بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، بیش از 500 میلیون نفر در هند و بیش از 80 درصد از کل جمعیت ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در معرض خطر متوسط و بالای کیفیت نامناسب هوا به دلیل توفان گرد و غبار قرار دارند.

تحلیل پیامدهای توفان های گرد و غبار بر سلامت، انرژی پاک، حمل و نقل، یخچال های طبیعی، شهرها و کشاورزی در آسیا و اقیانوسیه

سلامت نیوز: بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، بیش از 500 میلیون نفر در هند و بیش از 80 درصد از کل جمعیت ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در معرض خطر متوسط و بالای کیفیت نامناسب هوا به دلیل توفان گرد و غبار قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، این گزارش "ارزیابی خطر توفان های گرد و غبار در آسیا و اقیانوسیه" اخیراً توسط مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) در نشست ویژه اپدیم در جریان هفتمین اجلاس كمیته كاهش خطر بلایای كمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسكاپ) توسط سركار خانم آرمیدا الیسجابانا معاون دبیر كل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسكاپ رونمایی شد.

خانم الیسجابانا در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: "توفان های گرد و غبار به طور جدی چندین منطقه در جهان، از جمله در آسیا و اقیانوسیه را تحت تاثیر قرار می دهد." وی افزود: " این گزارش نشان می دهد که توفان های گرد و غبار خطراتی را برای جامعه و محیط زیست به همراه دارد و دستیابی به یازده هدف از اهداف هفدگانه توسعه پایدار را مستقیماً تهدید می کند. این گزارش نشان می دهد که اثرات تجمعی توفان های گرد و غبار بر جامعه قابل ملاحظه است و بیشتر و پیچیده تر از سایر انواع خطرات طبیعی است. "

در چارچوب هشدارهای جهانی تغییرات اقلیمی که تغییر سیستم‌های آب و هوایی و افزایش پدیده گرمایش زمین و تشدید خطرات آب و هوایی را خاطر نشان می سازد، گزارش جدید اپدیم خطر توفان های گرد و غبار را به طور جداگانه برای تعدادی از بخش های مهم اجتماعی-اقتصادی، مانند کشاورزی، انرژی، محیط زیست، هوانوردی، سلامت انسان، ذوب شدن یخچال های طبیعی و شهرها ارزیابی می کند. این گزارش نشان می دهد که چگونه توفان های گرد و غبار کیفیت هوا را بدتر نموده و مناطق وسیع زمین های کشاورزی را تخریب می کند این گزارش همچنان نشان میدهد که خدمات پروازهای تجاری نیز تحت تاثیر گرد و غبار بوده و باعث اختلال در پروازها می شوند و بازدهی تولید انرژی خورشیدی را کاهش می دهد و ذوب یخچال های طبیعی را تسریع می کند.

لتیزیا روسانو، مدیر اپدیم در افتتاحیه این نشست ویژه گفت: "بسیج اقدامات منطقه ای هماهنگ برای کاهش خطر و تقویت تاب آوری در برابر تأثیرات منفی و فرامرزی توفان های گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است. خانم روسانو گفت: "شواهد ارائه شده در این ارزیابی کشورهای عضو را فرا می خواند تا اقدامات مشترکی اتخاد نمایند که شامل کسب درک عمیق تری از تأثیرات اجتماعی و اقتصادی توفان های  گرد و غبار، تاسیس سیستمی هماهنگ برای نظارت و هشدار اولیه با تمرکز بر تأثیر و تدبیر اقدامات هماهنگ برای کاهش خطرات در مناطق جغرافیایی که در معرض بیشترین خطر هستند ".

این ارزیابی ریسک نشان می دهد که اثرات تجمعی توفان های گرد و غبار بر جامعه قابل توجه است، نه تنها به این دلیل که توفان گرد و غبار بیشتر از سایر انواع مخاطرات طبیعی رخ می دهند بلکه تأثیرات آن ها پیچیده تر از سایر بلایای طبیعی بوده و مسئله ای مهم در حال ظهور برای سیاست گذاران در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

در این نشست نمایندگان كشورهای منطقه از جمله جناب آقای دكتر طهماسبی، رییس كمیته ملی مقابله با گرد و غبار و جناب آقای مهندس دریایی معاون مركز امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران و نیز سخنرانانی از استرالیا، ژاپن، سازمان جهانی هواشناسی و اپدیم گزارش فعالیت ها و دستاوردها و پیشنهادات خود برای بهبود و تقویت همكاری های منطقه ای و بین المللی ارائه نمودند.

توصیه های گزارش ارزیابی ریسك گرد وغبار در آسیا و اقیانوسیه و خروجی های این نشست برای تدوین برنامه اقدام منطقه ای برای كاهش ریسك گرد و غبار در آسیا و اقیانوسیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha