مطالعه ای در انگلیس نشان داده است که تزریق دو دُز واکسن کووید در برخی از بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند به تولید پادتن کم یا غیرقابل توجهی منجر می شود.

تزریق واکسن کووید در برخی به تولید پادتن منجر نمی‌شود

سلامت نیوز:مطالعه ای در انگلیس نشان داده است که تزریق دو دُز واکسن کووید در برخی از بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند به تولید پادتن کم یا غیرقابل توجهی منجر می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کارشناسان هنوز نمی دانند تاثیر کم بودن پادتن از نظر ایجاد ایمنی چیست، اما می گویند که تزریق دُزهای تقویتی احتمالا برای برخی از کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تصمیم مناسبی است.


این شامل مبتلایان به واسکولیت می شود که داروی قوی "ریتوکسیماب" مصرف می کنند.
برخی کشورها اکنون شروع به تزریق دُزهای تقویتی کووید کرده اند.
انتظار می رود انگلیس از ماه آینده به گروه های آسیب پذیر دز تقویتی واکسن کووید ارائه کند اما اکنون منتظر توصیه های یک نهاد مستقل مشورتی به نام "جِی سی وی آی" است.


مطالعه اُکتاو که منابع آن را "شورای تحقیقات پزشکی" تامین کرده و توسط متخصصان دانشگاه بیرمنگام هماهنگ شده، بخشی از شواهدی است که آن نهاد مشورتی در نظر خواهد گرفت.


کسانی که در این مطالعه ثبت نام کردند شامل بیماران مبتلا به سرطان، آرتریت التهابی، بیماری های کلیوی یا کبدی و کسانی که پیوند سلول های بنیادی داشته اند می شود.


یافته های آزمایشگاهی روی نمونه های خونی ۶۰۰ داوطلب که در نشریه پزشکی لانست منعکس شده حاکیست:
۱- سیستم ایمنی این افراد ۴۰ درصد بعد از دو دز استرازنکا یا فایزر واکنشی غیر ایده‌آل نشان می دهد.


۲- در میان این گروه ۱۱ درصد چهار هفته بعد از تزریق دز دوم هیچ پادتن قابل مشاهده ای تولید نمی کنند - خیلی از اعضای این گروه افراد مبتلا به واسکولیت بودند که ریتوکسیماب مصرف می کردند.


به گزارش بی بی سی، اما ۶۰ درصد، پادتن قابل مقایسه با افراد جوان سالم تولید کردند و همه آنها دارای میزان ایده‌آل نوع دیگری واکنش سیستم ایمنی به نام "سلول های تی" بودند که می تواند عفونت ویروس کرونا را از بدن پاک کند.


مطالعات اخیر با استفاده از داده های واقعی میزان ابتلا به کووید در بیش از یک میلیون فرد آسیب پذیر حاکیست که واکسن های کرونا برای افرادی که بیماری های زمینه ای دارند بسیار موثر است به طوری که خطر دچار شدن به علائم کووید-۱۹ را ۹۰ درصد کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha