زینک (روی)یکی از مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن است که مصرف به موقع آن می‌تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند.

طریقه مصرف قرص زینک برای مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای هیر دکتر، مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهد چگونه زینک بیش از حد می تواند منجر به ریزش مو و مسائل دیگر شود. ما نیاز به مقدار مشخصی زینک در رژیم غذایی خود داریم، مشکلات زیادی از جمله ریزش مو در صورت مصرف بیش از حد ممکن است ایجاد شود.

زینک چیست؟

زینک یک عنصر کمیاب (عنصر شیمیایی با غلظت کم و به مقدار کم) در بدن انسان است اما برای بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی ضروری است.

برخی از فرآیندهای ضروری وابسته به زینک عبارتند از:

  • تولید مثل سلولی
  • تولید و حفظ سطح هورمون
  • سنتز پروتئین و جذب ویتامین ها و سایر مواد معدنی

زمانی که سطح زینک بدن برای تامین نیازهای متابولیکی بدن کافی نباشد، حالت کمبود زینک تشخیص داده می شود. کمبود زینک یا هیپوزینسمی یک کمبود مواد مغذی است که در اثر سوء تغذیه یا سوء جذب عنصر ایجاد می شود.

همچنین می‌تواند در اثر برخی بیماری‌ها مانند بیماری کلیوی، بیماری مزمن کبد، اسهال، کم خونی داسی شکل، دیابت، سرطان و حتی پس از انجام عمل جراحی برای درمان چاقی ایجاد شود.

توجه به این نکته ضروری است که کمبود ویتامین A و D از علل بارز کمبود زینک هستند.

یکی از علائم اصلی کمبود زینک ریزش مو است. علائم و نشانه های دیگر عبارتند از:

  • اسهال
  • ضایعات پوستی
  • پسوریازیس
  • تحلیل عضلانی
  • همچنین در ایجاد آکنه نقش دارد

در صورت تداوم کمبود زینک بدن و درمان نشدن، کمبود زینک می تواند منجر به بی اشتهایی و سایر اختلالات اشتها، کاهش وزن، طاسی، اختلال در مهارت های حرکتی و عملکردهای شناختی در کودکان، ذات الریه، دیسمنوره و مشکلات بارداری در زنان باردار شود.

گروهی از افرادی که بیشتر مستعد کمبود زینک هستند شامل:

  • افراد مسن
  • بی اشتها
  • افرادی که به الکل اعتیاد دارند
  • کسانی که رژیم های غذایی محدود دارند
  • مبتلایان به بیماری هایی مانند کرون و سلیاک هستند که باعث سوء جذب عمومی می شود.

زینک برای ریزش مو

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ما نیاز به زینک در بدن خود داریم. این دلایل عبارتند از:

  • ایجاد سلول‌های سالم
  • تنظیم هورمون‌ها
  • کمک به جذب سایر مواد مغذی

البته، مقدار زیاد از یک ماده یا عنصر مفید در بدن نیز خوب نیست و این در مورد زینک نیز صادق است.

زینک بیش از حد در بدن می تواند سطح DHT (دی هیدرو تستوسترون) را افزایش دهد. ممکن است عجیب به نظر برسد، زیرا حتی با وجود افزایش سطح DHT، تولید آن محدود است.

استفاده از زینک به عنوان مسدود کننده DHT موثر نیست. زینک به تنظیم سطح هورمون ها کمک می کند که یکی از دلایل موثر بودن آن در پیشگیری و درمان ریزش مو است.

تعادل زینک در بدن

همانطور که کمبود زینک می تواند باعث ریزش مو شود، زینک اضافی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. سطوح بالای زینک در بدن نه تنها جذب سایر مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و آهن را مختل می کند، بلکه باعث تولید تستوسترون نیز می شود. سطوح بالای تستوسترون همراه با سایر عدم تعادل هورمونی منجر به نازک شدن مو و در نهایت ریزش مو می شود.

بیشتر بدانید : از مکمل زینک انتظار معجزه نداشته باشید

گزارش شده است که دوزهای بالای زینک هر دو مرحله آناژن و کاتاژن رشد مو را مهار می کند. برای دستیابی به بهترین تعادل زینک مهم است که در مصرف زینک دقت کنید و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

چگونه زینک از ریزش مو جلوگیری می کند

برای درک اینکه چگونه زینک از ریزش مو جلوگیری می کند، مهم است که بدانید کمبود زینک چگونه می تواند منجر به ریزش مو شود.

یک نظریه ثابت کرد که کمبود زینک منجر به تغییر در ساختار پروتئین فولیکول های مو شده که منجر به تضعیف یکپارچگی ساختاری آنها می شود. این بدان معنی است که موهای جدید سریعتر از آنچه باید می ریزند. علاوه بر این، موارد ثبت شده از افرادی وجود دارد که موهایشان با قرار گرفتن در رژیم‌های غذایی غنی از زینک، از خاکستری کدر و کهنه به رنگ اصلی خود تغییر کرده است.

مطالعه دیگری اهمیت زینک برای رشد مجدد مو را بر نقش حیاتی این ماده معدنی در تولید DNA و RNA می داند. این یک نیاز برای تقسیم کارآمد سلول های فولیکولی است که منجر به بهبود مرحله آناژن چرخه رشد مو می شود.

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که مقدار مناسبی از زینک دریافت می کنید و نه بیش از حد یا خیلی کم. نظریه دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه کمبود زینک می تواند منجر به فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-a) شود. این یک پیام رسان شیمیایی است که باعث می شود سیستم ایمنی به بافت های سالم بدن آسیب برساند که شامل مو نیز می شود و می تواند باعث ریزش مو شود.

زینک بیش از حد می تواند منجر به مشکلات سلامتی و همچنین کمبود زینک شود. یکی از این مسائل کمبود سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن ما از جمله مس، منیزیم و آهن است که می تواند منجر به ریزش مو شود. کسانی که دوزهای بالایی از مکمل‌های زینک مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود آناژن شوند که باعث ریزش مو می‌شود

نداشتن مقدار کافی از مواد معدنی خاص، از جمله مس و سایر مکمل ها و ویتامین های ریزش مو می تواند از ایجاد رگ های خونی جدید جلوگیری کند که به نوبه خود می تواند رشد مو را مهار کرده و باعث آسیب به پوست سر شود. اساساً داشتن زینک کم می تواند باعث آسیب شود و داشتن زینک بیش از حد نیز می تواند باعث آسیب شود. بهترین کار این است که فقط مطمئن شوید که مقدار توصیه شده روزانه زینک را دریافت می کنید، که باید کافی باشد.

آیا می توانم قرص زینک برای رشد مو مصرف کنم؟

آیا روی واقعا می تواند به رشد مو کمک کند؟ پاسخ کوتاه یک بله قاطع است! تحقیقات مکررا نشان داده است که سطح روی در افرادی که انواع شرایط ریزش مو را تجربه می کنند، کمتر است، مانند: آلوپسی آندروژنتیک، یا طاسی با الگوی زنانه یا مردانه.

چه مقدار زینک برای موهایم مصرف کنم؟

برخی از متخصصان دوز 15 میلی گرم در روز را به عنوان کلات توصیه می کنند، و اکثر متخصصان مو حد بالایی را که بیش از 25 میلی گرم در روز نباشد توصیه می کنند. اگر از حد بالایی (25 میلی گرم) روی برای ریزش مو استفاده می کنید، نباید این کار را بیش از دو تا سه هفته انجام دهید.

اینکه چه مقدار روی باید در روز مصرف کنید به میزان مصرف رژیم غذایی و نوع مکملی که انتخاب می کنید بستگی دارد، زیرا مکمل ها می توانند حاوی مقادیر مختلفی از روی عنصری باشند. به عنوان مثال، سولفات روی از 23٪ عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین 220 میلی گرم سولفات روی حدود 50 میلی گرم روی را فراهم می کند.

مقدار عنصر روی معمولاً روی برچسب مکمل شما درج می شود و تعیین مقدار مصرف برای رفع نیازهای روزانه را آسان می کند.

برای بزرگسالان، دوز توصیه شده روزانه معمولاً 30-15 میلی گرم روی است. این مقدار را می توان با لذت بردن از انواع غذاهای غنی از روی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، غلات صبحانه غنی شده، آجیل، دانه ها، حبوبات و محصولات لبنی به دست آورد. به عنوان مثال، یک وعده 3 اونس (85 گرم) گوشت گاو حاوی 5.3 میلی گرم روی است در حالی که انواع خاصی از غلات صبحانه حاوی حدود 2.8 میلی گرم در هر وعده است.

دوزهای بالاتر روی مکمل ممکن است برای درمان بیماری هایی مانند آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده شود. با این حال، به دلیل عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد روی، بهتر است از حد بالای 40 میلی گرم در روز تجاوز نکنید.

آیا می توانم زینک را هر روز مصرف کنم؟

مؤسسه ملی بهداشت، 40 میلی گرم روی در روز را حداکثر دوز برای بزرگسالان و 4 میلی گرم روی در روز برای نوزادان زیر 6 ماه می داند.

چقدر طول می کشد تا زینک اثر کند؟

اغلب 12 هفته طول می کشد تا هر گونه بهبودی مشاهده شود. برای جلوگیری از کمبود مس، مصرف طولانی مدت مکمل روی به 1 تا 2 میلی گرم مس در روز نیاز دارد.

منابع غنی از زینک

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید بدون تکیه بر مکمل‌ها، زینک کافی را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که مقدار زیادی یا خیلی کم از این ماده معدنی دریافت نمی‌کنید. انواع غذاهای خوشمزه حاوی زینک وجود دارد، از جمله:

  • گوشت های قرمز
  • طیور
  • جگر
  • جوانه گندم
  • دانه کدو تنبل
  • میگو
  • زرده تخم مرغ
  • محصولات سویا

این موارد تنها تعدادی از غذاهایی هستند که سرشار از زینک و همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر بدن ما هستند. گاهی اوقات ریزش مو اجتناب ناپذیر است. با این حال، اگر به دلیل چیزی در رژیم غذایی شما ایجاد شده باشد، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید. یکی از این مراحل این است که مطمئن شوید که زینک به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید.

زینک به طور خلاصه زینک یک عنصر ضروری و کمیاب است هم کمبود زینک و هم سطوح بالای این عنصر می تواند منجر به ریزش مو شود. زینک برای سنتز DNA و RNA ضروری است و بنابراین برای رشد سریع فولیکول مو زینک غشای سلولی را تثبیت می کند و به حذف اکسیداتیو کمک می کند.

مکمل زینک بسیار مهم است زیرا اگرچه منابع غذایی زینک در رژیم غذایی اکثر افراد رایج است، اما تنها 30 درصد از زینک موجود جذب می شود.

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد زینک، مکمل زینک نباید در این حد بالا برای بیش از 2 تا 3 هفته مصرف شود.

تداخل زینک و عناصر دیگر

از آنجایی که زینک باعث کاهش میزان مس در بدن می شود، توصیه می شود که در کنار آن مقدار کمی مکمل مس مصرف کنید. همچنین، مکمل زینک اغلب با مکمل سلنیوم همراه است، زیرا سلنیوم یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که از راه های مختلف برای تقویت مو محافظت می کند.

از طرفی زینک باعث کاهش جذب کلسیم می شود و بالعکس. به همین دلیل باید از مکمل های زینک فرموله شده با کلسیم اجتناب شود. به طور مشابه، زینک نباید با غذاهایی مانند شیر یا پنیر با محتوای کلسیم بالا مصرف شود.

همچنین نباید آن را در کنار غذای فیبری مصرف کرد؛ زیرا فیبر غذایی به مواد معدنی متصل شده و از جذب آنها جلوگیری می کند.

از سوی دیگر، گوشت بدون چربی و همچنین صدف، ماهی و تخم مرغ، جذب زینک را بهبود می بخشد.

انواع مکمل زینک

مکمل‌های زینک در اشکال مختلفی وجود دارند: به‌صورت سولفات، استات، گلوکونات، آسپارتات، آرژینات، سیترات، پیکولینات و مونومتیونین (ZMA؛ همچنین حاوی آسپارتات منیزیم و ویتامین B6 برای تقویت جذب و رفع هرگونه کمبود منیزیم و آهن).

کلات اسید آمینه زینک بهترین جذب مکمل های آن را فراهم می کند.

لطفاً قبل از شروع مصرف مکمل های زینک با پزشک خود مشورت کنید زیرا این ماده معدنی می تواند بر جذب و فراهمی زیستی برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون تأثیر بگذارد.

کمبود زینک خطرناک است؟

قرص‌های زینک سرشار از زینک سولفات، بیوتین، فولیک اسید، ویتامین B۱، ویتامین B۲، ویتامین B۳، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، ویتامین C و کلسیم دی است.
کمبود زینک در بدن می‌تواند علائمی، چون ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های پی در پی، دیر خوب شدن زخم ها، جوش، آکنه و آلرژی‌ها و حساسیت‌های پوستی، ریزش مو و نازک شدن مو، ضعف شدید و کمبود انرژی، لکه‌های سفید در ناخن و کاهش رشد کودکان و نوجوانان را در پی داشته باشد.


علائم کمبود زینک

به دلیل کاربردهای فراوانی که زینک در بدن دارد به محض کمبود آن علائمی ایجاد می‌شوند که عبارتند از:

  • ریزش مو
  • کاهش وزن
  • تاخیر در ترمیم زخم‌ها
  • عفونت مزمن
  • پوستی خشن و دارای جوش
  • کاهش اشتها
  • افسردگی و ناراحتی روحی

بهترین زمان برای مصرف قرص زینک

مکمل های روی اگر حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شوند بیشترین تاثیر را دارند. با این حال، اگر مکمل های روی باعث ناراحتی معده شوند، ممکن است بهتر باشد همراه با غذا مصرف شوند.

اگر مکمل روی خود را با وعده های غذایی مصرف می کنید، باید به متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.

انواع مکمل های زینک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، هنگام انتخاب مکمل روی، احتمالاً متوجه خواهید شد که انواع مختلفی در دسترس است. این اشکال مختلف روی به روش های متفاوتی بر سلامت شما تأثیر می گذارد. در اینجا چند نوع وجود دارد که ممکن است در بازار پیدا کنید:

  • زینک گلوکونات: به عنوان یکی از رایج ترین اشکال OTC، گلوکونات روی اغلب در داروهای سرماخوردگی مانند قرص ها و اسپری های بینی استفاده می شود.
  • استات روی: مانند زینک گلوکونات، استات روی اغلب به قرص های سرد برای کاهش علائم و تسریع بهبودی اضافه می شود.
  • سولفات روی: نشان داده شده است که سولفات روی علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود روی، شدت آکنه را کاهش می دهد.
  • پیکولینات روی: طبق یک مطالعه قدیمی، بدن شما ممکن است این شکل را بهتر از سایر انواع روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی جذب کند.
  • اوروات روی: این شکل به ترکیبی به نام اسید اوروتیک متصل می شود. این یکی از رایج ترین انواع مکمل های روی در بازار است.
  • سیترات روی: یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که این نوع مکمل به خوبی گلوکونات روی جذب می شود اما طعم تلخ و جذاب تری دارد.

از آنجایی که زینک گلوکونات یکی از رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شکل‌های موجود است، می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش میزان مصرف شما بدون ضرر کردن باشد. در همین حال، اگر بتوانید کمی بیشتر سرمایه گذاری کنید، پیکولینات روی ممکن است بهتر جذب شود. در قالب کپسول و قرص در دسترس است. به خاطر داشته باشید که اسپری های بینی حاوی روی با از دست دادن بویایی مرتبط است و باید از آنها اجتناب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha