استرس ممکن است نحوه عملکرد اندام‌های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش را تغییر دهد و می‌تواند با چندین نوع بیماری گوارشی از جمله بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط باشد.

استرس چگونه به بیماری التهابی روده منجر می‌شود؟

سلامت نیوز:استرس ممکن است نحوه عملکرد اندام‌های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش را تغییر دهد و می‌تواند با چندین نوع بیماری گوارشی از جمله بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، میزان استرس وارد شده به بدن در دوران همه گیری بیماری کووید-۱۹ افزایش پیدا کرده است و مواجهه با این شرایط جدید، افراد را در معرض انواعی از بیماری‌ها همچون چاقی، بیماری‌های قلبی، افسردگی و آسم که ناشی از استرس است، قرار می‌دهد.


استرس ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری های رفتاری یا روانی مانند اضطراب و افسردگی شود و بر عملکرد اندام های مختلف بدن به ویژه دستگاه گوارش تاثیر بگذارد. استرس ناشی از عوامل مختلف منجر به تغییر محور مغز- روده می‌شود که در نهایت پیشرفت طیف وسیعی از اختلالات دستگاه گوارش را به همراه خواهد داشت. این بیماری‌های شایع شامل بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر، زخم معده و بیماری رفلاکس اسید معده می‌شود.


بیماری التهابی روده چیست؟
بیماری التهابی روده که شامل کولیت زخمی (UC) و بیماری کرون (CD) می‌شود، یک اختلال التهابی مزمن، تشدید شونده روده است که میلیون ها نفر در سراسر جهان تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. بر اساس مطالعات انجام شده در دهه های اخیر، عوامل مختلفی مانند انتقال ژنتیکی، اختلال سیستم ایمنی روده ، اختلال میکروبی روده، رژیم غذایی، عفونت، سبک زندگی، استرس، اختلالات خواب، استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک ها بر پیشرفت این بیماری تاثیر می گذارد.


علائم بیماری التهابی روده
علائم این بیماری بسته به شدت التهاب و محل بروز آن ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. علائم ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. علائم و نشانه های بیماری عبارتند از:
- اسهال
- احساس خستگی
- گرفتگی و درد شکمی
- وجود خون در مدفوع
- بی اشتهایی
- کاهش وزن.
مقابله با استرس
به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، برای مقابله با شدت گرفتن علائم بیماری التهابی روده همیشه مصرف دارو و رعایت برنامه درمانی کافی نیست و میتوان شیوه های مفیدی را به کار گرفت که سطح استرس را کاهش دهد. مدیتیشن و یوگا از توصیه های مطرح شده برای کنترل استرس است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha