وقتی صفحات اینستاگرامش را باز می‌کرد و در بین صفحات گوناگون می‌چرخید انواع و اقسام تزریق ژل و بوتاکس و لیفت‌ها و چهره‌های تازه زنان جوانی که در مقابل دوربین ژست می‌گرفتند و الگوی خاصی از زیبایی را پیش چشمش به تصویر می‌کشیدند، ترغیبش می‌کرد تا او هم خودش را شبیه آن‌ها کند به خصوص وقتی به سراغ صفحات سلبریتی‌ها می‌رفت و می‌دید هر کدام‌شان هر روز از چهره جدیدشان رونمایی می‌کنند.

سلامت نیوز: وقتی صفحات اینستاگرامش را باز می‌کرد و در بین صفحات گوناگون می‌چرخید انواع و اقسام تزریق ژل و بوتاکس و لیفت‌ها و چهره‌های تازه زنان جوانی که در مقابل دوربین ژست می‌گرفتند و الگوی خاصی از زیبایی را پیش چشمش به تصویر می‌کشیدند، ترغیبش می‌کرد تا او هم خودش را شبیه آن‌ها کند به خصوص وقتی به سراغ صفحات سلبریتی‌ها می‌رفت و می‌دید هر کدام‌شان هر روز از چهره جدیدشان رونمایی می‌کنند و با ژست‌های مختلف مراکزی که لیفت یا بوتاکس کرده یا تزریق ژل و چربی داشته‌اند را معرفی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: بیش از پیش با نگاه کردن در آیینه احساس می‌کرد زیبا نیست و برای زیبا شدن باید یا لبش را بزرگ کند و یا ابروهایش را بالا بکشد! به خصوص اینکه آرایشگرش هم هر بار در گوشش زمزمه می‌کرد ابرویت باید لیفت شود و لب‌هایت باید تزریق ژل داشته باشد. سرانجام هم خام همین حرف‌ها شد، اما لااقل برای دریافت این خدمات به پزشک مراجعه نکرد و خودش را به دست آرایشگرش سپرد. حالا وقتی به آیینه نگاه می‌کند متوجه می‌شود چهره‌اش چقدر زیبا بوده و چقدر زشت شده! در این شرایط حتی برای بازگشت به همان چهره‌ای که فکر می‌کرد دوستش ندارد به ده‌ها پزشک متخصص پوست و ترمیم و زیبایی مراجعه کرده و کلی هزینه کرده، اما دیگر چهره‌اش چهره قبلی نمی‌شود.

رسانه‌ها چه رسمی و چه غیررسمی ذائقه افراد را شکل می‌دهند. بر همین اساس هم هست که تعریف زیبایی در جوامع مختلف متفاوت است، اما در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد، شاهد گسترش تب جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در کشور هستیم و همین مسئله هم ایران را به یکی از پرمتقاضی‌ترین کشور‌ها برای انجام اقدامات زیبایی تبدیل کرده است. بر این اساس شبکه‌های اجتماعی را که باز می‌کنید با انواع و اقسام تبلیغات زیبایی و پوست مواجه می‌شوید. تزریق ژل برای داشتن لب روسی، لیفت صورت، لیفت با نخ، لیزر جوانسازی، لیفت ابرو و انواع و اقسام کار‌های زیبایی و پوست که شاید تصورش را هم نمی‌کردید که چنین کار‌هایی هم برای جوان‌تر و زیباتر به نظر رسیدن می‌توان انجام داد! جالب‌تر از همه اینکه بسیاری از این اقدامات و کار‌ها توسط پزشکان متخصص پوست یا زیبایی صورت نمی‌گیرد بلکه از سوی آرایشگران و افرادی غیرمتخصصی که توانسه‌اند دستگاه‌های مرتبط را وارد و خریداری کنند انجام می‌گیرد و بر خلاف تبلیغات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و تصاویر فیلتردار اینستاگرامی، اصلاً معلوم نیست نتیجه سپردن چهره‌تان به این افراد چه چیزی از آب دربیاید! و به جای چهره‌ای جوان‌تر و شاداب‌تر چهره‌ای آسیب‌خورده و نازیبا به شما تحویل می‌دهد. هرچند طی سال‌های اخیر برخی آقایان هم به مشتری‌های پر و پا قرص خدماتی همچون بوتاکس و برخی جراحی‌های زیبایی تبدیل شده‌اند، اما مشتری اصلی این‌گونه خدمات خانم‌ها هستند و به همین تناسب بیشتر هم در معرض آسیب و گرفتار شدن در دام شیادان و افراد غیرمتخصصی همچون آرایشگران و افرادی قرار می‌گیرند که ممکن است به جای زیبایی، آسیب‌های جدی و بیماری را برای‌شان به ارمغان بیاورند. این افزایش اقبال به اقدامات زیبایی و تغییراتی همچون تزریق ژل، کاشت گونه و لیفت صورت و اقداماتی از این قبیل همیشه هم نتیجه مثبتی ندارد و خیلی وقت‌ها با نارضایتی آن‌هایی که با توهم خودزشت‌پنداری به پزشکان زیبایی و پوست مراجعه کرده‌اند مواجه می‌شود. در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به پوست و زیبایی در بازه زمانی ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ مشخص شد که بیشتر شکایات مربوط به عوارض تزریق بوتاکس، لیزر و... و عوارض لیزر پوست بوده است. این آمار مربوط به افرادی است که برای زیباتر شدن به پزشک مراجعه کرده‌اند. تصور کنید مراجعه به آرایشگر یا مراکز زیبایی زیرزمینی برای انجام همین اقدامات تزریق ژل و لیفت و ... می‌تواند چه عواقبی در پی داشته باشد و به چه نتایجی منتج شود!


عوارض تزریق بوتاکس و لیزر در صدر شکایت‌ها به سازمان نظام پزشکی
پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای شکایات ارجاعی مربوط به پوست و زیبایی به سازمان نظام پزشکی تهران را مورد بررسی قرار دادند.
برای انجام این بررسی، تمام پرونده‌های قصور پزشکی در زمینه پوست از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ در نظام پزشکی استان تهران بررسی شد و مواردی، چون علت شکایت، سن، جنسیت شاکیان، اختلال زمینه‌ای، شغل، وضعیت تأهل شاکیان، تخصص پزشکی، جنسیت پزشک، نوع مرکز درمانی، نوع قصور پزشکی و رأی دادگاه ارزیابی شد.
بررسی‌ها نشان داد که حدود ۱.۶ درصد از پرونده‌های قصور پزشکی در این بازه زمانی مربوط به پوست و زیبایی بوده و بیشترین پرونده‌ها مربوط به سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ است. بیشتر شاکیان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار داشتند و نزدیک به ۸۰ درصد آنان زن و شغل بیشتر آنان کارمند بود. بررسی‌ها نشان داد که نزدیک به ۶۰ درصد این افراد مجرد بودند.
بررسی پزشکانی که از آن‌ها شکایت شده بود، نشان داد که حدود ۸۰ درصد آن‌ها مرد و تقریباً نیمی از آن‌ها پزشک عمومی بودند. حدود ۹۵ درصد از شکایات نیز مربوط به مراکز درمانی خصوصی بود.
در این مطالعه بیشترین بیماری زمینه‌ای شاکیان چین و چروک صورت (۲۶ درصد) و سپس چاقی یا بدفرمی بدن (حدود ۲۲ درصد) بوده است و بیشترین عارضه درمانی به وجود آمده ناشی از تزریق بوتاکس یا چربی و... (هر کدام ۱۵.۴ درصد) و سپس مربوط به عوارض لیزر (۱۲.۵ درصد) بوده است. در پرونده‌های شکایت مربوط به این بازه زمانی، بیشترین عوارض به وجود آمده ایجاد جوشگاه و تیرگی پوست پس از انجام لیزر (۲۴.۴ درصد)، آتروفی پوست و ناضایتی از عمل پیوند مو (۱۹.۵ درصد) و جوشگاه و آتروفی ناشی از تزریق ژل و بوتاکس بود. با توجه به رواج بیشتر تزریق بوتاکس و چربی، بیشتر شدن میزان شکایات در این مورد دور از انتظار نیست. در این مطالعه بیشترین علت اقدام به شکایت از نظر شاکیان، ایجاد عارضه درمانی (نزدیک به ۳۷ درصد) و سپس نحوه رفتار پزشک (۲۵.۶ درصد) بوده است.
بررسی‌ها نشان داد که بیشترین نوع قصور در پرونده‌ها، مربوط به بی‌احتیاطی (۲۳ درصد) و سپس مربوط به نبود مهارت (حدود ۱۶ درصد) بوده است. بیشترین حکم دادگاه نیز توبیخ کتبی و درج در پرونده (۴۲.۳ درصد) و سپس منع تعقیب (حدود ۲۷ درصد) بوده است. پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به دست آمده می‌گویند: پزشکان باید از اعمالی که آگاهی و تبحر کافی در آن ندارند، دخالت در رشته‌های غیرمربوط و کار‌های غیرعلمی، اجتناب کنند.
همچنین طبق این مطالعه مواردی، چون کاهش روابط مالی و تأکید بر تعامل مناسب پزشک یا بیمار، رعایت تعهد حرفه‌ای، انتخاب صحیح بیمار، تکمیل پرونده بیمار، اخذ رضایت‌نامه و افزایش نظارت بر مراکز خصوصی می‌تواند در پیشگیری از شکایات کمک‌کننده باشد.


نظر کارشناس
واردات دستگاه‌های گران‌قیمت در خدمت مراکز زیرزمینی
برای بررسی بیشتر ماجرای ورود غیرمتخصصان به موضوع خدمات پوست و زیبایی و راه افتادن مراکز زیرزمینی و آسیب‌هایی که در این مراکز به مردم وورد می‌شود به سراغ دکتر مجتبی قمری متخصص پوست رفته‌ایم و با وی به گفتگو نشسته‌ایم.

آقای دکتر صفحات اینستاگرام و فضای مجازی پر است از تبلیغات خدمات پوست و تزریق ژل و لیفت و مواردی از این دست که وقتی بیشتر درباره آن‌ها تحقیق می‌کنیم متوجه می‌شویم متصدیان امر اصلاً پزشک نیستند! چرا چنین بلبشویی در کشور رخ داده و این مسئله چقدر در شکل‌گیری تقاضای القایی برای چنین خدماتی اثرگذار است؟
بی‌توجهی مسئولان و دستگاه‌های نظارتی و شرکت‌های مافیایی به این ماجرا میدان داده‌اند. این مسئله موجب شده تا هر فرد بی‌تخصص و بیکاری وارد این حیطه شود.


حتی آرایشگاه‌ها هم کار‌های تخصصی پوست انجام می‌دهند!
الان کار به جا‌های خیلی بدتری رسیده است. هر کس توانسته این دستگاه‌ها را بخرد، وارد این کار شده است.


ظاهراً آمار شکایت‌ها هم در این حوزه بسیار بالاست؛ به نظر شما چرا به این وضعیت نابسامان رسیده‌ایم؟
افراد غیرپزشک ذی‌نفعی در ارکان و مراجع تصمیم‌گیری حضور دارند و این باعث می‌شود حتی اگر شخص وزیر هم بخواهد با این پدیده مقابله کند نمی‌تواند چراکه افرادی که در ارکان تصمیم‌گیری رسمی نشسته‌اند دستورات را معوق و کنسل می‌کنند و وضعیت آن چیزی می‌شود که در حال حاضر می‌بینید.


آیا آقایان هم مشتری چنین خدماتی هستند یا اغلب مشتریان خدمات این‌چنینی خانم‌ها هستند؟
ببینید شما در رابطه با یک بازار بی‌سامان و بی‌آمار سؤال می‌کنید. مانند این است که در رابطه با قاچاق مواد مخدر صحبت کنیم. حتی کسانی که کارشان این است، نمی‌توانند درصد و میزان آن را بگویند.


آیا قوانین در این زمینه ضعف دارد؟
خیر ما قوانین داریم، اما اجرا و نظارت وجود ندارد و دلیل آن هم فساد است. همین قوانینی که داریم کفایت می‌کند، اما به شرط نظارت و اجرا سازمان‌های نظارت‌کننده.


این ماجرا و ر‌هاشدگی بازار خدمات پوست چه آسیب‌های مردم می‌زند؟
در حال حاضر درگیر کرونا هستیم. می‌دانید تأمین واکسن چقدر حساس است با جان مردم سر و کار دارد. دولت برای تأمین بودجه واکسن ۱۰ دلاری با مشکل مواجه است، اما شما بگویید دستگاه چند میلیاردی در عرض مدت کوتاهی ۲۵ دستگاه در مقابل شما می‌چیند.


یعنی دستگاه‌های ارائه خدمات پوست و لیزر و از این قبیل؟
نه هر نوع دستگاهی را ببینید و مافیای این‌ها چقدر قوی هستند هر چیزی را که بخواهند تأمین می‌کند حتی از امریکا و ما نمی‌توانیم از چین به راحتی واکسن بخریم!


از نگاه شما در این شرایط برای ضابطه‌مند کردن اوضاع باید چه کرد؟
به نظر من باید مدعی‌العموم وارد این قضیه شود. سیستم نظام پزشکی و وزارتخانه خودشان درگیر فساد هستند. باید مدعی‌العموم وارد شده و قانون را اجرا کند و بگوید از نظر قانون بر اساس موارد حقوقی وزارتخانه و نظام پزشکی چه چیزی درست و چه چیزی غلط است و با تخلفاتی که در این حوزه وجود دارد برخورد کند.


در دوره جدید وزارت بهداشت چطور آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که در این دوره برخورد جدی‌ترین با متخلفان این عرصه صورت بگیرد؟
فرقی نمی‌کند وزیر چه کسی باشد. حتی اگر شخص وزیر هم اقدام کند به لایه‌هایی می‌خورد که متوقف می‌شود! ما نیازمند یک جهاد و انقلاب هستیم و به نظر من فقط قوه قهریه می‌تواند برخورد کند. وضعیت کنونی به جایی رسیده است که بیشتر همکاران متخصص به دنبال مهاجرت هستند.


چرا؟ آیا به واسطه ورود این همه افراد غیرمتخصص به حوزه خدمات زیبایی و پوست درآمدشان تحت تأثیر قرار گرفته که می‌خواهند مهاجرت کنند؟
نه به دلیل درآمد؛ فعالیت‌های زیرزمینی در این حوزه آن‌قدر نیاز کاذب ایجاد کرده که حتی اگر شما نخواهید کار کنید پول درمی‌آورید. اما لول کار از دست خارج شده است. شما به هر محفل و مجلسی می‌روید با افرادی مواجه می‌شوید که در این کار وارد شده‌اند چراکه یک وسیله چند میلیونی خریده و مرکزی تأسیس کرده و چند زن و دختر جوان را جلوی دوربین برده و برای کارش تبلیغ می‌کند.


مگر استفاده از این دستگاه‌ها، واردات و تأسیس مراکز خدمات پوست مجوز نیاز ندارد؟
این کار‌ها به صورت صوری انجام می‌شود. حتی شرکت‌های معتبر هم برای بازاریابی دیگر به پزشک آیا حتی آرایشگر مراجعه نمی‌کنند بلکه پیش هر کسی می‌روند که بتواند خریدار دستگاه‌های آن‌ها باشد.


این ماجرا تبعات اجتماعی شدیدی هم بر جامعه داشته است!
اگر به این مسئله نگاه درستی نشود کسانی که پشت این قضیه هستند خیلی راحت پزشکان عمومی را در مقابل پزشکان متخصص قرار می‌دهد و یک جنگ ایجاد و کشته‌سازی می‌شود و دشمن فرضی درست شده و پزشکان عمومی را هم مورد توهین و هجمه بی‌پولی قرار می‌دهند. اما اولین سطح که بشکند زمینه برای بی‌قانونی هم فراهم می‌شود. این سطح‌ها را ما مشخص نکرده‌ایم و قانون مشخص کرده است.


در حال حاضر قانون چه می‌گوید؟
در قانون پزشک عمومی، آموزش کار پوست ندیده است. اگر بنا باشد در یک زیرزمین یا یک شرکت کسی به کسی آموزش بدهد پس دانشگاه‌ها را جمع کند. دوره تخصص و چهار سال خدمت و هزینه‌های مرتبط به آن و گذراندن طرح را تعطیل کنند. یعنی عملاً چشم‌شان را بر همه چیز بسته‌اند. ما می‌گوییم حداقل اگر پزشکان عمومی هم در این حیطه فعالیت می‌کنند خودشان را به مردم معرفی کنند تا مردم بدانند پیش چه کسی می‌روند.


کلام آخر...؟
من معتقدم جان مردم در این شرایط از همه چیز واجب‌تر است. ما چه نیازی داریم به اینکه هر روز در این کشور چندین دستگاه لیزر ثبت سفارش می‌شود؟ در حال حاضر اولویت با تأمین واکسن و سرم و داروست و اصلاً یک سال پوست را تعطیل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha