مدیرکل اسبق بازرسی و مسئول امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست با نگارش یک یادداشت ویژه خطاب به سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری منتخب، نسبت به لغو مصوبه محدودیت صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران هشدار داد و از او خواست تا اجازه لغو این مصوبه را ندهد.

اجازه لغو مصوبه محدودیت صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران را ندهید

سلامت نیوز: مدیرکل اسبق بازرسی و مسئول امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست با نگارش یک یادداشت ویژه خطاب به سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری منتخب، نسبت به لغو مصوبه محدودیت صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران هشدار داد و از او خواست تا اجازه لغو این مصوبه را ندهد.

به گزارش سلامت نیوز، سید احمد نبوی در این یادداشت تاکید کرد:« متاسفانه حدود دو هفته پیش، وزارت اقتصاد با دستور آقای دژپسند، مصوبه محدویت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را به صورت خاموش و بی صدا لغو کردند و این اَبَرشهر پر ترافیک و آلوده و زخمی را در محاصره صنایع آلاینده احتمالی جدیدی قرار داده است .

 

در بخش دیگر این یادداشت آمده است:« حدود ۵۰ سال پیش مصوبه ای مبنی بر محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران تصویب شد. این مصوبه در ادامه یک بررسی ومطالعه توسط "دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران" و "سازمان برنامه وبودجه" وقت که حاوی نگرانی هایی از تخلیه روستاها و مهاجرت های گسترده از سایر مناطق عقب مانده کشور به تهران برای پیدا کردن شغل، درمان و آموزش و در یک کلام زندگی بهتر بود شکل گرفت .برای جلوگیری از این فاجعه پیشنهادهایی ارایه شد از جمله اینکه باید جاذبه های توسعه یافتگی و اشتغال و تحصیل و زندگی بهتر را در سایر مناطق کشور گسترش داد تا ضمن توسعه مناطق دیگر کشور، از رشد فزاینده جمعیت در تهران جلوگیری شود. احداث بسیاری از شهرک ها و واحدهای صنعتی بزرگ کشور مثل تراکتور سازی و ماشین سازی تبریز، ماشین سازی  وآلومینیوم اراک، صنایع فولاد و... همچنین احداث بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور در همین راستا بود.»  

 

 نبوی در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات و همچنین مطالعه " آمایش سرزمین " در همان زمان، محدوده تهران، حداکثر پتانسیل برای پذیرش حدود 5 میلیون نفر جمعیت را دارد و نباید بیش از این میزان گسترش یابد می نویسد:« در همین راستا آن مصوبه، محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر استقرار صنایع در تهران نیز یکی از این تصمیم ها برای جلوگیری از این رشد جمعیت در محدوده تهران بود .اگرچه به دلایل مختلف، این مصوبه مورد بی توجهی قرار گرفت و به صورت الکن و مریض اجرا شد ولی باز هم مرهم ضعیفی بر گرفتاری های محیط زیستی تهران بود و اکنون شاهد هستیم علیرغم محدودیت های منابعی مثل آب، آلودگی های هوا و خاک و بحران های به وجود آمده به دلیل تراکم جمعیت و... هنوز مسئولین کشور، اصرار بر ادامه راه اشتباه دارند.»

 

مدیرکل اسبق بازرسی و مسئول امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست افزود:« توزیع نامناسب فعالیت های اقتصادی و به دنبال آن توزیع نامناسب جمعیتی و نادیده گرفتن ظرفیت های سایر مناطق کشور، باعث شده است تا شاهد تراکم جمعیت کشور در تعدادی از کلانشهرها باشیم و سایر مناطق کشور و روستاها خالی از جمعیت شده یا در این سال ها جمعیت آنها بسیار اندک شود. به طور مثال استان ایلام که چهار برابر استان البرز وسعت دارد و دو برابر استان البرز ظرفیت آبی دارد جمعیت آن به اندازه شهرستان فردیس این استان است و روز به روز رشد جمعیت استان البرز به خاطر مهاجرت به درون بیش از رشد میانگین کشوری گردد. چرا نباید بخشی از این فعالیت های اقتصادی و صنعتی در استان هایی مثل ایلام و سیستان و بلوچستان و کردستان و لرستان سوق داده شود؟ و چرا باید مردم این مناطق مجبور به  مهاجرت به استان هایی مثل البرز و تهران شوند؟ برای نمونه در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز از 30 استان کشور مهاجر در آن شاغل است.»

 

او همچنین تاکید کرده که « ای کاش چنین شهرک هایی در سایر مناطق کشور ایجاد می شد و "مصوبه محدودیت استقرار صنایع در محدوده ۱۲۰ کیلومتری کلانشهرها از ابتدا با قدرت اجرا می شد . مدیریت جمعیت های مهاجر در سرزمین و مناطق جدید از منظر اجتماعی وهویتی بسیار دشوار است؛ یک اصلی در بوم شناسی است که باید جمعیت ها را در سرزمین مادری مدیریت کرد .اما متاسفانه حدود دو هفته پیش، وزارت اقتصاد با دستور آقای دژپسند، همین مصوبه را (مصوبه محدویت استقرار صنایع در ۱۲۰ کیلومتری تهران) به صورت خاموش و بی صدا لغو کردند و این اَبَرشهر پر ترافیک و آلوده و زخمی را در محاصره صنایع آلاینده احتمالی جدیدی قرار داده است .»

 

نبوی در ادامه نوشته است:« جناب آقای رئیسی! تا دیر نشده است جلوی این مصوبه خطرناک را که معلوم نیست چرا در این روزهای آخر و بی سروصدا تصویب شده است را بگیرید ، البته دور از ذهن هم نیست که شاید  یاران و دوستانشان برای خود با این مصوبه خطرناک و دیر هنگام رانت های اقتصادی خاصی را آماده کرده باشند .پایتخت تنها محلی برای زنده ماندن شده است نه زندگی؛ اجازه ندهید بیشتر از این در باتلاق آلودگی های مختلف فرو رود.»  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha