عضو هیات مدیره نظام پرستاری تهران با تاکید بر سختی کار کارکنان اورژانس و سختی کار آنها گفت: ما مطالباتی در طول سالیان گذشته داشتیم و پیگیر آنها بودیم اما در این میان موضوعاتی پیش آمد که در نهایت برای ۱۰ نفر از همکاران ما پایان طرح خورده و درنهایت بیکار شدند.

اعتراض پرسنل اورژانس به عدم پرداخت مطالبات خود/ فرسودگی شغلی در اورژانس بسیار بالاست

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره نظام پرستاری تهران با تاکید بر سختی کار کارکنان اورژانس و سختی کار آنها گفت: ما مطالباتی در طول سالیان گذشته داشتیم و پیگیر آنها بودیم اما در این میان موضوعاتی پیش آمد که در نهایت برای ۱۰ نفر از همکاران ما پایان طرح خورده و درنهایت بیکار شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،علی عباسی بیگلو (عضو هیات مدیره و مسئول روابط عمومی نظام پرستاری تهران، نائب‌رییس و نیز عضو هیات مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اعتراضات اخیر نیروهای دیسپچ اورژانس تهران و بیکاری ۱۱ نفر از آنها گفت: ما مطالباتی در طول سالیان گذشته داشتیم و پیگیر آنها بودیم اما در این میان موضوعاتی پیش آمد که در نهایت برای ۱۰ نفر از همکاران ما پایان طرح خورده و درنهایت بیکار شدند.


وی با اشاره به برگزاری یک برنامه در لایو اینستاگرام در همین خصوص ادامه داد: برای ما به واسطه اینکه لایوی در این زمینه داشتیم و درباره مطالبات‌مان صحبت کردیم، حکم تخلف اداری با عنوان عدم رعایت شئونات اسلامی صادر شد آنهم بدون اینکه از ما در این‌باره توضیحی خواسته شود. در حال حاضر نیز وضعیت اشتغال‌مان آماده به خدمت زده شده یعنی در حالت تعلیق هستیم و نباید سرکار برویم. این خبر به من درحالیکه در ماموریت بودم، داده شد.


عضو هیات مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به مطالبات‌ کارکنان این بخش خاطرنشان کرد: بعد از دستور مقام معظم رهبری در روز پرستار در سال ۹۸ درباره پرستاران مبنی بر اینکه شخصیت حقوقی مستقل برای پرستاران درنظر گرفته شود؛ قرار شد قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت برای پرستاران اجرا شود، پس از آن سرپرست اورژانس به دیوان عدالت اداری شکایت و درخواست کرد با توجه به اینکه پرسنلی که در اورژانس کشور فعالیت می‌کنند، پرستار بالینی نیستند، قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت در حوزه اورژانس پیش‌بیمارستانی اجرا نشود.


عباسی بیگلو تصریح کرد: بر اساس این قانون ساعت کاری پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و سختی کار آنها تغییر پیدا می‌کرد و بر اساس سابقه خدمتی، ۳ ساعت در هفته از میزان ساعت کاری اورژانس پیش بیمارستانی کم می‌شد و اضافه کار هم اجباری نبود و در صورتی که شخص موافقت می‌کرد اضافه کاری به او تعلق می‌گرفت. همچنین براساس این قانون ساعت کاری تغییر پیدا کرده و شب‌کاری و عصرکاری برای آنان محاسبه می‌شد به طور مثال برای ۱۲ ساعت شب، ۱۹ و نیم ساعت برای یک پرستار اورژانس پیش بیمارستانی در نظر گرفته می‌شود عصرکاری ۱۲ ساعته نیز ۱۳ ساعت محاسبه می‌شود. همه اینها باعث می‌شد تا ساعت کاری یک تکنسین اورژانس از ۲۴۰ ساعت به ۱۳۰ الی ۴۰ ساعت تقلیل پیدا کند اما همان میزان حقوق را دریافت کند.


وی با بیان اینکه این قانون در سال ۸۸ تصویب و ابلاغ شده است اما همچنان اجرا نمی‌شود و ترک فعل صورت گرفته است، گفت: با شکایت نیروهای اورژانس در سال ۹۷ نیز قانون وحدت رویه در دیوان عدالت اداری کشور تصویب شد اما باز هم اجرایی نشد و همچنان همکاران ما برای اجرای این قانون به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند. در حال حاضر ۲۶۰ حکم در دیوان صادر شده است و بر اساس این احکام، اورژانس موظف و ملزم به اجرای قانون است اما با وجود اینکه حکم قطعی صادر شده، قانون اجرا نمی‌شود حتی اجرای احکام برای افراد یک سال طول کشیده است.


وی تصریح کرد: در سال ۹۸ مسئولان اورژانس به دیوان شکایت کردند که تکنسین‌های اورژانس، پرستار بالینی نیستند. ما در خرداد ۹۹ متوجه این موضوع شدیم و کمپینی به راه انداختیم. پس از آن رئیس قوه قضاییه توییت زدند و گفتند نگران نباشید حق ما را پایمال نمی‌کنند. اما با اقدامات یکی از مسئولان اورژانس، رای وحدت رویه باطل شد که از همین رو همکاران ما دوباره فرد به فرد اقدام به شکایت کردند و پس از این شکایت‌ها رای به نفع ما صادر شد اما پس از آن مشکلات زیادی از سوی مدیران اورژانس برای ما ایجاد شد. من هم مقاله درباره سختی کار بچه‌های اورژانس بر اساس مستندات نوشته بودم که بابت آن چهار بار تاکنون از من شکایت شده است.


عضو هیات مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه فرسودگی شغلی در اورژانس بسیار بالاست و شغل بسیار سختی است، گفت: پرستار اگر در بیمارستان کار کند صرفاً چند مریض به او سپرده می‌شود و رسیدگی به آن چند مریض برعهده آن پرستار است اما در اورژانس وظیفه رانندگی برعهده پرستار است، همچنین کار پزشک و کارهای خدماتی را انجام می‌دهد و بسیاری از کارها در اورژانس در حیطه وظایف یک پرستار تعریف شده است. امنیتی که پرستار در بیمارستان دارد بسیار بالاتر از امنیت ما در اورژانس است. در برخی موارد همکاران ما با همراهان بیمار به مشکل می‌خورند. از آبان سال گذشته تاکنون فقط ۱۰ نفر در تصادفات تلفات داده‌ایم در سال‌های گذشته ۳الی ۴ هلیکوپتر سقوط کرده‌اند. همچنین در ایام کرونا سختی کار ما چندین برابر شده و تعداد ماموریت‌های آن بسیار افزایش یافته است و همکاران ما حتی نمی‌توانند به درستی استراحت کرده یا بخوابند. برخی اوقات آنها در ساعت ۳ نصف شب شام می‌خورند و مدیریت مناسبی وجود ندارد تا وضعیت بچه‌ها را بهبود بخشد.


عباسی بیگلو با بیان اینکه مدیریت اورژانس باید برعهده یک متخصص طب اورژانس باشد، گفت: در سال گذشته حق سختی کرونا برای پرسنل اورژانس واریز شد، ما با معاونت درمان وزارت بهداشت صحبت کردیم و گفتند قرار شد ماهی یک میلیون تومان به ازای هر پرسنل که ۲۴۰ ساعت موظفی کار کرده است، پرداخت شود. وزارت بهداشت اعلام کرد که از ابتدای فروردین تا پایان اسفند این مبلغ را پرداخت کرده اما مبلغی که اورژانس کشور برای ما در نظر گرفته بود برای ۱۱ ماه محاسبه شده بود که البته تمام این ۱۱ میلیون تومان هم برای ما پرداخت نشد و درنهایت کمتر از ۵ میلیون به ما پرداخت شد. این مبلغ نیز به صورت کارت هدیه به ما تعلق گرفت که خلاف قانون است البته گفتند این اتفاق از آن روست که می‌خواهند مالیاتی به آن تعلق نگیرد.


وی مدعی شد: این مبلغ برای بعضی‌ ۲ میلیون و برای برخی ۳ میلیون و برای برخی ۴ میلیون پرداخت شده است. در شهرستان‌ها نیز اگرچه پول به حساب دانشگاه واریز شده اما پرسنل چیزی دریافت نکرده‌اند و بعضا ۱۰۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.


عباسی بیگلو با اشاره به اعتراضات اخیر دیسپچ اورژانس تهران گفت: علت این اعتراضات این بود که وقتی برای یک نیروی طرحی ابلاغ می‌زنند محل کار آن فرد می‌شود اورژانس تهران نه جای دیگری. اما افرادی که در دیسپچ فعالیت می‌کنند و باید انواع تماس‌های تلفنی را پاسخ دهند و شغل پراسترسی دارند، مجبور بودند در روزهای تعطیل به یکی از بیمارستان‌‌ها رفته و در آنجا رمدسیور تزریق کنند چراکه نیروهای این بیمارستان حاضر نبودند با مبلغی که به برای این کار در نظر گرفته شده بود، فعالیت کنند.


 عضو هیات مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به استفاده از نیروهای اورژانس در امر واکسیناسیون کرونا گفت:  نیروهای اورژانس را برای واکسیناسیون نیز در نظر گرفته‌اند، ما مخالف واکسیناسیون نیستیم اما انجام واکسیناسیون از وظایف اورژانس کشور نیست بلکه جزو وظایف شبکه‌های بهداشت است. در  حال حاضر شبکه‌های بهداشت از تمام ظرفیت خود برای واکسیناسیون استفاده نکرده‌اند. سوال اینجاست که چرا اورژانس باید وظیفه ذاتی خود که امدادرسانی است را کنسل کرده و به واکسیناسیون بپردازد آیا واکسیناسیون برای اورژانس در اولویت است یا امدادرسانی به مردم؟ این کار باعث شده تا نیروهای کمتری بتوانند در حیطه امدادرسانی فعالیت کنند، آمبولانس‌ها آف شده‌اند تا نیروها اقدامات واکسیناسیون را انجام دهند.


عباسی بیگلو خاطرنشان کرد: در کمیته بررسی عملکرد، خطاهای پرسنل اورژانس بررسی می‌شود و شاید هفته‌ای ۳۰ الی ۴۰ نفر در این کمیته محکوم می‌شوند. علت آن این است که افراد خسته‌اند به همین دلیل خطاهایی را مرتکب می‌شوند. یازده سال پیش قانونی تصویب شد که جلوی این خطاها گرفته شود. یکی از مشکلات ما این است که ما در محل زندگی خودمان کار نمی‌کنیم و سریع ما را جابجا می‌کنند، اعتراض ما به این موارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha