به گفته کارشناسان تماشای برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان زیر ۱۸ ماه مجاز نیست.

کودکان از چه سنی مجاز به تماشای برنامه‌های تلویزیونی هستند؟

سلامت نیوز:به گفته کارشناسان تماشای برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان زیر ۱۸ ماه مجاز نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، به گفته کارشناسان کودکان از سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نباید تلویزیون تماشا کنند و بعد از این سنین هم مجاز هستند کمتر یک ساعت و آن هم با محتوای خانوادگی تلویزیون تماشا کنند.


براساس تحقیقات و آمار، ۹۲.۲ درصد از کودکان از یک سالگی و برخی از ۴ ماهگی، از تلفن‌های همراه و تلویزیون استفاده می‌کنند در حالی‌که قبل از ۱۸ ماهگی تلویزیون و موبایل برای کودک خطرناک است.


شواهد نشان می‌دهد که تماشای تلویزیون قبل از ۱۸ ماهگی تاثیرات منفی و پایداری بر رشد زبان، مهارت خواندن و حافظه کوتاه مدت کودکان دارد که این می تواند منجر به مشکلات خواب، توجه و تمرکز او شود.


بسیاری از والدین از این‌که نوزادشان در مقابل تلویزیون می‌نشیند و بادقت تماشا می‌کند خوشحال هستند. اما در حقیقت نوزادان ممکن است به رنگ‌های روشن و حرکت سریع نور و نقطه‌ها در صفحه تلویزیون خیره شوند اما مغز آن ها از تمام تصاویر عجیب و غریب قادر به درک احساس و معنا نیست. حدود ۱۸ ماه طول می کشد تا مغز کودک به حدی رشد کند که معادل نمادهای موجود در صفحه نمایش را در دنیای واقعی نشان دهد.

آنچه نوزادان و کودکان نوپا بیشتر از هر چیز بدان نیاز دارند تعامل با اطرافیانشان است. کودک در دنیای واقعی باید اشیا را لمس کند، تکان دهد یا پرتاب کند و با صدای افرادی که نزدیکش هستند آشنا شود. بر اساس مطالعات، تماشای تلویزیون و لمس صفحات الکترونیکی منجر به یادگیری مهارتها در دنیای واقعی نخواهد شد.


کودکان نوپا همچنین با تماشای تلویزیون عادت می‌کنند تا برای مدت طولانی به صفحه آن خیره شوند که برای تمرکز و بینایی و سرعت رشد آنها بسیار مضر است. تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی دائما در حال تنوع و تغییر هستند بنابراین یک کودک هرگز از تماشای تلویزیون خسته نمی‌شود.


روشن بودن تلویزیون حتی در پس زمینه و زمانی که کسی آن را تماشا نکند برای تاخیر در پیشرفت زبان کودک کافیست. به طور معمول پدر و مادر در حالی‌که یک کودک نوپا در اطرافشان باشد حدود ۹۴۰ کلمه در ساعت صحبت می کنند اما با روشن بودن تلویزیون این تعداد به ۷۷۰ کلمه کاهش میابد. کلمات کمتر، به معنای یادگیری کمتر است.


انتخاب برنامه های تلویزیونی مناسب برای آموزش و رشد کودک بسیار اهمیت دارد زیرا او در حال یادگیری است. و به طور طبیعی کودکان هنگام تماشای تلویزیون یا استفاده از برنامه های تلفن همراه به شرطی که در کنار والدین خود باشند، چیزهای زیادی می‌آموزند.


والدین باید هنگام استفاده از رسانه محدودیت هایی را برای کودکان در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندشان در دنیای دیجیتال رشد سالمی دارد. و این در حالی است که والدین باید برای محتواهایی که کودک می‌بیند تصمیم بگیرند


بسیار سخت است که در دنیای امروز کودکان را از تلویزیون، تبلت، رایانه، تلفن‌های هوشمند و سیستم های بازی دور نگه داشت از این رو مسئولیت والدین برای انتخاب محتوای برنامه‌های تلویزیونی که کلید رشد خلاقیت در کودکان است سخت می‌شود.


کتاب‌خواندن جایگزین برنامه‌های تلویزیونی

خواندن کتاب با صدای بلند دامنه لغات کودک را افزایش داده و منجر به ایجاد علاقه برای کتاب‌خوانی می‌شود. به گفته کارشناسان هر چه تعداد کلمه‌های به کاربرده شده برای صحبت با نوزادان و خواندن کتاب برای کودکان بیشتر باشد، دایره واژگانی آن ها در ۳ سالگی بیشتر می‌شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha