دریافت واکسن کووید-۱۹به ویژه تزریق دوز دوم می‌تواند عوارض جانبی جزئی مانند درد و تب ایجاد کند که بعد از یک یا دو روز برطرف می‌شود.

آیا تزریق واکسن کووید-۱۹ بر عملکرد ورزشی افراد تاثیر دارد؟

سلامت نیوز:دریافت واکسن کووید-۱۹به ویژه تزریق دوز دوم می‌تواند عوارض جانبی جزئی مانند درد و تب ایجاد کند که بعد از یک یا دو روز برطرف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج تحقیق کوچکی از دانشگاه آریزونا آمریکا نشان می‌دهد، ممکن است بعد از دریافت دو دوز واکسن کرونا، ورزش کردن برای افراد واکسینه‌شده کمی چالش برانگیز شود. در این مطالعه، گروه تحقیق بیان کرد، افرادی که واکسینه شده‌اند و سابقه عفونت با کووید-۱۹ ندارند، تقاضای فیزیولوژیکی کمی نسبت به ورزش درجه‌بندی شده دارند.


به گزارش مدیکال نیوز،محققان اظهار کردند: در حالی که این مورد نشان می‌دهد که نیازهای فیزیولوژیکی برای انجام تمرینات با شدت مشخص بعد از واکسیناسیون  کووید-۱۹ تغییر می‌کند اما باید تاکید کنیم که این تغییرات از نظر اندازه کوچک بوده و سایر اقدامات کلیدی متابولیک و ظرفیت ورزش (مانند لاکتات خون، آدرنالین پلاسما، کورتیزول پلاسما، پیش‌بینی حداکثر اکسیژن مصرفی و آستانه تنفسی) تحت تاثیر واکسیناسیون قرار نگرفتند.


واکسیناسیون برای محافظت ورزشکاران از ابتلا به  کووید-۱۹در طول تمرین یا بازی‌های خارج از کشور توصیه می‌شود اما یافته‌های مطالعه فعلی می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا باید واکسن کووید-۱۹ و دوزهای تقویت‌کننده بعدی را قبل یا بعد از یک رویداد ورزشی بزرگ دریافت کنند.
محققان همچنین دریافتند که واکسیناسیون کووید-۱۹به افزایش پاسخ متابولیکی به ورزش در افرادی که قبلا عفونت سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) داشتند، کمک می‌کند. افزایش پاسخ متابولیک ممکن است به افراد مبتلا به کووید طولانی نیز کمک کند.


این گروه ۱۸ شرکت‌کننده سالم بین سنین ۲۴ تا ۴۳ سال را برای انجام یک تمرین دوچرخه‌سواری ۲۰ دقیقه‌ای قبل و ۲۱ روز پس از دریافت دو دوز واکسن فایزر یا یک دوز واکسن جانسون و جانسون بررسی کردند. در طول مطالعه، حدود ۱۲ نفر دوزهای واکسن خود را دریافت کردند.
اکسیژن شرکت‌کنندگان اندازه گیری شد و نمونه‌های خون برای تعیین فعالیت سرولوژی در برابر سندرم حاد تنفسی حاد کروناویروس-۲، ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، گرفته شد.


افراد واکسینه‌شده در طول ورزش تقاضای فیزیولوژیکی بیشتری نشان می‌دهند
واکسیناسیون کووید-۱۹ با افزایش چندین پاسخ فیزیولوژیکی در طول تمرین دوچرخه‌سواری درجه‌بندی شده همراه بود. به‌عنوان‌مثال، محققان افزایش تقاضای متابولیک مربوط به افزایش مصرف اکسیژن، تولید دی اکسید کربن، نسبت تبادل تنفسی، تهویه، ضربان قلب، آدرنالین سرم و سطح نورآدرنالین را بررسی کردند.
بااین‌حال، هیچ تفاوتی در معادل تنفسی جذب اکسیژن، تولید دی اکسید کربن، سکته مغزی، خروجی قلب، آستانه تنفسی، لاکتات سرم و کورتیزول سرم قبل و بعد از واکسیناسیون وجود نداشت.


افرادی که سابقه عفونت قبلی نداشتند پس از دریافت دو دوز واکسن فایزر ضربان قلب و پاسخ نورآدرنالین بیشتری در مرحله حداکثر  ۸۰ درصد حداکثر اکسیژن مصرفی نشان دادند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان افزایش حجم دی اکسید کربن را در مقایسه با میزان اکسیژن مصرفی پس از واکسیناسیون نشان دادند.


پاسخ متابولیک در افراد واکسینه‌شده با عفونت قبلی افزایش می‌یابد
به نظر می‌رسد، واکسن کووید-۱۹ پاسخ متابولیکی حین ورزش در افرادی که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته بودند را افزایش می‌دهد. در چهار شرکت‌کننده با ایمنی طبیعی که واکسن فایزر و یا جانسون و جانسون را دریافت کرده بودند، سطح آدرنالین پایین‌تر و نسبت تولید دی اکسید کربن و مصرف اکسیژن کمتر بود. سطح لاکتات سرم پایین‌تر به نظر می‌رسید  اما این نتیجه قابل‌توجه نبود.
علیرغم حجم نمونه کوچک، محققان معتقدند واکسیناسیون می‌تواند به افراد مبتلا به کووید طولانی که دارای ایمنی طبیعی هستند و همچنان از علائم کووید رنج می‌برند، کمک کند و علائم فیزیولوژیکی پایداری را پس از عفونت تجربه کنند. واکسن باعث افزایش پاسخ متابولیکی می‌شود و می‌تواند از توانایی ورزش مبتلایان به کووید طولانی مدت پشتیبانی کند.


به‌طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که افراد واکسینه‌شده بدون سابقه بیماری کووید می‌توانند پس از دریافت دوز دوم واکسن mRNA، حداقل دو تا سه هفته بعد تقاضای فیزیولوژیکی بیشتری را تجربه کنند. با این حال، مطالعات آینده برای ارزیابی اینکه آیا این افزایش متوسط ‌در تقاضای فیزیولوژیکی می‌تواند بر عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای تاثیر بگذارد، لازم است. لازم به ذکر است، افراد واکسینه‌شده با ایمنی طبیعی مشکلی با ورزش پیدا نمی‌کنند.
تحقیق «واکسیناسیون کووید-۱۹ با افزایش اندک نیازهای فیزیولوژیکی به تمرینات درجه‌بندی شده مرتبط است» در سرور medRxiv* منتشر شده است.


*تذکر مهم
medRxiv گزارش‌های علمی اولیه‌ای را منتشر می‌کند که مورد بازبینی قرار نگرفته بنابراین، نباید به‌عنوان نتایج قطعی، راهنمای عملکرد بالینی/رفتارهای مرتبط با سلامتی یا به‌عنوان اطلاعات ثابت در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha