چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 317384

داروی «رمدسیویر» گزینه اول تجویز پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا است، اما این دارو که وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها به‌دلیل تقاضای بالای و افزایش روزافزون بیماران، حجم بالایی از آن را با ارز دولتی خریداری کردنـد، این روزها در کشور نایــاب شده و ردپای آن را باید در بازار سیاه و انبارهای برخی از بیمارستان‌های دولتی جست‌وجو کرد. برخی معتقدند که دولت با یک میلیارد یورویی که در اوایل سال گذشته از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا برداشت نمود، اقدام به خرید دارویی کرد ‌که بسیاری از پزشکان در سراسر جهان باور دارند،

درآمدهای نجومی با نشت رمدسیویر‌های فاسد!

سلامت نیوز: داروی «رمدسیویر» گزینه اول تجویز پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا است، اما این دارو که وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها به‌دلیل تقاضای بالای و افزایش روزافزون بیماران، حجم بالایی از آن را با ارز دولتی خریداری کردنـد، این روزها در کشور نایــاب شده و ردپای آن را باید در بازار سیاه و انبارهای برخی از بیمارستان‌های دولتی جست‌وجو کرد. برخی معتقدند که دولت با یک میلیارد یورویی که در اوایل سال گذشته از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا برداشت نمود، اقدام به خرید دارویی کرد ‌که بسیاری از پزشکان در سراسر جهان باور دارند،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، داروی رمدسیویر کمترین تاثیر را در درمان این بیماری دارد و تنها وسیله‌ای برای رسیدن به ثروت برخی افراد شده است. قیمت مصوب هر ویال رمدسیویر ۷۰۰ هزار تومان است و یک ریال بالاتر از این  تخلف و سوء‌استفاده محسوب می‌شود، این درحالی است که در بازار آزاد، هر ویال این دارو، ده‌ها میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همین کمبود و عرضه داروی رمدسیویر موجب شده اختلاف نظرهای زیادی میان گمرک و وزارت بهداشت به‌وجود بیاید و حتی رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: «دو پرونده قضائی یکی مربوط به مدیران بیمارستانی در تهران که داروی رمدیسیور را نگهداری می‌کرد و پرونده آن به دادسرای تهران اعزام شد و مورد دیگر فروش داروهای کرونا در بازار آزاد بود، تشکیل شود.» اما ظاهرا تعداد تخلفات مربوط به دارو مخصوصا رمدیسیور بیش از 2 نفر و حتی یک مجموعه بیمارستانی است و این روزها این داروی حیاتی تبدیل به یکی از راه‌های تولید ثروت در ادامه روند شیوع روزافزون کروناست. طبق اسنادی منتشر شده که در آن نشان می‌دهد ۴۰۰ هزار ویال(عدد) – محموله  ۱۳ تنی – از همین دارو که شرکت هندی تولید کننده مورد تأیید یکی از مراجع ذی‌صلاح نبوده، ترخیص شده‌ است! البته چند روز پیش و با انتشار گسترده ویدئویی درخصوص معطلی ۹ کامیون حامل سرم در گمرک شهریار در فضای مجازی،‌ سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «این محموله هیچ گونه مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نکرده است و به دلیل حساسیت فراورده های تزریقی حجیم و لزوم تضمینی سلامت آنها صدور مجوز بدون بررسی های آزمایشگاهی لازم امکانپذیر نیست.»


 ماجرای ترخیص چه بود؟‌
اما ظاهرا ماجرای داروی پر سود رمدسیویر متفاوت است. طبق گزارش ایلنا از این اسناد و ادعایی که مطرح کرده، چهارم مرداد ماه سال جاری اداره بازرسی فنی دارو نامه‌ای با موضوع جلوگیری از واردات دارو از یک شرکت هندی به علت سوابق شکایات و ریکال داروها به اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل ارائه می‌دهد و درخواست دارد که تمام داروهای وارداتی از این شرکت هندی ترخیص نشود و در این نامه آمده است که نظر به وجود موارد متعدد شکایت و ریکال از داروهای مختلف تولیدی یک شرکت در هند در سال‌های گذشته به دلایلی مانند وجود رسوب، وجود ذرات خارجی، وجود حشره در ویال تزریقی و تغییر رنگ و شکل دارو بنابراین جلوی واردات داروهای این شرکت گرفته شود. اما دو روز بعد از تاریخ این نامه یعنی ششم مرداد ماه، نامه‌ای از سوی سازمان غذا و دارو به گمرگ فرودگاه امام ارسال می‌شود مبنی بر اینکه دقیقا رمدسیویرهای همین شرکت هندی ترخیص شود.پس از آن در تاریخ هفتم شهریورماه در شرایطی که تمام این داروها وارد چرخه توزیع شده بودند، سازمان غذا و دارو نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور ارسال می‌کند مبنی بر اینکه گمرک بدون مجوز داروی غیرمجاز رمدسیویر هندی و سرم غیر مجاز از کشور ترکیه را ترخیص کرده‌ است البته این سازمان در نامه ارسالی، اذعان دارد این دو قلم از داروها غیرمجاز هستند. گمرک هم در پاسخ به این نامه سازمان غذا و دارو نوشته است که «داروی رمدسیویر از یک شرکت هندی در انبارهای شرکت تحویل گیرنده یعنی شرکت انبارهای عمومی فرودگاه امام نگهداری شده و نه گمرک و هیچ فشاری هم بر وزارت بهداشت مبنی بر ترخیص این داروها بدون مجوز نبوده و آنچه از وزارت بهداشت خواسته شد تعیین تکلیف آنها بوده‌ است. گمرک در پاسخ به گله یا شکایت سازمان غذا و دارو درباره اینکه این سازمان خودسرانه اجازه واردات و ترخیص سرم متعلق به شرکت ترک را صادر کرده، در نامه‌ای نوشته است: «درباره ترخیص سرم متعلق به یک شرکت ترک، اداره امور و مواد تحت کنترل نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت ترخیص این کالا ارسال می‌کند که پس از نامه، به تمام گمرکات کشور ابلاغ کردیم جلوی ترخیص این نوع سرم را بگیرند تا بدون مجوز وزارت بهداشت حتی یک عدد از این سرم ترخیص نشود اما باید توجه داشت آن مرجع بعد از ابلاغ ممنوعیت ترخیص این سرم‌ها، خود نسبت به صدور مجوز ترخیص برای همین برند در تاریخ یکم شهریور ماه اقدام کرده و جالب این است که سازمان غذا و دارو ۵ روز قبل از ممنوعیت ترخیص این نوع سرم ، فقط از یک شرکت درخواست کرده که ۶۰۰ هزار عدد از این سرم در یک هفته وارد کنند.»


 نمی‌دانیم چه دارویی در گمرک است
در این میان سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره ترخیص رمدیسیورهای فاسد از گمرک گفته است: «این مطلب درست نیست، مطالب عنوان شده ناشی از این است که دوستان از ریکال دارو و شرایط و فرآیند آن اطلاعی ندارند و طبیعی است که اطلاعی هم نداشته باشند.» کیانوش جهانپور در ادامه افزود: «یک فرآورده دارویی از یک برند، ممکن است سال‌ها در بازار مصرف شود. یا وارد کشور شود و هر زمان هم ممکن است بنا بر هر شبهه‌ای ریکال و جمع‌آوری شود. در این پروسه، یک یا چند بچ و سری ساخت مشخص ریکال می‌شوند. بعد از ریکال و جمع‌آوری یا توقیف محموله، بررسی‌ها انجام می‌شود و چه بسا مجددا همان سری‌ساخت با احراز عدم مشکل و رفع شبهه در مورد سلامت و ایمنی کالا یا GMP خطوط تولیدی و… مجددا وارد بازار شود و مجوز مصرف آن صادر شود.» همچنین حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: «داروی قارچ سیاه به این علت که مصرفش بالا رفت دچار کمبود شد. اقلام مورد بحث موجود در گمرک، اقلامی است که مجوز وزارت بهداشت را ندارد و البته ما هم نمی‌دانیم که چه اقلامی در گمرک است فقط می‌دانیم اقلامی که در گمرک رسوب کرده، مجوز وزارت بهداشت را ندارد و تاکید می‌کنم، هر اقلامی که از ما مجوز می‌گیرد ترخیص می‌شود. آمار اقلامی که در گمرک هست را وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و وزارت صمت ندارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha