یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 317320

روغن سیاه دانه بیش از 2000 سال است که در طب سنتی به کار می‌رود زیرا خواص درمانی بسیار زیادی دارد.

خواص شگفت انگیز روغن سیاه‌دانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کارت، اگر به دنبال راهی ساده برای کمک به سلامتی‌تان هستید، سوپرفودها گزینه‌ی بسیار خوبی برای شروع هستند. سوپرفودهایی مانند بلوبری، چای سبز و ...، سرشار از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به سلامت شما کمک می‌کنند. یکی از سوپرفودهایی که شاید زیاد درباره آن صحبت نشده باشد، روغن سیاه‌دانه است. روغن سیاه‌دانه با فشرده کردن دانه‌های گلی به نام نیجلا ساتیوا گرفته می‌شود.

روغن سیاه‌دانه بیش از 2000 سال است که در طب سنتی به کار می‌رود و به دلیل داشتن سه ترکیب طبیعی بسیار مفید می‌باشد: تیموکوئینون، تیموهیدروکوئینون و تیمول.

نشان داده شده که این فیتوشیمیایی‌ها دارای اثرات قابل توجهی در برابر خیلی از پاتوژن‌ها، بیماری‌ها و عوارض التهابی‌اند.

فواید روغن سیاه دانه

استفاده موضعی و خوراکی از روغن سیاه دانه توصیه می شود. فواید مختلف روغن سیاه دانه در زیر آورده شده است:

1. روغن سیاه دانه برای آکنه مفید است

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن سیاه دانه آن را به یک درمان ایده آل برای آکنه تبدیل می کند. یک بررسی نشان داد که افرادی که به طور مداوم لوسیون ساخته شده از روغن سیاه دانه را به صورت موضعی روی پوست خود استفاده می کردند نسبت به افرادی که این کار را نمی کردند ضایعات آکنه کمتری داشتند.

همچنین، ژل ساخته شده از روغن سیاه دانه، هنگامی که دو بار در روز به مدت 60 روز استفاده می شود، به طور قابل توجهی جوش های آکنه را کاهش می دهد.

2. روغن سیاه دانه ممکن است به درمان پسوریازیس کمک کند

پسوریازیس، یک بیماری التهابی مزمن است که لکه های قرمز پوسته پوسته روی پوست ایجاد می کند، طبق برخی مطالعات پسوریازیس را می توان با روغن سیاه دانه درمان کرد. تحقیقات انجام شده نشان داد که روغن سیاه دانه زمانی که روی پوست مالیده شود، علائم پسوریازیس را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

اگرچه تحقیقات روی روغن سیاه دانه بر روی انسان محدود است، اما نشان داده شده است که یک کرم گیاهی ساخته شده از روغن سیاه دانه ترکیب شده با مواد دیگری مانند روغن زیتون، روغن درخت چای، کره کاکائو و ویتامین‌های A و B12 تا حدی بر انسان تأثیر می‌گذارد.

همچنین شدت پسوریازیس در ناحیه آسیب دیده تحت درمان با کرم گیاهی به میزان 75 درصد کاهش یافت.

3. روغن سیاه دانه به بهبود زخم ها کمک می کند

تیموکینون، ترکیبی که در روغن سیاه دانه یافت می شود، رشد بافت را تحریک کرده و به بهبود زخم کمک می کند. مطالعات روی حیوانات نشان داد که تیموکینون به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود یک درمان موثر برای بریدگی، زخم های دیابتی و سوختگی است.

همچنین نشان داده شده است که روغن سیاه دانه روند بهبود زخم را تسریع می کند.

4. روغن سیاه دانه برای سلامت مو مفید است

روغن سیاه دانه یک جزء کلیدی در بسیاری از محصولات مراقبت از مو از جمله شامپوها و ماسک های مراقبت از مو است. توصیه روغن سیاه دانه به مو را می توان به خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی آن نسبت داد. ادعا می شود که روغن سیاه دانه حجم موها را افزایش داده و ان را صاف و براق می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این ادعا مورد نیاز است.

5. روغن سیاه دانه ممکن است در درمان ویتیلیگو موثر باشد

ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که باعث از بین رفتن رنگدانه می شود. رنگدانه در دست ها، صورت و ناحیه تناسلی با استفاده مداوم از یک کرم ساخته شده از روغن سیاه دانه به مدت شش ماه بهبود می یابد.

مزایای روغن سیاه دانه برای درمان ویتیلیگو می تواند به دلیل توانایی آن در پخش ملانین در پوست باشد (ملانین رنگدانه ای است که به پوست و مو رنگ طبیعی می دهد.)

6. روغن سیاه دانه به کاهش التهاب کمک می کند

التهاب یک عامل خطر برای چندین بیماری مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 است. بررسی‌ها نشان داده‌اند که سیاه‌دانه در کاهش چندین نشانگر التهابی و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در خون مفید است.

7. روغن سیاه دانه ممکن است باعث کاهش وزن شود

اگرچه مشخص نیست که سیاه دانه چگونه به کاهش وزن کمک می کند، اما مشاهده شد افرادی که سیاه دانه را همراه با رژیم غذایی کم کالری مصرف کردند، متوجه کاهش وزن بدن و همچنین چربی شکمی شده اند.

8. روغن سیاه دانه سطح قند خون را تنظیم می کند

مطالعات نشان داده اند که روغن سیاه دانه نقش مهمی در تثبیت سطح قند خون دارد. همچنین استفاده از این روغن به بهبود سطح انسولین و سطح قند خون در طول روزه داری و پس از روزه داری کمک کرد. علاوه بر این، مشاهده شد که به بهبود چندین نشانگر دیگر مدیریت قند خون کمک می کند.

سطوح هموگلوبین A1C، یکی از نشانگرهای سطح قند خون طولانی مدت، در مصرف روغن سیاه دانه نیز بهبود یافته است.

مطالعات همچنین نشان داد که روغن سیاه دانه نسبت به پودر سیاه دانه تأثیر بهتری بر کنترل قند دارد.

9. روغن سیاه دانه به کاهش علائم اگزما کمک می کند

اگزما یک بیماری پوستی است که با خارش و خشکی پوست نشان داده می شود. مطالعات نشان داده اند که اثربخشی روغن سیاه دانه و کرم بتامتازون، نوعی کورتیکواستروئید، در کاهش شدت اگزمای دست، زمانی که دو بار در روز به مدت حداقل چهار هفته استفاده شود، یکسان است.

مطالعه دیگری که بر روی حیوانات انجام شد نشان داد که تیموکینون، جزء کلیدی روغن سیاه دانه، در کاهش التهاب و علائم اگزما چه در صورت مصرف خوراکی و چه به صورت موضعی موثر است. اینکه آیا این روش در انسان ها به همین صورت عمل می کند یا نه هنوز مشخص نشده است. تحقیقات بیشتری در این زاویه مورد نیاز است.

10. روغن سیاه دانه ممکن است به جلوگیری از سندرم متابولیک کمک کند

سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایط است که می تواند منجر به بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سکته شود.

در مطالعه ای که در مورد اثربخشی روغن سیاه دانه در پیشگیری از سندرم متابولیک انجام شد، به داوطلبان مبتلا به فشار خون بالا به مدت 8 هفته به صورت خوراکی روغن سیاه دانه داده شد و نتایج مثبتی را نشان دادند. فشار خون دیاستولیک، کلسترول تام، کلسترول LDL (بد) و قند خون ناشتا، اجزای سندرم متابولیک در داوطلبانی که تحت درمان با روغن سیاه دانه بودند، کاهش یافت.

مطالعات بیشتر همچنین نشان داد که سندرم متابولیک با کاهش چربی شکم، کاهش سطح قند خون و مدیریت سطح کلسترول و فشار خون کنترل می شود.

11. روغن سیاه دانه ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد

بیماری آلزایمر و پارکینسون نتیجه التهاب بافت مغز است. از آنجایی که تیموکینون، جزء کلیدی روغن سیاه دانه، به کاهش التهاب کمک می کند، ممکن است به کاهش التهاب عصبی و همچنین محافظت در برابر اختلالات شناختی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز کمک کند. از آنجایی که تحقیقات روی حیوانات انجام شده است، هنوز مشخص نشده است که آیا این روش در انسان ها به همان اندازه موثر است یا خیر.

با این حال، سالمندانی که با 500 میلی گرم کپسول روغن سیاه دانه دو بار در روز به مدت 9 هفته تحت درمان قرار گرفتند، بهبود قابل توجهی در عملکرد شناختی از جمله حافظه و تمرکز نشان دادند.

12. روغن سیاه‌دانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

اگر به دنبال یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها هستید، روغن سیاه‌دانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. روغن سیاه‌دانه به طور طبیعی غنی از تیموکوئینون است که یک آنتی‌اکسیدان بالقوه بوده و از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. مطالعات زیادی نشان داده‌اند آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند التهاب را کاهش داده و در برابر عوارضی مانند بیماری قلبی، آلزایمر و سرطان از شما محافظت کنند.
اگر در رژیم غذایی شما غذاهای طبیعی جای چندانی ندارند، روغن سیاه‌دانه می‌تواند راه خوبی برای تکمیل نیازهای بدنتان به آنتی‌اکسیدان‌ها باشد.

بالا بودن سطح قند خون می‌تواند ریسک دیابت، مشکلات کلیوی، بیماری‌های چشم و سکته مغزی را افزایش دهد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند مصرف تنها یک دوز دو گرمی روغن سیاه‌دانه در روز می‌تواند سطح قند خون ناشتا در افراد دچار دیابت نوع دوم را به میزان زیادی کاهش دهد



13. روغن سیاه‌دانه مفید برای سلامت ریه

اگر مشکل تنفسی دارید یا حتی دچار آسم هستید، استفاده از روغن سیاه‌دانه می‌تواند از این جهت کیفیت بهتری به زندگی‌تان بدهد. هر چند روغن سیاه‌دانه درمانی برای آسم نیست اما یافته‌ها حاکی از آن هستند که به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک می‌کند، تکرار بروز علائم آسم را کاهش می‌دهد و خس‌خس سینه را کمتر می‌کند.
در واقع مطالعه‌ای روی 80 فرد مبتلا به آسم نشان داد مصرف کپسول 500 میلی‌گرمی روغن سیاه‌دانه دو بار در روز و به مدت چهار هفته توانسته بود به کنترل آسم کمک کرده و نیاز به استفاده از داروهای دیگر آسم را کاهش دهد.



14. روغن سیاه‌دانه مفید برای کاهش کلسترول بد

همانطور که می‌دانید فشارخون بالا و LDL‌ بالا، دو ریسک‌فاکتور مهم برای بیماری قلبی‌اند. نتایج به دست آمده از مطالعه‌ای روی 90 فرد دچار کلسترول بالا نشان داد مصرف دو قاشق چای‌خوری (10 گرم) روغن سیاه‌دانه بعد از خوردن صبحانه و به مدت 6 هفته می‌تواند کلسترول بد را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.




15. روغن سیاه‌دانه مفید برای سلامت کبد

کبد شما هر روز و هر لحظه به سختی کار می‌کند تا سمومی را که از غذاها وارد بدنتان می‌شود دفع نماید. اختلال در کار کبد می‌تواند ناشی از مصرف زیاد داروها یا الکل باشد که بر توانایی این عضو بسیار مهم برای فیلتر کردن مواد خطرناک اثر می‌گذارند. روغن سیاه‌دانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ترکیبات ضدالتهابی است که به پیشگیری از آسیب‌های کبد کمک می‌کند. مصرف روغن سیاه‌دانه می‌تواند به کاهش ریسک بیماری کبد و کبد چرب در اثر ویروس‌ها و سموم نیز کمک کند.



16. روغن سیاه‌دانه کمکی برای مبارزه با سرطان

یک ترکیب فیتوشیمیایی در روغن سیاه‌دانه به نام تیموکوئینون وجود دارد که ثابت شده با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. روغن سیاه‌دانه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که با سرطان می‌جنگند. ترکیبات آنتی اکسیدانی روغن سیاه‌دانه به بدن کمک می‌کنند آسیب به سلول‌های سالم را کاهش داده و جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی جدید و انتشار آن‌ها را بگیرد.

سایر فواید روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه چندین فواید دیگر نیز دارد مانند:

  • به بهبود قدرت اسپرم در مردان مبتلا به ناباروری کمک می کند
  • به مهار علائم آرتریت روماتوئید کمک می کند

عوارض روغن سیاه دانه

دوزهای پایین روغن سیاه دانه توسط اکثریت افراد به خوبی تحمل می شود. جنبه ایمنی دوزهای بالاتر مورد استفاده برای اهداف درمانی طولانی مدت هنوز مشخص نشده است. با این حال، استفاده کوتاه مدت تا 3 ماه هیچ عارضه جانبی بالقوه ای را نشان نداده است. با این حال استفاده طولانی مدت ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع و نفخ ایجاد کند.

نگرانی های ایمنی در مورد روغن سیاه دانه

برخی از نگرانی های ایمنی روغن سیاه دانه عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از روغن سیاه دانه می تواند بر سلامت کلیه ها تأثیر بگذارد. اگر مشکل کلیوی دارید، قبل از مصرف روغن سیاه دانه با پزشک مشورت کنید.
  • تحقیقات کافی در مورد تأثیر روغن سیاه دانه هنگام مصرف توسط زنان باردار وجود ندارد. پس بهتر است مادران باردار از مصرف روغن سیاه دانه خودداری کنند.
  • روغن سیاه دانه لخته شدن خون را کند می کند، سطح قند خون را کاهش می دهد و در برخی افراد باعث خواب آلودگی می شود. توصیه می شود حداقل 2 هفته قبل از جراحی استفاده از روغن سیاه دانه را متوقف کنید زیرا ممکن است در بیهوشی و سطح قند خون اختلال ایجاد کند. همچنین ممکن است خطر خونریزی حین و پس از جراحی را افزایش دهد.

چگونه از روغن سیاه دانه استفاده کنیم؟

روغن سیاه دانه را می توان به صورت خوراکی و همچنین موضعی استفاده کرد. اگر از مکمل های روغن سیاه دانه استفاده می کنید، می توانید هم به صورت مایع و هم قرص ها را امتحان کنید. هنگام انتخاب مکمل اطمینان حاصل کنید که آنها هیچ گونه افزودنی حساسیت زا ندارند. همچنین به سراغ برندهای معتبری بروید که محصولاتشان دارای فرمول های علمی و تایید شده بالینی هستند.

روغن سیاه دانه را می توان به صورت موضعی برای درمان پوست و مو نیز استفاده کرد. در صورت نیاز می توانید روغن را روی پوست یا مو ماساژ دهید.

نتیجه

سیاه دانه یک ماده گیاهی است که دارای چندین فواید آرایشی و بهداشتی است. همه کاره، مقرون به صرفه است و به راحتی در چندین فروشگاه بهداشتی در دسترس است. سرشار از خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که سطح قند خون را مدیریت می کند، سلامت مو و پوست را بهبود می بخشد و همچنین به کاهش وزن کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

اگرچه فواید سیاه دانه بی شمار است، اما نمی توان از عوارض جانبی مانند حالت تهوع و نفخ که ممکن است در برخی افراد ایجاد کند چشم پوشی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha