وزیر بهداشت کابینه سیزدهم در نخستین روزهای پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی حامل یک پیام خوب بود؛ کاهش یا قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با ارائه کارت واکسن. بدین ترتیب بزودی کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کارت واکسن دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت واکسن یا به عبارتی کارت سلامت خواهد بود.

ارائه کارت واکسن شرط دریافت خدمات بانکی و سفر

سلامت نیوز: وزیر بهداشت کابینه سیزدهم در نخستین روزهای پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی حامل یک پیام خوب بود؛ کاهش یا قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با ارائه کارت واکسن. بدین ترتیب بزودی کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کارت واکسن دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت واکسن یا به عبارتی کارت سلامت خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،آن طور که معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران  می‌گوید: «ارائه کد سلامت یا «هلث کد» به سیستم نظام سلامت کشور‌ها این امکان را می‌دهد به تمام سوابق واکسیناسیون و بیماری فرد دسترسی پیدا کنند و از حضور افرادی که به عمد واکسن نزده‌اند، در اجتماعات جلوگیری می‌شود.» دومین خبر امیدبخش دکتر بهرام عین‌اللهی اتمام واکسیناسیون گروه‌های هدف تا دهه مبارک فجر است.

او پیشگیری و بهداشت را در کنترل بیماری کووید19 اولویت مهمی تلقی می‌کند و در حالی به اجرایی شدن هر دو وعده‌اش تأکید دارد که واردات واکسن به کشور نیز در هفته‌های اخیر سرعت قابل توجهی گرفته است به طوری که با ورود و ترخیص ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار دوز واکسن چینی دیگر (پنجشنبه ۴ شهریور)، تعداد واکسن‌های وارداتی از مرز ۲۸ میلیون دوز گذشت با این احتساب که هر هفته بیش از یک میلیون دوز واکسن از سوی جمعیت هلال احمر کشور تحویل وزارت بهداشت می‌شود و پس از اعلام ارسال واکسن کرونا از سوی کووکس به ایران در همین زمینه وزیر بهداشت نیز از تلاش وزارت بهداشت برای اتمام واکسیناسیون جمعیت هدف کشور تا دهه فجر خبر داد.

دکتر عین‌اللهی پس از کسب 214 رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به میان کادر درمان رفت و از چند بیمارستان کرونایی تهران بازدید و با کادر درمان و بیماران گفت‌وگو کرد. او در بازدید از مراکز درمانی در تهران از ارائه خدماتی مانند سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی با کارت واکسن خبر داد. وزیر بهداشت در قدم اول از بیمارستان مسیح دانشوری بازدید کرد و سپس با حضور در بیمارستان رسول اکرم و  بهارلو از نزدیک در جریان مشکلات کادر درمان و بیماران مبتلا به کووید19 و وضعیت دسترسی به تجهیزات و دارو قرار گرفت.

وی روز بعد عازم شهر مشهد شد و پس از بازدید میدانی از بیمارستان امام رضا مشهد ساعاتی بعد همراه با رئیس جمهوری وارد استان خوزستان شد. دکتر عین اللهی؛ تقویت عدالت در سلامت،گسترش خدمات پیشگیری و بهداشتی، تقویت نظام ارجاع و سلامت الکترونیک، تقویت و تجهیز ساختارهای بهداشتی، گسترش و تقویت خانه‌های بهداشت، نظام شبکه و توجه به برنامه پزشک خانواده را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت برشمرد.

لزوم کنترل مصرف دارو در بیماران کرونایی

وزیر بهداشت در اولین بازدید میدانی خود از بیمارستان مسیح دانشوری بر لزوم کنترل مصرف و تجویز دارو به بیماران کرونایی تأکید کرد.وی گفت که برای مدیریت کرونا به پروتکل‌های علمی نیاز داریم با این حال خیلی بین روش‌های درمانی ویروس کرونا تناقض وجود دارد و هر فردی مبحثی را به عنوان درمان خود در نظر می‌گیرد. باید در آینده کمیته‌های علمی ستادی را تقویت کنیم و از افراد دانشمند که تعداد آن‌ها در کشور کم نیست بیشتر استفاده کنیم.

وزیر بهداشت یکی از مشکلات حوزه مدیریت کرونا را مصرف بی رویه دارو دانست و عنوان کرد: تجویز دارو به برخی از بیماران کرونایی در برخی مراحل نیاز نیست، درواقع اگر در زمان خودش باشد خوب است اما اگر زمان لازم گذشته باشد تأثیری ندارد.وزیر بهداشت همچنین در حاشیه بازدیدش از بیمارستان بهارلو از قرنطینه و واکسیناسیون هوشمند علمی کرونا خبر داد و گفت:  واکسیناسیون علیه کرونا را در آینده نزدیک به صورت واکسیناسیون هوشمند پیش می‌بریم. به این معنی که بسیاری از خدمات با ارائه کارت واکسن انجام می‌شود.

به گفته وی، طبق آمار در گروه‌هایی که لازم بود واکسن را تزریق کنند، ۲۵ درصد واکسن نزدند. در حالی که عدم تزریق واکسن هم برای خودشان و هم برای دیگران خطر دارد بنابراین ما برنامه واکسیناسیون را به صورتی می‌کنیم که همان طور که سرعت می‌گیرد، بسیاری از خدمات هم با کارت واکسن ارائه شوند. مانند خرید بلیت، اقدامات بانکی و... این برنامه به نوعی قرنطینه هوشمند اطلاق می‌شود.وی گفت: برنامه ما این است که بعداز اینکه روند واکسیناسیون تا حد زیادی پیش رفت، خدمات دیگر را با کارت واکسن انجام دهیم.

یعنی لاک دان هوشمند ایجاد کنیم. یعنی افراد اگر بخواهند بلیت بگیرند یا هتل رزرو کنند، با کارت واکسن یا کارت ملی انجام دهند. چراکه در برخی کشورهای همجوار ما، کارت واکسن یکی از روش‌های قرنطینه است.عین اللهی با تأکید بر اینکه مردم دنبال نوع واکسن کرونا نباشند همه واکسن‌های وارداتی مورد تأیید است؛ عنوان کرد: باید هر واکسنی که برای کرونا موجود است استفاده شود. چون واکسن‌های موجود مورد تأیید وزارت بهداشت هستند.

او در سفر استانی به خوزستان ضمن اعلام وضعیت قرمز در شهر اهواز و بستری شدن حدود 3 هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این شهر اعلام کرد: تنها راهی که می‌تواند بیماری کرونا را کنترل کند، واکسیناسیون است. هر نوع واکسنی که وزارت بهداشت وارد می‌کند، خوب است؛ مردم به دنبال مارک خاصی در واکسن نباشند.وزیر بهداشت ضمن توصیه به مردم جهت واکسن زدن گفت: مردم به شایعات توجه نکنند واکسن زدن واجب است و در آینده داشتن گواهی واکسیناسیون برای بهره‌مندی از خدمات عمومی الزامی خواهد بود.

ما بزودی داشتن کارت واکسن را به عنوان ملاک‌های خودمان قرار خواهیم داد و استفاده از خدمات عمومی از جمله گرفتن بلیت هواپیما و اتوبوس و هتل با کارت واکسن خواهد بود بنابراین واکسن مهم است و همه باید آن را انجام دهند.

دسترسی به اطلاعات بیماری و اطلاع از واکسیناسیون  افراد

در همین زمینه نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران درباره جزئیات واکسیناسیون هوشمند و کارت واکسن کرونا می‌گوید:ارائه کارت هوشمند واکسیناسیون با استفاده از  سرویس‌های متمرکز در ارائه خدمات الکترونیک هم از جهت نظارت بهتر و هم تحلیل وضعیت واکسیناسیون و بیماری می‌تواند کمک کننده باشد. خیلی از کشورهای دنیا توانسته‌اند با کمک گرفتن از اطلاعات بیمار و تحلیل وضعیت واکسیناسیون  کد سلامت به افراد بدهند.توکلی در ادامه می‌افزاید: ارائه کد سلامت یا «هلث کد» به سیستم نظام سلامت کشور‌ها این امکان را می‌دهد به تمام سوابق واکسیناسیون و بیماری فرد دسترسی پیدا کنند. در وهله اول هلث کد نشان می‌دهد فرد کجا و چه زمانی واکسن زده است.

دسترسی به این اطلاعات باعث می‌شود وقتی فرد جاهای خاص مثلاً نشست‌های مختلف اجتماعی یا ورزشگاه می‌رود باید علاوه بر اینکه  تست پی سی آر در چند روز گذشته بدهد همچنین کد سلامت وی، رهگیری و رجیستری می‌شود و به سیستم نشان می‌دهد که از نظر ابتلا به کووید در سلامت به سر می‌برد. بنابراین کد سلامت دو فایده دارد؛ یکی اطلاع از واکسیناسیون فرد است و دومی اینکه افراد با تست پی سی آر مثبت نتوانند در جاهای شلوغ تردد کنند تا زمانی که  سلامت فرد احصا شود.

وی می‌گوید: به طور مثال در ایران نیز می‌توان در سرویس کارت ملی دسترسی به اطلاعات تزریق واکسن افراد و تست پی سی آر را تعریف کرد همچنین می‌توان به طور مشخص سامانه‌ای را برای ارائه کارت سلامت تعریف کرد بدین شکل که کد ملی را وارد سامانه می‌کنند و با احراز هویت از طریق QR کد روی تلفن همراه می‌توان به وضعیت واکسیناسیون و بیماری کووید دسترسی پیدا کرد.

به گفته معاون درمان ستاد کرونا تهران؛ ارائه کارت سلامت یا کارت واکسیناسیون موجب می‌شود قرنطینه هوشمند نیز اعمال شود و در جاهایی که تجمع است این افراد کمتر حضور داشته باشند از سوی دیگر به دلیل اینکه برخی افراد از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند از حضور در محل‌هایی که امکان آلودگی افراد را دارند، منع شوند چون کسی که  به عمد واکسن نزده است دلیلی ندارد سینما برود یا از مترو استفاده کند این افراد چنانچه ناقل باشند می‌توانند همه افراد را آلوده کنند بنابراین لازم است عدالت اجتماعی رعایت شود و افرادی که واکسن نمی‌زنند و پروتکل‌ها را هم رعایت نمی‌کنند از حضور در تجمعات و استفاده از خدمات اجتماعی محروم شوند.توکلی با بیان اینکه ارائه کارت سلامت  یا کارت واکسن یک اقدام میان مدت است، می‌گوید:

باید زیرساخت‌های ارائه کارت سلامت و واکسیناسیون هوشمند ایجاد شود ما در بحبوبه واکسیناسیون هستیم و این سیستم هوشمند باید با همکاری آی تی وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات شکل بگیرد. البته لازم است در دو ماه آینده این موضوع را بررسی کنند و چالش‌هایش را دربیاورند.وی در پایان درباره وضعیت پیک پنجم در تهران نیز هشدار داد:

ما کماکان درپیک هستیم و هنوز تعداد موارد بستری و سرپایی کاهش پیدا نکرده است هر چند که در 48 ساعت گذشته آمار مختصری ثابت ماند و فکر می‌کردیم روند روبه کاهش برود اما تعداد بیماران سرپایی و بستری روبه کاهش نبود و مختصری افزایش را شاهد هستیم. هم اینک هزار و 500 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند و 680 بیمار نیز در اورژانس‌ها منتظرند تخت بستری خالی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha