تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل بوده که در بخش جلویی گلو قرار گرفته است. تیروئید مسئول ترشح هورمون‌ها و تنظیم عملکرد بدن است. از این رو، کم کاری یا پرکاری در این غده می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در افراد شود. متخصصان می‌گویند با این آزمایش ساده در منزل می‌توانید به رشد غیرطبیعی غده تیروئیدتان پی ببرید.

ساده‌ترین روش برای تشخیص تیروئید در خانه

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل بوده که در بخش جلویی گلو قرار گرفته است. تیروئید مسئول ترشح هورمون‌ها و تنظیم عملکرد بدن است. از این رو، کم کاری یا پرکاری در این غده می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در افراد شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس اینفو، مرکز سرطان آمریکا می‌گوید سرطان تیروئید جزو سرطان‌هایی است که بیشترین رشد را در سال‌های اخیر داشته است. متاسفانه احتمال بروز این سرطان در زنان ۳ برابر بیشتر از مردان است. با این حال، خبر خوب این است که سرطان تیروئید به مانند بسیاری از سرطان‌ها در صورت شناسایی به موقع درمان پذیر است. متاسفانه همه گیری کرونا در جهان سیستم بهداشتی را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از مردم نمی‌توانند برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌ها را با رجوع مستمر به کادر درمانی و آزمایش‌های پزشکی انجام دهند.

رشد تیروئید می تواند نشانه ای از وجود ندول و گواتر باشد یا سرطان تیروئید؛ همچنین توده های گردن می توانند به دلیل بیماری تیروئید یا سایر شرایط زیر نیز ایجاد شوند:

  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • لنفوم 
  • آبسه عفونی 
  • آسیب تروماتیک 

با این حال، باید بدانید که چک کردن گردن، دقیق ترین یا مطمئن ترین راه برای شناسایی بیماری تیروئید در نظر گرفته نمی شود. شما می توانید بیماری تیروئید جدی داشته باشید ولی با بررسی گردن متوجه آن نشوید؛ بنابراین اگر مشکوک به بیماری تیروئید هستید حتما به متخصص غدد مراجعه کنید.

فراموش نکنید که گاهی اوقات بزرگ شدن غده تیروئید احتمالا نشانه یک مشکل جدی نیست و اغلب، این نشانه یک بیماری به راحتی قابل درمان است، مانند کمبود ید.

آیا آزمایش بلع تیروئید دقیق است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، یک گزارش در سال 2017 از گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده به این نتیجه رسید که بررسی شکل ظاهری گردن برای وجود توده ها تنها در 11.6٪ موارد ندول های تیروئید را تشخیص می دهد و سونوگرافی، یک روش تصویربرداری با استفاده از امواج صوتی، در یافتن رشد غیرطبیعی تیروئید پنج برابر دقیق تر بوده است.

بررسی مشکلات تیروئید در خانه

خبر خوشحال کننده این است که تیروئید را می‌توانید بدون مراجعه به پزشک و در خانه معاینه کنید. یک خودارزیابی از گردن می‌تواند هر گونه وجود بیماری در غده تیروئید را نشان دهد. در حقیقت هر گونه رشد غیرطبیعی غده تیروئید را می‌توان با چشم غیرمسلح در مقابل آینه تشخیص داد.


برای انجام این کار، کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

تیروئید

برای بررسی گردن آماده شوید

برای آماده شدن برای آزمایش بلع تیروئید در خانه، جلوی آینه بایستید تا بتوانید گردن خود را ببینید.

هر وسیله ای مانند روسری، کراوات، جواهرات یا یقه لباس را که می تواند جلوی دید شما را بگیرد را بردارید.

اگر می خواهید از آینه دستی استفاده کنید، مطمئن شوید که روی قسمت جلویی پایین گردن شما متمرکز شده است.

گردن خود را در موقعیت صحیح قرار دهید

برای انجام آزمایش بلع تیروئید باید گردن شما در موقعیت مناسب قرار گیرد.

به آرامی گردن خود را به عقب بکشید و چانه خود را کمی به سمت سقف بگیرید تا بتوانید دید دقیق تری از گردن خود داشته باشید.

یک جرعه آب بنوشید

در حالی که گردن خود را کمی به عقب کشیده اید، یک جرعه آب بنوشید. وقتی آب را قورت می دهید، بلع به شما کمک می کند شکل غده تیروئید خود را بهتر ببینید. همچنین دیدن هر گونه اشکال غیرعادی را آسان تر می کند.

به دنبال رشد غیرطبیعی در بخش پایینی گردن خود باشید

هنگام انجام آزمایش بلع تیروئید باید به دنبال چه چیزی باشید:

  • بزرگ شدن مناطق معمولی
  •  احساس وجود توده ها
  • بخش های بیرون زده (برآمدگی ها)
  • بخش هایی که خارج از مرکز به نظر می رسند یا احساس می شوند


انجام آزمایش تیروئید تنها یک بار احتمالاً برای مشاهده درست تیروئید کافی نخواهد بود، بنابراین می توانید دوباره مراحل را تکرار کنید.

یک جرعه دیگر آب ببلعید و مراقب حرکت گردن خود باشید و به هر چیزی که غیرعادی به نظر می رسد توجه کنید.

تیروئید

گردن خود را احساس کنید

هنگامی که بخش ظاهری آزمایش بلع تیروئید را کامل کردید، به بخش احساس آن بروید.

به آرامی ناحیه اطراف غده تیروئید خود را لمس کنید تا هر قسمتی را که بزرگتر از حد طبیعی است، برآمدگی دارد یا بیرون زده است احساس کنید.

در اینجا نحوه تشخیص تفاوت بین تیروئید و سایر ساختار گردن توضیح داده شده است:

  • انگشت خود را از خط وسط گردن به سمت پایین بلغزانید. اولین ساختار سختی که به آن برخورد خواهید کرد غضروف تیروئید است که به سمت سیب آدم می رود.
  • همانطور که به حرکت انگشت خود به سمت پایین ادامه می دهید، غضروف دیگری به نام کریکوئید را احساس خواهید کرد که اطراف نای شما می گردد.
  • به عرض دو انگشت زیر حلقه، تنگه تیروئید قرار دارد. این بافتی است که دو طرف غده تیروئید را به هم متصل می کند. لوب های غده در دو طرف تنگه تیروئید قرار دارند.

ندول در مقابل گواتر

هنگامی که آزمایش بلع تیروئید را انجام می دهید، ممکن است ندول یا گواتر را مشاهده کنید. در اینجا نحوه تشخیص این دو را توضیح می دهیم:

  • ندول های تیروئید برآمدگی هایی هستند که معمولا گرد به نظر می رسند. ممکن است احساس کنید یک ندول تیروئید زیر نوک انگشتانتان می چرخد ​​یا هنگام قورت دادن آب، همراه با غده تیروئید شما حرکت می کند.
  • گواتر (تورم) اغلب در یک طرف تیروئید است اما گاهی اوقات می تواند در هر دو طرف نیز دیده بشود.

چه زمانی با پزشک صحبت کنیم؟

پس از انجام آزمایش بلع تیروئید در خانه، با پزشک خود در مورد آنچه دیدید و احساس کردید صحبت کنید.

اگر تیروئید بزرگتر از حد طبیعی دارید یا برجستگی مشاهده کرده اید، ممکن است پزشک بخواهد آزمایشات زیر را به شما توصیه کند:

  • سونوگرافی تیروئید
  • آزمایش خون هورمون تیروئید
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) 


باید به یاد داشته باشید که تیروئید نقش بسیار مهمی در کارکرد طبیعی بدن دارد. این غده باعث تنظیم فرآیند تنفس، ضربان قلب، دمای بدن، کنترل عضلات، و خلق و خو می‌شود. از این رو، توجه به بیماری‌های غده تیروئید بسیار ضروری است. سرطان تیروئید غالباً به وسیله عمل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، و هورمون درمانی بهبود می‌یابد.

آیا هرگونه برجستگی برروی گردن نشانه سرطان است؟

پیدا کردن ندول هنگام انجام آزمایش بلع تیروئید به معنای ابتلا به سرطان تیروئید نیست. در واقع، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که تنها حدود 8 درصد از گره های تیروئید سرطانی هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha