چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 317379

ملانوما لنژینوز آکرال یکی از انواع سرطان‌های پوست است که علائم آن در کف دست و پا بروز می‌کند.

عجیب‌ترین نوع سرطان پوست که در کف دست نمایان می‌شود

سلامت نیوز:ملانوما لنژینوز آکرال یکی از انواع سرطان‌های پوست است که علائم آن در کف دست و پا بروز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، سرطان پوست یکی از سرطان‌های رایج بوده که دارای انواع مختلفی است. ملانوما (تومور پوستی) می‌تواند به صورت‌های مختلف بروز کند. یکی از انواع مشهور سرطان پوست، ملانوما لنژینوز آکرال (acral lentiginous melanoma) است که به طور معمول در کف دست ها، پاها و یا زیر ناخن به صورت رشد نامنظم و برجسته ظاهر می‌شود.


به گزارش اکسپرس،در حقیقت علائم این سرطان که به صورت خال برجسته رنگی بر روی پوست است به آرامی شروع به نمایان شدن می‌کند. در مرحله نخست سلول‌های بدخیم در داخل بافت برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی می‌مانند. سپس این ضایعه به صورت تهاجمی عمل کرده و با خارج شدن از اپیدرم بر ظاهر پوست نمایان می‌شود.
متخصصان می‌گویند این نوع ملانوما می‌تواند به طور سریع رشد کرده و به اعماق پوست نفوذ کند. برخلاف سایر سرطان‌های پوست که به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید بروز می‌کند، ملانوما لنژینوز آکرال ارتباطی با این موضوع ندارد.


از جنبه ظاهری، این نوع لکه‌های سرطانی بیش از ۶ میلی متر اندازه دارند و می‌تواند به رنگ‌های قهوه ای، آبی – خاکستری، سیاه و یا قرمز باشد. در اوایل بروز بیماری، این ملانوما ممکن است دارای سطحی صاف باشد، اما با گذشت زمان ضخیم‌تر شده و دارای سطحی خشک و ناهموار می‌شود.


همچنین در برخی موارد خونریزی و بروز زخم در لکه سرطانی محتمل است. حال که فهمیدیم این نوع سرطان به دلیل اشعه خورشید ایجاد نمی‌شود، پس دلیل 
متخصصان می‌گویند پوست ما دارای رنگدانه‌های طبیعی است. با این حال، زمانی که برخی سلول‌های رنگدانه‌ای بدخیم در لایه‌های اولیه اپیدرم شروع به تکثیر می‌کنند، ملانوما لنژینوز آکرال بروز می‌کند. دانشمندان هنوز به طور قطع از دلیل بدخیم شدن سلول‌های رنگدانه اطلاعی ندارند، اما احتمالاً این موضوع ریشه در جهش‌های ژنتیکی دارد.


زمانی که پزشک این سرطان پوست را در فرد تشخیص داد، اقدام به برداشتن لکه‌های سرطانی می‌کند. بسته به حجم و اندازه سلول‌های سرطانی، این فرآیند می‌تواند پیچیده‌تر شود. اگر سرطان به گره‌های لنفاوی گسترش یابد، فرآیند درمان طولانی‌تر خواهد شد.


همانند سایر سرطان ها، تشخیص به موقع سرطان پوست می‌تواند روند درمان را موثرتر کند. از این رو، پس از مشاهده هر گونه لکه یا خال رنگی در کف دستان، پا‌ها و یا زیر ناخن خود سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha