سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

کمتر از 20 روز دیگر به روز اربعین حسینــی، زمـان باقی‌مانده و برگزاری بزرگترین پیاده‌روی و همایش شیعیان جهان از مبـدا ایران به کشور عراق به یک موضوع روز تبدیل شده است. در حالی‌که سازمــان حج و زیارت اعلام کرده بود که به‌صورت مشروط برای راهپیمایی اربعین در عراق ثبت نام می‌کند، اما روز گذشته اعلام شد که ثبت نام برای مراسم اربعین متوقف شده است.

راهپیمایی اربعین به شرط تزریق واکسن

سلامت نیوز: کمتر از 20 روز دیگر به روز اربعین حسینــی، زمـان باقی‌مانده و برگزاری بزرگترین پیاده‌روی و همایش شیعیان جهان از مبـدا ایران به کشور عراق به یک موضوع روز تبدیل شده است. در حالی‌که سازمــان حج و زیارت اعلام کرده بود که به‌صورت مشروط برای راهپیمایی اربعین در عراق ثبت نام می‌کند، اما روز گذشته اعلام شد که ثبت نام برای مراسم اربعین متوقف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در اطلاعیه‌ای که کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) منتشر کرد از توقف پیش‌ثبت‌نام متقاضیان زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی خبر داد.در متن این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع مشتاقان زیارت اربعین حسینی می‌رساند با توجه به اخبار واصله در خصوص تصمیم دولت عراق مبنی بر تخصیص سهمیه ۳۰ هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مراسم اربعین و صرفاً تعیین مرز هوایی برای اعزام و ضرورت لزوم آگاهی از جزئیات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه اعزام مشتاقان مقرر گردید که ثبت نام فعلا متوقف تا در خصوص تصمیم طرف عراقی در ستاد مرکزی اربعین بررسی و تصمیم گیری و اعلام گردد.»

پیش از این کمیته از پیش‌ثبت‌نام متقاضیان زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی از صبح روز دوشنبه خبر داده بود. این درحالی است که  نیروی انتظامی اعلام کرده که «مرزهای چهارگانه زمینی با عراق مسدود است.»

 30 هزار واکسن زده در مراسم اربعین 

پیش‌تر برنامه‌ریزی برای حضــور حداقل یکصــد هزار نفر در این مراسم بزرگ مذهبی پیش‌بینی شده بود، اما به‌رغم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و روند کُند واکسیناسیون، دولت عراق اعلام کرده است امسال فقط ۳۰‌هزار نفر از ایران اجازه حضور در این مراسم دارند. آن‌طور که کمیتــه عالی بهداشت و سلامت عراق مانند سال گذشته اعلام کرده است: «از کل کشورهای خارجــی ۴۰ هزار نفر برای حضور در این مراسم پذیرش می‌کند که بخش عمده آن به ایران اختصاص یافته است و سفر به عراق نیز صرفاً از طریق مسیرهای هوایی مقدور است.» این درحالــی است که مرزها عراق در حال بسته ولی بسیاری از مردم از شهرهای مختلف به مرزها رفته‌اند.

در این شرایط و امسال افرادی که قصــد حضور در این مراسم را دارند، باید نتیجه منفی آزمایش کرونا داشته باشند و ویزا گرفته باشند. غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق، با اشاره به این مشکلات توصیه کرده است که افرادی که قصد سفر دارند «با ویزای فرودگاهی به عراق سفر نکنند و در ایران ویزا بگیرند». با این حال حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین درباره اعزام ۳۰ هزار نفر سهمیه کشورمان به عراق گفت: «تصمیم گرفتیم موکب‌داران که از بدنه عادی مردم هستند امسال اعزام شوند تا بتوانند خدمات‌رسانی را انجام دهند.»

وی در ادامه افزود: « به ما اعلام شد که دولت عراق موافقت کرده که حداکثر ۳۰ هزار نفر می‌توانند در اربعین شرکت کنند و حتماً هم دارای تست منفی پی‌سی‌آر ۷۲ ساعت قبل از عزیمت داشته باشند و سفر صرفا هوایی است و ما جلسه‌ ای برای انجام هماهنگی‌ها تشکیل دادیم.» در این میان، رئیس جمعیت هلال احمر نیز، گفت: «تلاش می‌شود تا با تمام توان به زائران خدمت رسانی شود و هر مقدار از ظرفیت بیمارستان نجف را نیز که به تازگی راه افتاده است در این عرصه به کار خواهیم گرفت. تلاش بر این است تا زائران بتوانند در سلامت کامل به زیارت رفته و به کشور بازگردند.ما رویه‌ای را نیز در پیش خواهیم گرفت تا از همه زائران در هنگام بازگشت به کشور تست فوری گرفته شود تا مشکلی نیز در ورود بیماری به کشور وجود نداشته باشد.» 

سرگردانی زوار در مرز عراق

سال گذشته نیز با وجود اینکه دولت عراق اعلام کرده بود که به خاطر شیوع کرونا اجازه ورود زائران خارجی برای شرکت در مراسم روز اربعین را نمی‌دهد، برخی از متقاضیان سفر به کربلا که پرچم‌های سیاه در دست داشتند، در ایستگاه شلمچه واقع در مرز ایران و عراق ر فتند و حتی با مرزبانان ایران درگیر شدند.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره سفر ایرانیان به عراق به قصد دریافت روادید در فرودگاه منتشر شده بود که منجر به معطلی زیاد و پرداخت‌های هزینه زیاد برای آنان شده بود. در ماه‌های اخیر که اعزام‌های غیرمجاز به عتبات بیش از گذشته رونق پیدا کرده و بسیاری از مشتاقان زیارت سیدالشهدا (ع) با توجه به نبود کاروان‌های رسمی، با کاروان‌های غیرمجاز همراه می‌شوند، روزانه بیش از ۵۰۰ نفر به صورت هوایی به عراق سفر می‌کنند.

اعزام با کاروان‌های غیرمجاز به طوری است که افراد نیازی به اخذ ویزای اولیه ندارند و پس از خرید بلیت از یکی از شرکت‌های هواپیمایی عراقی، در فرودگاه ویزا می‌گیرند. البته این امر موجب افزایش ورود زوار به عراق به ویژه در ماه محرم شده است. ‌بر همین اساس، مسئولان دولت عراق به منظور جلوگیری از ورود بدون ضابطه زائران به این کشور، بخشنامه‌ای صادر و در این بخشنامه تأکید کرده که ورود گروه‌های زیارتی و سیاحتی باید زیرمجموعه وزارت فرهنگ‌ عراق و از سوی شرکت‌های گردشگری مجاز صورت گیرد، چراکه دولت عراق از ابتدای شیوع کرونا مرزهای خود را بسته و هیچ ویزای خارجی صادر نکرده است.

در ماه‌های اخیر یکی از شرکت‌های هواپیمایی عراق با هماهنگی قبلی‌، زائران را بدون ویزا پذیرش و به عراق منتقل می‌کرد که این بار هم زائران به ‌امید گرفتن ویزا در فرودگاه بغداد، با یکی از شرکت‌های هواپیمایی عراقی وارد این کشور شدند که مسئولان فرودگاه بغداد از لغو صدور ویزا در فرودگاه خبر دادند. ‌این در حالی است که سازمان حج و زیارت و مسئولان اعزام عتبات همواره به زائران تأکید کرده‌اند که به هیچ‌ عنوان با کاروان‌های غیرمجاز همراه نشوند و منتظر برقراری سفرهای رسمی به عتبات باشند.

در ایام کرونا که سفر به عتبات از سوی ستاد کرونا ممنوع بود، بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز با توجه ارتباطی که با عتبه‌های مقدسه عراق داشتند، ویزای غیرزیارتی گرفته و اقدام به اعزام زوار می‌کردند. یا حتی پس از تهیه بلیت از چنین شرکت‌های هواپیمایی که به برخی اشخاص داده می‌شد، کاروان راه می‌انداختند. ‌این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت که متولی اعزام رسمی عاشقان حسینی به عتبات است، از اسفند ۹۸ هیچ زائری را اعزام نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha