در پی تلاش دولت امریکا برای کشف منشا اولیه ویروس کرونا و متهم کردن چین به ساخت این ویروس، آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده پس از بررسی درباره منشا اصلی این ویروس همچنان اختلاف نظر داشته و نتوانستند به جمع بندی لازم در این رابطه برسند.

ویروس کرونا به عنوان سلاح بیولوژیکی تولید نشده است

سلامت نیوز: در پی تلاش دولت امریکا برای کشف منشا اولیه ویروس کرونا و متهم کردن چین به ساخت این ویروس، آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده پس از بررسی درباره منشا اصلی این ویروس همچنان اختلاف نظر داشته و نتوانستند به جمع بندی لازم در این رابطه برسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس نتایج گزارشی که چند ساعت پیش منتشر شد، آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده اعلام کردند هنوز در مورد منشاء ویروس کرونا با یکدیگر اختلاف نظر دارند ، اما اکثریت گزارش ها  تاکید می کند رهبران چین قبل از شروع همه گیری از وجود این ویروس اطلاع نداشتند.
بر اساس اطلاعات موجود در یک گزارش طبقه بندی نشده ، چهار عضو جامعه اطلاعاتی ایالات متحده با اطمینان کم می گویند که ویروس در ابتدا از حیوان به انسان منتقل شده در حالی که پنجمین سازمان اطلاعاتی با اطمینان متوسط معتقد است که اولین مورد عفونت انسانی به ویروس کرونا، به آزمایشگاه مرتبط بوده است. البته تحلیلگران معتقدند که این ویروس به عنوان سلاح بیولوژیکی تولید نشده است و اکثر سازمان ها معتقدند که ویروس کرونا مهندسی ژنتیکی نشده است.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که چین همچنان مانع از انجام تحقیقات جهانی  در مورد منشا ویروس شده و در برابر به اشتراک گذاری اطلاعات مقاومت و سایر کشورها ، از جمله ایالات متحده را مقصر می داند. به گفته این دفتر ، نتیجه گیری در مورد علت ایجاد این ویروس مستلزم انجام همکاری بیشتر از سوی چین است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که بسیاری از محافظه کاران در ایالات متحده ، دانشمندان چینی را متهم کرده اند که ویروس کرونا را در آزمایشگاه ایجاد کرده و اجازه نشت آن را داده اند. متاسفانه  شناسایی منشا اولیه ویروس کرونا دستخوش اختلاف نظرهای سیاسی دو ابرقدرت شرقی و غربی شده و این موضوع بر بررسی های علمی و پژوهشی سایه افکنده است.

مقامات وزارت امور خارجه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا ، یک برگه اطلاعاتی را منتشر کردند که در آن به تحقیقات مربوط به ویروس کرونا در موسسه ویروس شناسی ووهان ، واقع در شهر چین ، جایی که اولین همه گیری بزرگ شناخته شده کووید ۱۹ رخ داده بود ، اشاره کرد.

فارغ از مباحث سیاسی باید به این نکته اشاره کرد که در این رابطه اجماع علمی وجود دارد که ویروس کرونا به احتمال زیاد از حیوانات به انسان منتقل شده و سپس جهش یافته است. به باور پژوهشگران این حادثه با عنوان رویدادهای سرریز، معمولا در طبیعت رخ داده و بررسی های انجام شده نشان می دهد حداقل دو نوع ویروس کرونا به نام های SARS1 و MERS  وجود دارد که ابتدا در خفاش ها تکامل یافته و  سپس باعث همه گیری در انسان ها شده است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در بیانیه ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و  گفت که چین مانع تلاش ها برای بررسی منشا اولیه ویروس شده است. وی با تاکید بر اینکه جهان سزاوار یافتن پاسخی مناسب برای این موضوع است، افزود:  من تا زمانی که به این پرسش پاسخ ندهیم از پا نخواهم نشست و ملت های مسئول از این نوع مسئولیت ها در قبال بقیه جهان شانه خالی نمی کنند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین پیش از انتشار این گزارش نسبت به تحقیقات آمریکا واکنش منفی  نشان داده و  فو کنگ ، مدیرکل وزارت امور خارجه این کشور  در یک نشست خبری به روزنامه نگاران خارجی گفت: متهم کردن چین نمی تواند آمریکا را از مسیولیت خود مبرا کند. اگر آنها می خواهند بدون سند و اساس،  چین را متهم کنند ، بهتر است آماده پذیرش ضد حمله از سوی ما باشند.

این واکنش چین در شرایطی اعمال می شود که جو بایدن در ماه مه دستور بررسی سه ماهه منشا اولیه ویروس کرونا را صادر کرده بود و یافته های اولیه نشان دهنده وجود دو سناریوی احتمالی می شد:  انتقال از حیوان به انسان یا نشت آزمایشگاه.

 کاخ سفید سپس اعلام کرد که دو سازمان اطلاعاتی این کشور معتقد به انتقال ویروس از حیوانات به انسان در طبیعت بوده و یک سازمان دیگر احتمال می دهد ویروس از طریق آزمایشگاه منتشر شده است. البته دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در گزارش روز جمعه خود مشخص نکرد که کدام سازمان ها از کدام نظریه حمایت می کنند هرچند در این گزارش به برخی از موانع پیش روی سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان سراسر جهان همچون فقدان نمونه های بالینی و داده ها از اولین موارد ابتلا به کرونا تاکید شده است.

در نهایت باید تاکید کرد که هنوز منشا اولیه ویروس کرونا مشخص نشده و برای مشخص شدن صحت یکی از این دو سناریو باید در انتظار مطالعات بعدی ماند تا این حقیقت کشف شود که آیا ویروس کرونا توسط انسان در آزمایشگاه ساخته شده یا در طبیعت و از حیوانات به انسان منتقل شده است.

منبع: CBC

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha