سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 317317

سیستم ایمنی مهم‌ترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کروناست، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌ می‌کند و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

این مواد غذایی را در دوران کرونا نخورید

سلامت نیوز: سیستم ایمنی مهم‌ترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کروناست، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌ می‌کند و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، خانه‌نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و غذاهای آماده را افزایش داده است. مواد غذایی پرنمک، شیرین و پرچرب زمینه‌ساز اضافه‌وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و ... می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم و به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم بیشتر توجه داشته باشیم. در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.
خوراکی‌های بی‌قند و بی‌نمک بخورید

در دوران همه‌گیری کرونا از مواد غذایی کم‌چرب، کم‌نمک و با قند کمتر استفاده کنید، به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند در وعده‌های غذایی استفاده و مصرف سس مایونز را محدود کنید. سالاد خود را با چاشنی‌هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر مصرف کنید.

 روزانه ماست و شیر و پنیر کم چرب مصرف و استفاده از فست‌فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی را که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند، محدود کنید تا احتمال ابتلا به کرونا کمتر شود.

در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پرنمک مانند آجیل و تخمه‌های نمکی، چیپس، انواع پفک و مواد شیرین مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، از انواع میوه‌ها استفاده کنید.
 
انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آبنبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین مثل شربت‌ها، انواع مربا و انواع شیرینی‌های خشک و تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی است و مصرف زیاد مواد قندی هم موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در مصرف آن‌ها افراط نکنید.
مواظب افزایش وزن باشید

در حین خرید، به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای مواد غذایی توجه کنید؛ چرا که به ما می‌گویند در محصول مربوطه چقدر سدیم، نمک، قند و چربی وجود دارد. احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیش از دیگر افراد است، مراقب وزن خود باشید و حتی‌الامکان از بیرون غذا تهیه نکنید؛ سعی کنید در خانه غذا درست کنید.

مواد غذایی خریداری‌شده را به شیوه سالم آماده و مصرف کنید. از روش‌های بخارپز یا آبپز کردن به جای سرخ کردن استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن، با مقدار کمی روغن به مدت کوتاه تفت بدهید. نمکدان را از سفره‌های خود حذف و از چاشنی‌های دیگر برای مزه‌دار شدن غذا استفاده کنید.

ادویه‌جات را جایگزین نمکدان کنید و نمک مصرفی روزانه باید کمتر از پنج گرم یعنی کمتر از یک قاشق چایخوری باشد. این مقدار شامل نمکی که بطورطبیعی در غذاها وجود دارد نیز می‌شود. برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و ... استفاده کنید.

برای پخت غذا بهتر است از روغن‌های مخصوص پخت و پز مثل آفتابگردان، ذرت، سویا یا کلزا استفاده کنید و از خرید و مصرف روغن‌هایی که به صورت سنتی تهیه می‌شوند خودداری شود. در صورت تمایل به مصرف روغن کنجد از روغن ارده کنجد صنعتی استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha