یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 316827

فیزیکدانان روش کاملی برای شستن دست‌ها برای پاکسازی ذرات باکتری و ویروس از دست ما پیدا کرده‌اند.

چرا باید دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید؟

سلامت نیوز: فیزیکدانان روش کاملی برای شستن دست‌ها برای پاکسازی ذرات باکتری و ویروس از دست ما پیدا کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از لایو ساینس، فیزیکدانان روش کاملی برای شستن دست‌ها برای پاکسازی ذرات باکتری‌ها و ویروس‌ها از جمله کروناویروس جدید پیدا کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا ذرات ویروسی یا باکتریایی از دست ما خارج شوند. این باید آشنا به نظر برسد – این مطابق با آنچه اکثر کارشناسان بهداشت عمومی توصیه می‌کنند، است.

برای این مطالعه محققان یک مدل ریاضی ساده برای شبیه سازی حرکت ذرات (مانند ذرات ویروسی یا باکتریایی) در هنگام شستن دست ایجاد کردند. در مدل، دست‌ها توسط دو سطح خشن نشان داده می‌شوند که از کنار یکدیگر حرکت می‌کنند (برای تقلید از دست‌های مالیده شده با یکدیگر)، که توسط یک فیلم نازک مایع از هم جدا شده‌اند.

این مدل نشان داد که ذرات به سطوح ناهموار جذب می‌شوند و مقدار مشخصی از انرژی لازم است تا بتواند ذرات را به داخل سیال فرار دهد. محققان می گویند حرکت سریع‌تر دست‌ها جریان قوی‌تری از مایع را ایجاد می‌کند و ذرات را به راحتی حذف می‌کند.

اگر دستان خود را بسیار ملایم، خیلی آهسته نسبت به یکدیگر حرکت دهید، نیروهای ایجاد شده توسط سیال جاری آنقدر بزرگ نیستند که بر نیروی نگهدارنده ذره غلبه کنند.

با استفاده از برآوردهای معقول برای متغیرها، از جمله سرعت حرکت دست، مدل نشان داد که حدود 20 ثانیه برای خروج ذرات لازم است. این مطابق توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) است، که به مردم توصیه می‌کند دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویند.

توصیه CDC مبتنی بر مدل سازی فیزیک نیست، بلکه مطالعات سطح میکروب‌هایی است که پس از شستشو برای دوره‌های زمانی مشخص روی دست باقی می‌مانند.

در مطالعه جدید عملکرد بیولوژیکی صابون در نظر گرفته نشده است. صابون نه تنها به از بین بردن آلودگی‌ها و میکروب‌ها از دست کمک می‌کند، بلکه غشای اطراف ذرات ویروسی یا باکتریایی را نیز مختل کرده و در نتیجه آنها را از بین می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha