در این مقاله که به همت دکتر فرزاد احمدی متخصص رژیم لاغری در اف بی اس کلینیک (fbsclinic.com) تالیف و گراوری شده است کامل به این رژیم های غذایی پرداخته شده است.

بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن

سلامت نیوز: در این مقاله که به همت دکتر فرزاد احمدی متخصص رژیم لاغری در اف بی اس کلینیک (fbsclinic.com) تالیف و گراوری شده است کامل به این رژیم های غذایی پرداخته شده است.

رژیم انعطاف پذیر چیست؟

رژیم انعطاف پذیر The Flexitarian Diet رژیمی است که توسط تیم متخصصان خبره ی یو اس نیوز بررسی شده است.


Flexitarian از تلفیق دو کلمه است: انعطاف‌پذیری و گیاه‌خواری. این اصطلاح بیش از یک دهه پیش توسط متخصص تغذیه دائن جکسون بلتنر در کتاب «رژیم انعطاف پذیر برای کاهش وزن سالم تر و بیشتر گیاهخواران وجلوگیری از بیماری وهمچنین افزودن به طول عمر انها« در سال ۲۰۰۹ مطرح شد.

بلاتنر می گوید لازم نیست گوشت را به طور کامل حذف کنید تا از مزایای سلامتی مربوط به گیاه‌خواری بهره مند شوید – بیشتر اوقات می توانید گیاه خوار باشید ، اما وقتی به شما اصرار می شود از برگر یا استیک لذت ببرید. البته با خوردن گیاهان بیشتر و گوشت کمتر. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند نه تنها وزن خود رابه خوبی کاهش می دهند بلکه می توانند سلامت کلی خود را بهبود بخشند ، میزان بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش داده و در نتیجه عمر بیشتری داشته باشند.

رژیم غذایی متعادل
این رژیم ها از نظر میزان پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی و سایر مواد مغذی در محدوده مجاز تنظیم میشوند.
تبدیل شدن به یک فرد انعطاف پذیر یعنی قرار دادن پنج گروه غذایی در رژیم غذایی بدون حذف هیچ کدام که عبارتند از:

  • گوشت جدید» (پروتئین های غیر گوشتی مانند لوبیا ، نخود فرنگی یا تخم مرغ).
  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات کامل
  • لبنیات
  • و چاشنی ها

یک برنامه غذایی پنج هفته ای دستور العمل های صبحانه، ناهار، شام و میان وعده را ارائه می دهد. شما می توانید طرح را همانطور که ذکر شده دنبال کنید، یا دستورالعمل های هفته های مختلف را برای مطابقت با ترجیحات خود عوض کنید.
انتخاب صبحانه حدود ۳۰۰ کالری، ناهار ۴۰۰ و شام ۵۰۰، میان وعده ها هر کدام ۱۵۰ کالری هستند.مجموع کالری روزانه شما ۱۵۰۰ کالری است.

بسته به سطح فعالیت، جنسیت، قد و وزن، می توانید برنامه را تغییر دهید تا کمی بیشتر یا کمتر کالری دریافت کنید.

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

بر اساس سبک زندگی سالم یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال، رژیم های غذایی مدیترانه ای شامل چربی های سالم مانند آووکادو ، روغن زیتون، آجیل و ماهی حداقل دو بار در هفته، مقدار زیادی لوبیا، میوه، سبزیجات برگ دار و غلات کامل و حتی یک لیوان شراب قرمز روزانه می توانید پنیر را در حد اعتدال بخورید، اما گوشت قرمز را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید.

این رژیم غذایی چگونه برای کاهش وزن عمل می کند: اگرچه جذابیت اصلی این رژیم در مزایای بی شمار آن برای سلامتی است می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و افت شناختی را کاهش دهد همچنین اگر کالری دریافتی خود را به ۱۵۰۰ در روز محدود کنید، می تواند منجر به کاهش وزن شود. بیشتر مطالعات نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای یا نوع کم کربوهیدرات آن می تواند منجر به کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن در طول ۱۲ ماه شود. و این کاهش وزن ایست وزنی نمی کند.
یک مطالعه اخیر در بریتانیا نشان داد بین افرادی که مقدار زیادی وزن خود را از دست داده اند، افرادی که رژیم مدیترانه ای مصرف کرده اند احتمال اینکه آن را کنار بگذارند نصف رژیمهای دیگر است. «این رژیم به راحتی حفظ می شود ، زیرا غذا خوشمزه است!»

اگر شما می خواهید رژیم غذایی آنلاین و سیستم پایش وزدن را بر روی گوشی خود داشته باشید می توانید از اپلیکیشن رژیم غذایی FBS که از کاملترین اپلیکیشن های رژیم غذایی و پایش وزن در سطح کشور میباشد و توسط  کلینیک اف بی اس تولید شده است استفاده کنید.

رژیم DASH رژیم DASH

توت فرنگی ، زغال اخته و تمشک در آبکش

رژیم غذایی کم سدیم برای متوقف کردن فشار خون بالا (DASH) به عنوان راهی برای کمک به افراد برای کنترل فشار خون بدون استفاده از داروها طراحی شده است، اگرچه در چند کتاب از آن به عنوان پایه ای برای رژیم کاهش وزن استفاده شده است. DASH بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب یا بدون چربی تأکید دارد و چربی اشباع و کلسترول غذایی را محدود می کند.

چگونه برای کاهش وزن کار می کند: مطمئناً با این رژیم غذایی سلامت خود را بهبود می بخشید، و اگر کالری را در حین رعایت قوانین سلامت قلب DASH محدود کنید، می توانید وزن خود را کاهش داده و فشار خون خود را کاهش دهید. یک مطالعه اخیر بر روی افراد مسن چاق نشان داد افرادی که از رژیم غذایی DASH پیروی می کردند، همراه با بسیاری دیگر از مزایای سلامتی، وزن خود را کاهش داده و چربی بدن خود را کاهش دادند.

مریدان زرنر، R.D متخصص تغذیه در کلینیک کوپر در دالاس می گوید: DASH یکی از رژیم های مورد علاقه من است. شما از مزایای ضد التهابی، فیبر بالا و سلامت قلب برخوردار هستید و اگر از برنامه شخصی و محدودیت کالری استفاده کنید، می توانید وزن خود را کاملاً کاهش دهید.

با توجه به اینکه این رژیم های غذایی متنوع بوده و برای هر کدام مباحث و سوالات مختلفی مطرح می شود می توانید سایت matab365.com این مقاله را که توسط دکتر فرزاد احمدی، بنیان گذار اف بی اس کلینیک،تالیف و گرآوری شده است را مطالعه کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha