یک مطالعه جدید نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین خطر لخته شدن خون را در استعمال کننده آن افزایش می دهد، به عروق خونی کوچک آسیب رسانده و ضربان قلب و فشارخون را هم افزایش دهد.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد

سلامت نیوز:یک مطالعه جدید نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین خطر لخته شدن خون را در استعمال کننده آن افزایش می دهد، به عروق خونی کوچک آسیب رسانده و ضربان قلب و فشارخون را هم افزایش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی کارولینسکا سوئد هشدار دادند که اثرات این نوع سیگارها مشابه سیگارهای معمولی است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که بخار طولانی مدت می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.


به گزارش مدیسن نت،«گوستاف لیتینن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین تأثیرات مشابهی با کشیدن سیگارهای سنتی بر بدن دارد.»


وی در ادامه می‌افزاید: «این تأثیر بر لخته شدن خون بسیار مهم است زیرا می‌دانیم که در درازمدت می‌تواند منجر به گرفتگی و تنگ شدن رگ‌های خونی شود و البته این افراد را در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.»


در مطالعه جدید، محققان آزمایشاتی را با ۲۲ زن و مرد ۱۸ تا ۴۵ ساله انجام دادند که به صورت تفننی سیگار می‌کشیدند اما سالم بودند.
شرکت کنندگان قبل و بعد از گرفتن ۳۰ پُف از یک سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین و قبل و بعد از ۳۰ پُف از یک سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین مورد آزمایش قرار گرفتند. این دو آزمایش در موارد جداگانه، با فاصله حداقل یک هفته انجام شد.


در هر مورد، محققان ضربان قلب و فشارخون را اندازه گیری کردند و قبل از استفاده داوطلبان از سیگار الکترونیکی، ۱۵ دقیقه بعد از استفاده و دوباره ۶۰ دقیقه پس از استفاده، نمونه خون شأن را جمع آوری کردند.


بر اساس این مطالعه، دود کردن سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین منجر به تغییرات فوری کوتاه مدت در داوطلبان شد، از جمله افزایش متوسط ۲۳ درصدی لخته‌های خون پس از ۱۵ دقیقه که البته پس از یک ساعت به حالت عادی بازگشت.


نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند هیچ یک از این تأثیرات پس از استفاده از سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین رخ نداد.
محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای تأیید این یافته‌ها تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha