در سومین روز از آغاز وزارت بهرام عین‌اللهی، پرونده فوت 571 مبتلای كرونا روی میز كار وزیر بهداشت آمد. عین‌اللهی، سه روز شلوغ را پشت سر گذاشته؛ اولین ساعات بعد از كسب رای اعتماد از مجلس، به بازدید بیمارستان مسیح دانشوری رفت و از این مركز درمانی كه از ابتدای شیوع كرونا در كشور، مركز ارایه شیوه‌نامه‌های درمانی برای سایر استان‌ها بوده، بازدید و در این بازدید بر ضرورت تغییر شیوه‌نامه‌های درمانی و تقویت بازوی علمی مقابله با كرونا تاكید كرد.

آغاز شلوغ برای وزیر جدید

سلامت نیوز:در سومین روز از آغاز وزارت بهرام عین‌اللهی، پرونده فوت 571 مبتلای كرونا روی میز كار وزیر بهداشت آمد. عین‌اللهی، سه روز شلوغ را پشت سر گذاشته؛ اولین ساعات بعد از كسب رای اعتماد از مجلس، به بازدید بیمارستان مسیح دانشوری رفت و از این مركز درمانی كه از ابتدای شیوع كرونا در كشور، مركز ارایه شیوه‌نامه‌های درمانی برای سایر استان‌ها بوده، بازدید و در این بازدید بر ضرورت تغییر شیوه‌نامه‌های درمانی و تقویت بازوی علمی مقابله با كرونا تاكید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،طی دو روز گذشته هم در بازدیدهایی كه از مراكز درمانی اهواز و مشهد داشت، برخی بازنگری‌ها و اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر برای كنترل چرخه گردش ویروس كرونا در كشور را ضروری دانست. در حالی كه صبح پنجشنبه هم وزرای بهداشت و امور خارجه، جلسه مشتركی درباره واكسن كرونا داشتند، عین‌اللهی اعلام كرد كه واكسیناسیون در آینده نزدیك، در زمره خدمات هوشمند قرار می‌گیرد به این معنا كه ارایه بسیاری خدمات روزمره و جاری، از جمله خدمات بانكی، رزرو هتل، فروش بلیت هواپیما و قطار و اتوبوس، منوط به ارایه كارت واكسن خواهد بود. 


عین‌اللهی دلیل این تغییر رویه را تاثیر امتناع جمعیت 25 درصدی از دریافت واكسن در سلامت عمومی جامعه و تداوم گردش ویروس كرونا در كشور دانست و گفت: «عدم تزریق واكسن هم برای خود این افراد و هم برای دیگران خطر دارد بنابراین برنامه واكسیناسیون به صورتی تغییر می‌كند كه ضمن سرعت گرفتن، بسیاری از خدمات هم با كارت واكسن ارایه شوند.»

 عین‌اللهی با ابراز تاسف از آمار مرگ روزانه كرونا در كشور گفت: «فوت روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به معنی این است كه ۶۰۰ تا ۷۰۰ خانواده عزادار می‌شوند كه این مساله، یك فاجعه ملی است. در دفاع مقدس شاید این تعداد تلفات نداشتیم و در مجموع حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار نفر شهید داشتیم اما در این اپیدمی تاكنون حدود ۱۰۰ هزار نفر جان  باخته‌اند.»

عین‌اللهی ضمن بازدیدهای خود از مراكز درمانی خوزستان و خراسان رضوی تاكید كرد كه تقویت عدالت در سلامت و گسترش خدمات پیشگیری و بهداشتی و از جمله، تقویت و  تجهیز ساختارهای بهداشتی، گسترش و تقویت خانه‌های بهداشت، نظام شبكه و توجه به برنامه پزشك خانواده از جمله برنامه‌هایی است كه پیگیری خواهد شد.

راه‌حل وزیر برای مقابله با شایعات چیست 

 از هفته گذشته تردیدهایی نسبت به كیفیت برخی واكسن‌های وارداتی مطرح شد كه بازتاب‌های گزارشی بود كه دو هفته قبل، توسط علی شریفی زارچی، سرپرست مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات، خطاب به وزیر بهداشت ارایه شد و نسبت به مرگ بیشتر مبتلایان كرونا؛ آن تعدادی كه هر دو دوز واكسن را دریافت كرده بودند، هشدار داده شده بود. به دنبال این شایعات، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام كرد: «به دلیل تحریم‌های امریكا و حضور سرمایه‌گذاران امریكایی در شركت دارویی تولیدكننده واكسن سینوفارم، شركت‌های سینوفارم برای اعلام جزییات فروش واكسن به ایران با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

تاكنون كمترین قیمت واكسن سینوفارم به ازای هر دوز 10 دلار بوده اما مقداری از این واكسن‌ها به عنوان هدیه برای ایران ارسال شده است. چین 850 هزار دوز واكسن سینوفارم را به صورت رایگان به ایران هدیه داده است و در حال حاضر چین تخفیف‌های قابل توجهی به ایران ارایه می‌دهد و پیش‌بینی شده بود كه 40 میلیون دوز واكسن توسط چین به ایران عرضه شود.» 

كیانوش جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در واكنش به این شائبه‌ها گفت: «چین پنج واكسن كرونا عرضه كرده كه شامل سینوفارم پكن، سینوفارم ووهان، سینوواك، كان سینو و... است.

سینوفارم پكن از واكسن‌های مورد تایید WHO است و تنها واكسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران، سینوفارم پكن است كه در ماه‌های اخیر وارد شده است. تنها واكسن چینی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی كه در ایران وارد و مصرف شده، سینوفارم پكن بوده كه از سوی سازمان بهداشت جهانی بهداشت مجوز مصرف اضطراری دریافت كرده است.»

بنا به اعلام محمدرضا شانه‌ساز؛ رییس سازمان غذا و دارو تا امروز از مجموع ۲۹ میلیون و ۶۶۵ هزار دوز واكسن در كشور، ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واكسن وارداتی و سه میلیون و ۱۸۵ هزار دوز واكسن داخلی و تولید شركت بركت است در حالی كه از بین واكسن‌های وارداتی سینوفارم بیشترین تامین‌كننده بوده و حدود ۲۰ میلیون دوز واكسن از كشور چین، ۵ میلیون دوز واكسن آسترازنكا، یك میلیون و 20 هزار دوز واكسن اسپوتنیك روسیه وارد كشور شده است.تا امروز، هیچ مقام مسوولی به این سوال مهم پاسخ نداده كه «آیا ملاك خرید واكسن از چین یا حتی قبول هدایا، ارزانی قیمت به دلیل كیفیت پایین‌تر واكسن‌ها نبوده همچنان كه آن نوع واكسنی از هند خریداری شد كه قیمت بسیار ارزانی داشت؟

آیا قیمت ارزان‌تر به معنای تفاوت كیفیت واكسن‌ها نیست؟ اگر پاسخ این سوالات منفی است چرا امروز كشورهای اتحادیه اروپا، امریكا و كانادا، به مسافران ایرانی دریافت‌كننده سینوفارم وارداتی و برخی دیگر واكسن‌های مصرف‌شده در ایران، تا زمان تزریق واكسن‌های مورد تایید این كشورها ویزا نمی‌دهند؟»

دو روز قبل خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نوشت: «اطلاعات اعلام‌شده توسط سینوفارم نشان می‌دهد كه این شركت در ماه‌های گذشته دو نوع واكسن تولید كرده است؛ یكی سینوفارم نوع پكن به اسم BBIBP-CorV و دیگری سینوفارم نوع ووهان.این دو واكسن اگرچه توسط یك شركت تولید شده‌اند اما كاملا باهم تفاوت دارند؛ واكسن نوع پكن دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت با تاثیرگذاری ۷۹درصد است و واكسن ووهان با تاثیرگذاری ۷۲.۵ درصد هنوز تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نگرفته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha