ایــن روزهــا «بهرام عین‌اللهی» در شرایطی سکاندار وزارت بهداشت شده است که به‌غیر از حجم بالای مرگ و میر که ثمره همه اعمال سیاست‌های اشتباه در گذشته است، وظیفه مهم دیگری نیز بر عهده دارد و آن تغییر رویکـرد در میان مدیران این وزارتخانه مهم است که مستقیم به جان مردم سروکار دارند.

جنجال «سینوفارم» درانتظار روشنگری وزارت بهداشت

سلامت نیوز:ایــن روزهــا «بهرام عین‌اللهی» در شرایطی سکاندار وزارت بهداشت شده است که به‌غیر از حجم بالای مرگ و میر که ثمره همه اعمال سیاست‌های اشتباه در گذشته است، وظیفه مهم دیگری نیز بر عهده دارد و آن تغییر رویکـرد در میان مدیران این وزارتخانه مهم است که مستقیم به جان مردم سروکار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،مدیرانــی که از پاسخگویی به رسانه‌ها همواره شانه خالــی کــرده‌اند و توئیتر و جلساتی را با حضور رسانه‌های همسو ترجیح داده‌اند. طی چند روز گذشته، مباحثی در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شده که برخی به اثرگذاری واکسن سینوفارم انتقاد داشتند و بارها روابط عمومی سازمان غذا و دارو در توئیتر و دیگر رسانه‌ها در این رابطه توضیحاتی را ارائه کرد.اما مستندات اثرگــذاری ایــن واکسن‌ها از سوی سازمان غـذا و دارو، در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت تا شفــاف ‌سازی درستی صورت بگیرد.

در این میــان روز گذشته شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، که در هیچ صورتی پاسخگوی رسانه‌ها نیست، در واکنش به خبری مبنی بر اینکه ایران از واکسن سینوفارم که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد، وارد کرده است، اظهار کرد: «واکسن‌های وارداتی علاوه بر کشور سازنده، باید در چند کشور دیگر سابقه مصرف داشته باشد و من به مردم اطمینان می‌دهم چنین خــبری، صد درصد کذب و شایعه اســـت.» او هـمچنین رسانه‌ها را تهــدید کــرد که «اگر ظرف ۴۸ ساعت آینده منبع انتشار خبر، مدارک مستند ارائه ندهد، یقینا از طریق مراجع ذی‌صلاح شکایت خواهیــم کرد.

توجه به سلامت روان جامعـه در این شرایط سخت کرونایی، وظیفــه وزارت بهداشت است و اجازه نمی‌دهیم با چنین شایعاتی، بــا روح و روان هموطنان بازی کنند.» اما سوال اینجاست که منابع خرید و کارایی واکسن، بــاید از ســوی رسانه‌ها منتشر شود، یا مسئــولان وزارت بهداشت موظف هستنــد جهت آسودگی خیال میلیون‌ها نفر که واکسن زنده‌اند، مدارک تاییدیه و پرونده‌های تاثیرگذاری واکسن را منتشر نمایند؟. تا امروز، هیچ مقام مسئولی به این سوال مهم پاسخ نداده كه «آیا ملاك خرید واكسن از چین یا حتی قبول هدایا، ارزانی قیمت به دلیل كیفیت پایین‌تر واكسن‌ها نبوده همچنان كه آن نوع واكسنی از هند خریداری شد كه قیمت بسیار ارزانی داشت؟

آیا قیمت ارزان‌تر به معنای تفاوت كیفیت واكسن‌ها نیست؟

اگر پاسخ این سوالات منفی است چرا امــروز كشورهای اتحادیه اروپا، امریكا و كانادا، به مسافران ایرانی دریافت‌كننده سینوفارم وارداتی و برخی دیگر واكسن‌های مصرف‌شده در ایران، تا زمان تزریق واكسن‌های مورد تایید این كشورها ویزا نمی‌دهند؟» و ده‌ها سوال بی‌پاسخ دیگر که مسئولان وزارت بهداشت از رسانه‌ها توقع دارند، پاسخ این سوالات و مدارک آن را منتشر کنند!

  جنجال بر سر یک خبر؟

چندی پیش یکی از رسانه‌هــا نوشت: «اطلاعات اعــلام‌شده توسط سینوفارم نشان مــی‌دهد كه این شركت در ماه‌های گذشته دو نوع واكسن تولــید كرده است؛ یكی سینوفــارم نــوع پكن به اسم BBIBP-CorV و دیگری سینوفارم نوع ووهان. این دو واكسن اگرچه توسط یك شركت تولید شده‌اند اما كاملا باهم تفاوت دارند؛ واكسن نوع پكن دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت با تاثیرگذاری ۷۹درصد است و واكسن ووهان با تاثیرگذاری ۷۲.۵ درصد هنوز تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نگرفته است.» اما پس از اظهارات شانه‌ساز و تهدید به شکایت، این خــبر از خــروجی خبرگزاری حذف شد.

با این حال روز گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اظهاراتی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، (سینوفارم ووهان که تاییــدیه WHO را ندارد)، گفت: آنچــه در ایــران عرضه و مصرف شده است پلتفــرم اصلی و دقیقا آن واکسنی اســت که از سوی سازمان بهداشــت جهانی مجوز مصرف اضطراری دریــافت کرده است.»‌

کیانوش جهانپور در ادامه افزود: «باید توجه کرد که سینوفارم پکن از واکسن‌هایی است که مورد تایید WHO قرار گرفته است. ایران از ابتدای واردات واکسن تاکنون تنها، واردکننده و مصرف کننده سینوفارم پکن بوده است که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هم قرار دارد. در ضمن این به معنای نامعتبر بودن واکسن سینوفارم ووهان نیست؛ چرا که دهها میلیون دز از آن واکسن در چین استفاده شده است؛ مضافا به اینکه حسب اطلاع سینوفارم ووهان نیز در حال انتقال به پلتفرم اصلی‌ است و در آینده احتمالا تنها یک واکسن سینوفارم از سوی چین عرضه خواهد شد.»

از هفته گذشته تردیدهایی نسبت به كیفیت برخی واكسن‌های وارداتی مطرح شد كه بازتاب‌های گزارشی بود كه دو هفته قبل، توسط علی شریفی زارچی، سرپرست مركز مدیــریت آمــار و فناوری اطلاعات، خطاب به وزیر بهداشت ارائه شد و نسبت به مرگ بیشتر مبتلایان كرونا؛ آن تعدادی كه هر دو دوز واكسن را دریافت كرده بودند، هشدار داده شده بود. به دنبال این شایعات، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام كرد: «به دلیل تحریم‌های امریكا و حضور سرمایه‌گذاران امریكایی در شركت دارویی تولیدكننده واكسن سینوفارم، شركت‌های سینوفارم برای اعلام جزییات فروش واكسن به ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند. تاكنون كمترین قیمت واكسن سینوفارم به ازای هر دوز 10 دلار بوده اما مقداری از این واكسن‌ها به عنوان هدیه برای ایران ارسال شده است. چین 850 هزار دوز واكسن سینوفارم را به صورت رایگان به ایران هدیه داده است و در حال حاضر چین تخفیف‌های قابل توجهی به ایران ارایه می‌دهد و پیش‌بینی شده بود كه 40 میلیون دوز واكسن توسط چین به ایران عرضه شود.

 آنچه که واقعیت است! 

در این میان آنچـــه که واقعیت دارد، مرگ روزانه بیش از 600 نفر است، که بسیاری را خاکستر نشین کرده است!از روز جمعه تا شنبه (6 شهریور) ۲۶۰۳۴ مبتلای جدید به کرونا شناسایی شدند و متاسفانه ۶۱۴ بیمار جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. 7  هزار و ۸۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha