بدون تردید نیروی کار سالم و مولد محور توسعه پایدار است.آنچه در این 18 ماه از ظهور نوپدیدی بنام کرونا که اثرات ژرفی بر تمام ابعاد زندگی بشر امروزی گذاشت و ادامه دارد، تهدیدی بسیار جدی برای ادامه زندگی است.

نیروی کار مولد کشور در خطر ابتلای جدی به کرونا

سلامت نیوز-*حسن جان فدا: بدون تردید نیروی کار سالم و مولد محور توسعه پایدار است.آنچه در این 18 ماه از ظهور نوپدیدی بنام کرونا که اثرات ژرفی بر تمام ابعاد زندگی بشر امروزی گذاشت و ادامه دارد، تهدیدی بسیار جدی برای ادامه زندگی است.


به گزارش سلامت نیوز، نگاهی مختصر و کوتاه به آنچه گذشت، حاکی از آنست که اگرچه در ابتدا سالمندان درگیر این بیماری مهلک می شدند اما بتدریج این بیماری به میانسالان و سپس جوانان و در سوش لامبدا که تاکنون  کشورهای زیادی در جهان درگیر آن شده اند، کودکان هم به آن مبتلا شده اند.


چه باید کرد؟
نظام سلامت کشور بخصوص حوزه بهداشت از ابتدا تمرکز خود را بر استفاده از ماسک و رعایت حداقل فاصله 2 متری شهروندان از یکدیگر( فاصله گذاری اجتماعی)، شستن دستها به مدت 20 ثانیه با آب وصابون، دست نزدن به مخاط صورت مثل چشم و دهان و بینی، ضدعفونی کردن و.....گذاشت که متاسفانه در شرایط فعلی بسیار کمرنگ تر شده اند.بعنوان مثال استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در برخی استانها در حال حاضر به کمتر از 30درصد تقلیل یافته است.


ویروس کرونا شوخی بردار نیست
واکسیناسیون با همه حرف و حدیث های پیرامونی بیش از 6 ماه است که انجام میشود.اگرچه انتظارات عمومی بر این بود که  با سرعت بیشتری پوشش واکسیناسیون انجام شود اما در حال حاضر درصد کمی از جمعیت 83 میلیون نفری ایران واکسن زده اند که با توجه به خطر بالقوه فراگیر شدن سوش لامبدا در یکی دو ماه آینده در کشور که سرعت سرایت و قدرت بیماریزایی بمراتب بیشتری از سوش های قبلی دارد، ضروریست تا توجه جدی به نیروی کار مولد کشور که اکثریت در محدوده سنی 40 تا 55 سال هستند اقدام عاجل بعمل آید.
آمارها نشان می دهد محدوده سنی 40 تا 55 سال بایستی سریع تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایند. علی رغم اعلان نظام سلامت کشور جهت حضور در مراکز واکسیناسیون سرعت واکسیناسیون به این گروه جمعیتی با راهکارهای قانونی می بایست تسریع گردد.
در این جا قصد ندارم تا دلایل این کمرنگی حضور را بررسی کنم و به موضوع پراهمیت تر دیگری می پردازم وآن اینست که اگر این گروه سنی که اکثریت شاغلین کشور هستند بخصوص در جنس مردان، و نان آور و ستون اقتصادی خانوار بیمار شوند، آسیب های غیر قابل جبرانی بر نظام خانواده و اقتصاد کشور وارد خواهد شد.گرچه تاکنون هم از این بیماری آسیب دیده اند.
امیدواریم شرایط آینده مطلوب گردد اما اگر بر خلاف میل، شرایط  بحرانی تر شد می بایست در برابر موج جدید و سوش جدید که نمی دانیم تا کی این روند ادامه دار است آمادگی بیشتری داشته باشیم.


 از اینرو لازم است تا:
راهکارهای ذیل مورد توجه جدی متولیان نظام سلامت و بخش های تولیدی/ خدماتی/ کشاورزی قرار گیرد:
1- ضرورت احداث مراکز تجمعیی در شهرکهای صنعتی بدون درنظر گرفتن سن و ارائه خدمات واکسیناسیون در طول روز فقط  به شاغلین و مشروط کردن ادامه " شغل" به ارائه  کارت واکسیناسیون
2- استفاده از ظرفیت مراکز اورژانس و درمانگاهها و بیمارستانهای وابسته به صنایع و شهرکهای صنعتی جهت تزریق واکسن
3- اعلام فوری و مهلت ضرب العجل جهت متوقف نمودن تمام خدمات دولتی/بانکی/تسهیلاتی/رفاهی و...برای افراد فاقد کارت واکسیناسیون
 

*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان و تحلیلگر حوزه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha