودمانی» دعوت کرده بود تا هیچ گزینه ای برای توجیه ضرورت اجرای این طرح از قلم نیفتد! البته هدف ما نفی یا زیرسوال بردن ایجاد چنین تشکل هایی نیست. این بخشی از حقوق شهروندی همه مردم، ازجمله مردم شهر سمنان است که چنین ساختارهای مدنی برای پیگیری مطالبات خود فارغ از به حق یا ناحق بودن آن تشکیل دهند؛ مسأله چرایی به رسمیت شناختن مجموعه ای فاقد هرگونه شماره ثبت از سوی "نهاد ریاست جمهوری" است!»

 

این کارشناس و کنشگر محیط زیست تاکید می کند:« چرا چنین نامه رسمی ای از سوی نهاد ریاست جمهوری به "دورهمی دوستانه" جمعی خاص «رونوشت» می شود اما ده ها نامه ای که در طول هشت سال گذشته از سوی صدها متخصص و کارشناس و استاد دانشگاه به همان رییس جمهور مبنی بر پیامدهای زیان بار این سد و یا انتقال آب ویرانگر نوشته شد دیده و شنیده نمی شود؟! دریافت پاسخ این پرسش ضروری است که چطور می شود مجموعه ای غیررسمی و ثبت نشده که هدفی مغایر با نظرات کارشناسی را دنبال می کند تا این سطح درنهاد ریاست جمهوری نفوذ و این نهاد هم خود را موظف و مکلف به پاسخگویی به آن می داند؟»

 

سد فینسک یک سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی و حجم مخزنی ۱۱٫۷۸ میلیون متر مکعب است که قرار است بر روی رودخانه سفیدرود که از سرشاخه‌های تجن است و در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر سمنان در شهرستان مهدیشهر و نزدیکی روستای "تلاجیم" احداث شود.

 

کارشناسان بر این باورند که تجن دیگر رمق سال های گذشته را ندارد تا پاسخگوی چنین طرح هایی برای سنگ اندازی در مسیر حرکت خود باشد و ساخت سد فینسک باعث خشکی آن و نابودی بخش های بزرگی از کشاورزی در استان مازندران خواهد شد؛ اما برخی نمایندگان و صاحب نفوذان سمنان، مهدیشهر و سرخه به بهانه تامین آب شرب، اما در عمل سد فینسک با اهدافی از جمله تامین آب برای سمنان به عنوان جایگزین پایتخت سیاسی، تامین آب برای صنایع آب بری چون فولاد در سمنان کم آب که در سال های اخیر گسترش دهشتناک و خارج از قاعده یافته اند و نیز تامین آب کشاورزی غیراصولی که طی سال های گذشته و هم اکنون رشد چشمگیر و بی ضابطه ای را در قلب نقاط کم بارش سمنان دارد طراحی و پیگیری شده است.

 

 این در حالی است که به گفته متخصصان، سال هاست دنیا به این نتیجه دست یافته که دیگر دوران مهار آب های سطحی با ساخت سد وانتقال آب بین حوضه ای سپری شده وپیامدهای ناگوار سدسازی بر زندگی مردم پایین دست سدها ومحیط زیست، بسیار بیشتر ازکارکردهای مفید فراهم ساختن آب برای مردمان بالادست سدها است. اما برخی مدیران و تصمیم گیران در کشور ما همچنان بر طبل خودسری، خود برتربینی و خود دانشمند و اندیشمندپنداری می کوبند و حاضر به استفاده رایگان از دستاوردهای علمی دیگر کشورها در راستای حفظ و بقای سرزمین نیستند.

 

 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha