شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 317146

بدون شک یکی از محبوب ترین خوراکی های مردم جهان، شکلات است و مصرف زیاد این خوراکی شیرین، علاوه بر آسیب رساندن به دندان، سبب چاقی نیز می شود. در این میان اما چرا این خوراکی تا این حد محبوب بوده و با خوردن آن شاد می شویم؟

چرا خوردن شکلات باعث احساس شادی می شود؟

سلامت نیوز: بدون شک یکی از محبوب ترین خوراکی های مردم جهان، شکلات است و مصرف زیاد این خوراکی شیرین، علاوه بر آسیب رساندن به دندان، سبب چاقی نیز می شود. در این میان اما چرا این خوراکی تا این حد محبوب بوده و با خوردن آن شاد می شویم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، عشق به شکلات، سن و سال نمی شناسد و تقریبا همه مردم جهان اعم از پیر و جوان، عاشق شکلات بوده و بسیاری نیز ادعا می کنند خوردن شکلات باعث شادی آن ها می شود. در حقیقت این موضوع از نظر علمی نیز درست بوده و واکنشهای شیمیایی جالبی وجود دارد که عشق ما را به شکلات افزایش می دهد.

متاسفانه مقاومت در برابر خرید و مصرف این خوردنی بسیار لذیذ، کار دشواری است. از یک سو  مغازه ها مملو از شکلات های رنگارنگ برای بچه ها و بزرگسالان هستند و از سوی دیگر طعم شیرین و دوست داشتنی این ماده نیز برای اغوای مصرف کنندگان نسبت به خرید و مصرف آن کفایت می کند.

از منظر علمی اما قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که آیا واقعا خوردن چیزهای شیرین می تواند ما را خوشحال کند؟ به همین دلیل ترکیبات کلیدی ایجاد کننده لذت در مغز پس از مصرف شکلات را  مورد بررسی قرار می دهیم. این ترکیبات عبارتند از:


تریپتوفان

این اسید آمینه به  طور معمول به میزان کمی در شکلات یافت شده و توسط مغز برای تولید سروتونین ، انتقال دهنده عصبی که می تواند احساس شادی ایجاد کند ، استفاده می شود.


فنیل اتیل آلانین

این ماده شیمیایی موجود در ترکیب شکلات، احساس شادی، هیجان و عصبی بودن را افزایش می دهد و حالتی مشابه با سرخوشی اولیه انسان در زمان عاشق شدن ایجاد می کند. این ماده شیمیایی همچنین با ترکیب با دوپامین که به طور طبیعی در مغز وجود دارد به عنوان یک عامل ضد افسردگی عمل می کند.


تئوبرومین

تئوبرومین یک محرک ضعیف محسوب می شود که در کنار کافئین عمل می کند و در نهایت به فرد احساس سرخوشی می دهد. در حقیقت یکی از دلایل لذت بخش بودن مصرف شکلات به همراه چای و قهوه، همین موضوع است. تقریبا همه ما احساس شادی پس از مصرف شکلات و چای را تجربه کرده ایم.

مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران موسسه علوم اعصاب در سن دیه گو نیز نشان می دهد شکلات حاوی موادی است که اثری شبیه شاهدانه بر مغز ایجاد می کند.به گزارش سیناپرس، البته نیازی به نگران شدن یا هیجان زده شدن نیست زیرا عملا امکان مصرف شکلات به عنوان شاهدانه وجود ندارد و بررسی های انجام شده نشان می دهد که برای تجربه حالت مشابه مصرف ماری جوانا به کمک شکلات، شما باید ۱۱ کیلو و ۳۰۰ گرم شکلات را در یک وعده مصرف کنید که این عمل غیر ممکن است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که دانشمندان تأیید کرده اند که خوردن شکلات تلخ بر خلاف شکلات های شیری و مملو از شکر، برای سلامتی ما مفید است. محتوای بیشتر کاکائو، غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها را فراهم می کند ، که از سرطان پیشگیری کرده  از عروق خونی محافظت ، سلامت قلب را تقویت می کند و با فشار خون بالا مقابله می کند.

منبع: sciencefocus

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha