در بیست و نهمین روز متواتر، آمار روزانه فوتی‌های كرونا در كشور از مرز 500 نفر گذشت. در حالی كه طی 30 روز گذشته، فقط یك روز و در شبانه‌روز 22 تا 23 مرداد، آمار روزانه فوت كرونا با ثبت 466 فوت، به كمتر از 500 نفر رسید، در بقیه ایام این بازه، همچنان شاهد مرگ بالای 500 نفر در هر شبانه‌روز بوده‌ایم.

سقوط 4 پله ای ایران از بابت افزایش ابتلای کرونا

سلامت نیوز:در بیست و نهمین روز متواتر، آمار روزانه فوتی‌های كرونا در كشور از مرز 500 نفر گذشت. در حالی كه طی 30 روز گذشته، فقط یك روز و در شبانه‌روز 22 تا 23 مرداد، آمار روزانه فوت كرونا با ثبت 466 فوت، به كمتر از 500 نفر رسید، در بقیه ایام این بازه، همچنان شاهد مرگ بالای 500 نفر در هر شبانه‌روز بوده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،دیروز هم، بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 14 تا 15 شهریور، ۵۸۳ مبتلای كرونا در كشور جان خود را از دست دادند و تعداد كل فوتی‌های كرونا به 111 هزار و 257 نفر افزایش یافت. در همین شبانه‌روز، 27 هزار و 579 مبتلای جدید هم در كشور شناسایی شد و تعداد كل مبتلایان كرونا در ایران به 5 میلیون و 156 هزار و 986 نفر افزایش یافت در حالی كه هم‌اكنون، 7 هزار و 628 نفر از مبتلایان به دلیل شدت بیماری در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های كشور بستری هستند و تاكنون 4 میلیون و 394 هزار و 83 نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند. 


در حال حاضر و با این تعداد جمعیت كل مبتلا و بهبود یافته و متوفی به ازای جمعیت كشور (85 میلیون و 257 هزار و 842 نفر) نرخ ابتلای كرونا در ایران معادل 6 درصد، نرخ بهبودی معادل 85 درصد و نرخ فوت 0.1 درصد است. اما از دو هفته گذشته تا امروز، از بابت تعداد كل مبتلایان، به ردیف 9 جدول جهانی سقوط كرده‌ایم در حالی كه همچنان هم از بابت تعداد ابتلای روزانه، در ردیف چهارم جدول جهانی، از بابت مجموع فوتی‌های كرونا، در ردیف 13 جدول جهانی و از بابت آمار روزانه فوتی‌های كرونا، در ردیف سوم جدول جهانی و بعد از روسیه و مكزیك هستیم.

سقوط 4 پله‌ای از بابت تعداد كل مبتلایان و استقرار بعد از كشورهای امریكا، هند، برزیل، روسیه، انگلیس، فرانسه، تركیه و آرژانتین در حالی است كه 7 كشور در پله‌های بالاتر از ما از بابت تعداد كل موارد ابتلا و شامل امریكا، هند، برزیل، روسیه، انگلیس، فرانسه و تركیه، جمعیتی بسیار بیشتر از جمعیت ایران دارند و فقط جمعیت 45 میلیون نفری كشور آرژانتین حدود نصف جمعیت ایران است.  علاوه بر این، با وجود افزایش واكسیناسیون در كشور، همچنان آمار ابتلای روزانه، بالای 30 هزار نفر و آمار فوت، بیش از 500 نفر است.

در حالی كه انتظار می‌رفت با افزایش واكسیناسیون به دنبال افزایش محموله‌های واكسن وارداتی، همچون سایر كشورها شاهد كاهش مرگ و كاهش بدخیمی‌های كرونا باشیم كه گزارش‌های رسمی خلاف این انتظار را نشان می‌دهد. تنها تغییر مثبت ظرف یك ماه گذشته، كاهش تعداد شهرهای در وضعیت قرمز از ابتدای هفته جاری است كه از بیش از 340 شهر، حالا به بیش از 240 شهر در وضعیت قرمز رسیده‌ایم.

اما اینكه چرا افزایش واكسیناسیون، هیچ تغییر مثبتی در كاهش تعداد فوت روزانه ایجاد نكرده، همچنان در هاله‌ای از ابهام است و البته مسوولان وزارت بهداشت تلاش می‌كنند با انتشار گزارش‌های آرشیوی، حقانیت واكسیناسیون را اثبات كرده و امواج مضر چند روز گذشته به دنبال شایعه‌پراكنی‌های تایید نشده درباره كیفیت واكسن‌های سینوفارم چینی را كمرنگ كنند. روز یكشنبه، كیانوش جهانپور؛ رییس مركز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با ارایه گزارشی كه محصول معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بود، كارایی واكسیناسیون كشور در كاهش میزان بستری در دریافت‌كنندگان واكسن‌ها را «چشمگیر» عنوان كرد.

 جهانپور در حالی وضعیت فعلی از بابت كاهش تعداد ابتلای روزانه و بستری‌ها را «چشمگیر» دانست كه طی 30 روز گذشته، آمار مرگ روزانه كرونا در كشور، بالای 500 نفر، آمار ابتلای روزانه بالای 26 هزار نفر و آمار بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بالای 6400 نفر است و این اعداد تا امروز، نه‌تنها كاهش مثبت نداشته بلكه در روزهایی به اعداد نگران‌كننده‌تر هم افزایش یافته است چنانكه 30 روز قبل (17 مرداد) تعداد كل بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها 6462 نفر بود و امروز و در یك شیب صعودی به 7628 نفر رسیده است.

30 روز قبل، در شبانه‌روز 16 تا 17 مرداد، 542 مبتلای كرونا فوت كردند و امروز، در شبانه‌روز 14 تا 15 شهریور ماه، مرگ 583 مبتلای كرونا در كشور ثبت شد در حالی كه در این بازه 30 روزه، 12 روز هم تعداد فوتی‌های كرونا، بالای 600 نفر بود و در شبانه‌روز اول تا دوم شهریور هم بالاترین ركورد مرگ روزانه طی 19 ماه گذشته با عدد 709 فوتی ثبت شد. 

با این حال به نظر می‌رسد گزارش جهان‌پور سریع‌ترین پاسخ در قبال تحقیق جنجال‌برانگیز علی شریفی‌زارچی؛ سرپرست مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت باشد كه در آخرین روزهای فعالیت وزیر بهداشت در گزارشی خطاب به مافوق خود هشدار داد: «تاكنون ۹۱۲۱۰ نفر از افرادی كه نوبت اول واكسن كووید۱۹ دریافت كرده‌اند، با علایم مشكوك به كرونا به بیمارستان مراجعه كرده‌اند كه از این بین ۱۵۳۲۴ نفر بستری موقت و ۷۵۸۸۶ نفر بستری عادی شده‌اند.

متاسفانه از بین بستری‌شدگان، ۸۵۵۲ نفر فوت شده‌اند كه از بین آنها نتیجه تست كرونای ۵۰۹۸ نفر مثبت و ۲۱۵۶ نفر منفی بوده است و در مورد ۱۲۹۸ نفر باقیمانده، تست انجام نشده یا نتیجه آن ثبت نشده است. اگر نتایج فوق را محدود به افرادی كنیم كه نوبت دوم واكسن را دریافت كرده‌اند، از بین ایشان تاكنون ۲۳۳۸۰ نفر با علایم مشكوك به كرونا به بیمارستان مراجعه كرده‌اند كه از بین ایشان ۳۰۵۶ نفر بستری موقت و ۲۰۳۲۴ نفر بستری عادی شده‌اند.

لازم به ذكر است تاریخ شروع بستری ۱۶۷۸۴ نفر، حداقل دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واكسن (Breakthrough Hospitalizations) بوده است. با در نظر گرفتن جمعیت ۲۷۴۹۳۵۶ نفری كه تا زمان انجام تحلیل، حداقل دو هفته از دریافت نوبت دوم آنها گذشته است، نرخ تشدید علایم و بستری افراد كامل واكسینه شده، ۶۱۰۴ نفر در هر یك میلیون نفر بوده است.

این شاخص نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی برخی كشورها به مراتب بالاتر به نظر می‌رسد. از بین دریافت‌كنندگان نوبت دوم واكسن كه بستری شده‌اند، متاسفانه ۲۴۹۰ نفر فوت شده‌اند كه از بین آنها نتیجه تست كرونای ۱۴۱۱ نفر مثبت، ۶۸۲ نفر منفی و ۳۹۷ نفر نامشخص یا ثبت نشده است. بسیار حایز اهمیت است كه ۲۰۷۲ نفر از افرادی كه تاریخ شروع بستری آنها حداقل دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واكسن بوده است، فوت شده‌اند. این در حالی است كه طبق مطالعات بین‌المللی ادعا می‌شود احتمال تشدید بیماری و مرگ افراد دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واكسن (Breakthrough Deaths) بسیار ناچیز است.

از میان فوت‌شدگان فوق، نتیجه تست ۱۱۸۳ نفر مثبت، ۵۴۲ نفر منفی و ۳۴۷ نفر نامشخص بوده است. با در نظر گرفتن احتمال خطای منفی كاذب تست كرونا و وجود افرادی كه به هر علت خارج از بیمارستان فوت كرده‌اند، آمار افرادی كه دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واكسن مبتلا شده و سپس با تشدید علایم فوت شده‌اند حتما بیش از این خواهد بود. با در نظر گرفتن جمعیت ۲۷۴۹۳۵۶ نفری كه تا آن زمان حداقل دو هفته از دریافت نوبت دوم آنها گذشته است، نرخ فوت افرادی كه بیش از دو هفته از نوبت دوم واكسن آنها گذشته ۷۵۳ نفر در هر یك میلیون نفر بوده است.

شاخص Breakthrough Deaths اعلام شده در برخی كشورها كمتر از ۱۰ نفر در هر یك میلیون نفر جمعیت است.گرچه تحلیل‌های لازم به تفكیك برند واكسن قابل انجام و ارایه است اما باید توجه داشت كه به دلیل ورود یا تولید برندهای مختلف واكسن در مقاطع زمانی متفاوت، گروه‌های سنی، شغلی یا بیماری زمینه‌ای متفاوتی از هر برند واكسینه شده‌اند، متوسط مدت زمان سپری شده از تزریق نوبت‌های مختلف هر برند بسیار متفاوت است، خیز پنجم با موج مبتلایان كرونای دلتا در مقطع زمانی اتفاق افتاد كه از نوبت اول یا دوم بعضی برندها چند هفته می‌گذرد در حالی كه بعضی برندهای دیگر همچنان در حال تزریق هستند.

علاوه بر موارد فوق باید توجه داشت كه شاخص‌های بالا در طول زمان در كشور ما و سایر كشورها در حال تغییر و تحول هستند. مثلا تقدم و تاخر ورود ویروس دلتا به كشورها و میزان كارایی هر نوع واكسن در برابر آن می‌تواند بر نتایج اثرگذار باشد. لذا باید تحلیل‌های تفكیكی بر اساس نوع برند و مقایسه عملكرد برندهای مختلف و همچنین مقایسه شاخص‌های كشور با سایر كشورها را با حساسیت و توجه بسیار بالایی انجام داد تا دقت و اعتبار نتایج به لحاظ روش علمی و اصول اپیدمیولوژی و آمار مخدوش نشود.

با عنایت به مراتب فوق درخواست می‌شود دستور فرمایند موضوع با قید فوریت در مراجع ذی‌ربط از جمله كمیته علمی كشوری كرونا مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. اطلاع‌رسانی مناسب به عموم مردم از جدی بودن احتمال بستری و فوت پس از دریافت واكسن می‌تواند از كاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی پس از دریافت واكسن جلوگیری كند. همچنین، پیشنهاد می‌شود نتایج تحلیل در دستور كار ستاد ملی كرونا قرار گیرد تا در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های ذی‌ربط از جمله منابع تامین واكسن، تعیین سطح مراقبت‌های بهداشتی پس از افزایش درصد واكسیناسیون و سایر موارد ذی‌ربط مورد توجه قرار گیرد.

این مركز آمادگی دارد تحلیل‌های تكمیلی را بر اساس درخواست كمیته علمی، دانشگاه‌های علوم پزشكی و محققان سراسر كشور ارایه دهد. همچنین به دلیل اهمیت موضوع، این مركز آماده است در صورت موافقت ستاد ملی كرونا، كل داده‌های بستری، واكسیناسیون و مرگ ناشی از كرونا را به صورت بی‌هویت شده در اختیار مراجع علمی و پژوهشی سراسر كشور قرار دهد.»

جهانپور، دو روز قبل با ارایه گزارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جبهه روبه‌روی همكار خود ایستاد و اعلام كرد: «با سفارش و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و به منظور مراقبت فعال عوارض واكسن‌های رایج مورد استفاده در كشور، مطالعه‌ای با استفاده از آخرین راهنمای سازمان جهانی بهداشت منطبق بر طراحی CEM یا (Cohort Event Monitoring) با مجری‌گری دانشگاه علوم پزشكی شاهرود و در هفت شهر كشور شامل شاهرود، رشت، بیرجند، مشهد، سنندج، زاهدان و كرمان از ابتدای امسال در حال اجراست. این مطالعه مورد توجه و علاقه سازمان جهانی بهداشت در ژنو قرار گرفته و مقرر شده مورد حمایت معنوی و مالی آن سازمان نیز قرار گیرد.

در این طرح قرار است حداقل ۳۰ هزار نفر از دریافت‌كنندگان هر یك از واكسن‌های اسپوتنیك، سینوفارم، آسترازنكا و كووایران بركت به مدت ۱۷ هفته پس از دریافت دز دوم (در مورد آسترازنكا ۲۵ هفته پس از دز دوم) و به صورت فعال (تماس تلفنی هفتگی) مورد پیگیری قرار گرفته و عوارض مهم قابل انتساب به واكسن، ابتلا به كووید۱۹ (بالینی و آزمایشگاهی)، بستری به علل مختلف از جمله ابتلا به كووید۱۹ و نهایتا مرگ در این افراد ثبت و پیامدهای مهم مورد اشاره (بستری و مرگ) در كمیته‌های بررسی و طبقه‌بندی علت بستری یا فوت به دقت بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

بنابر اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاكنون بیش از یك‌سوم از تعداد نمونه مورد نیاز یعنی حدود ۴۰ هزار نفر از ۱۲۰ هزار نفر، وارد مطالعه شده و تا زمان رسیدن به تعداد مقرر ادامه خواهد یافت. همچنین قابلیت اضافه شدن واكسن‌های جدید به این مطالعه در صورتی كه وارد سیستم واكسیناسیون كشور شوند، وجود دارد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، كارایی واكسیناسیون كشور در كاهش میزان بستری در دریافت‌كنندگان واكسن‌ها، چشمگیر بوده است. آنچه از یافته‌های توصیفی این مطالعه برمی‌آید، حاكی از آن است كه در مجموع از تعداد ۴۰ هزار و ۷۹۸ نفری كه وارد مطالعه شده‌اند، یك‌هزار و ۴۶۹ مورد كووید۱۹ گزارش و ثبت شده و ۷۰۷ نفر از این افراد معادل ۴۸.۱ درصد مرد بوده‌اند و میانگین سن مبتلایان ۵۷.۲ با انحراف معیار ۱۸.۸ سال و دامنه ۱۸.۸ تا ۹۹.۸ سال بوده و ۹۶۰ نفر از این افراد معادل ۶۵.۴ درصد بر اساس خودگزارش‌دهی اعلام كرده‌اند كه دارای تست PCR مثبت بوده‌اند و ۱۸۰ نفر از آنها نیز معادل ۱۲.۳ درصد به علت كووید۱۹ بستری شده‌اند كه البته ۱۳۸ نفر از آنها PCR مثبت داشته‌اند.

تعداد افراد وارد مطالعه شده به تفكیك نوع واكسن عبارت است از هزار و ۹۸ نفر واكسن اسپوتنیك‌وی، ۲۲ هزار و ۹۲ نفر واكسن سینوفارم، ۱۳ هزار و ۸ نفر واكسن آسترازنكا و ۴ هزار و ۶۰۰ نفر واكسن كووایران بركت. بنا بر یافته‌های موجود، اثربخشی واكسن‌ها در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به كووید۱۹ معادل ۸۸.۶ درصد محاسبه شده است.

البته ورود نمونه‌ها به این مطالعه كماكان ادامه داشته و نه تنها پتانسیل اضافه شدن واكسن‌های جدید به آن وجود دارد، نتایج تكمیلی نیز با بررسی‌های بیشتر از آن قابل استخراج است كه متعاقبا و هر زمان كه گزارش‌های مربوطه آماده شد، مورد نقد و اصلاح قرار گرفت، تقدیم می‌شود. با افزایش حجم نمونه مطالعه و پیگیری بیشتر شركت‌كنندگان، این امكان خواهد بود كه كارایی برنامه واكسیناسیون كشور در جلوگیری از فوت و همچنین مقایسه عملكرد واكسن‌ها نیز گزارش شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha