نیاز به دریافت احترام یکی از نیازهای بنیادین در درون هر انسانی است که تهدید شدن یا برآورده نشدن آن، آسیب‌های زیادی را به بار می‌آورد.

سومین عامل طلاق‌های 1400 رونمایی شد

سلامت نیوز: نیاز به دریافت احترام یکی از نیازهای بنیادین در درون هر انسانی است که تهدید شدن یا برآورده نشدن آن، آسیب‌های زیادی را به بار می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: از جمله مهم‌ترین آسیب‌هایی که افراد در این شرایط تجربه می‌کنند، می‌توان به تخریب اعتمادبه‌نفس در حوزه شخصی و فاصله عاطفی در روابط بین فردی اشاره کرد. رئیس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور به تازگی گفته: «در سال۱۴۰۰ بالاترین علت طلاق به دلیل نبود مسئولیت‌پذیری در رتبه اول، بی‌توجهی در رتبه دوم و بی‌احترامی در رتبه سوم بوده است.» (منبع خبر: فارس). در مطلب امروز، نکاتی در همین‌باره مطرح خواهد شد.
 

 6 نابودگر حفظ احترام همسر در زندگی‌مشترک
درباره مسئولیت پذیر نبودن و بی توجهی بارها در همین صفحه مطالبی چاپ شده اما بی‌احترامی، موضوعی است که شاید کمتر به آن توجه جدی شده باشد. بی‌احترامی موجب می‌شود زوج ها اغلب در این موقعیت احساس امنیت نکنند و نتوانند دلبستگی عمیق و سالمی را با همسر خود شکل دهند. این مسئله با متزلزل کردن پایه‌های اساسی رابطه در دراز مدت، باعث می‌شود که افراد با وجود زندگی کردن در کنار هم از یکدیگر فاصله بگیرند و روابط عاطفی‌شان تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرد. در ادامه به مواردی اشاره می‌شود که رعایت آن‌ها موجب ایجاد احترام و تقویت چرخه دلبستگی در رابطه با همسر می‌شود.


 مشکلات‌تان را در جمع مطرح می‌کنید
هرگز همسرتان را در جمع، چه در مقابل اعضای خانواده و چه در مقابل غریبه‌ها، سرزنش نکنید. اگر مشکلی با همسرتان دارید، باید در خلوت خودتان مطرحش کنید، نه در جمع دیگران. اگر همسرتان را در جمع خجالت‌زده و سرافکنده کنید، نه تنها به شدت از دست‌تان می‌رنجد بلکه اطرافیان‌تان هم در معذورات قرار می‌گیرند. اگر در جمع به همسرتان پرخاش کردید، حتما عذرخواهی کنید و پشیمانی‌تان را نشان دهید. به جای این‌که همسرتان را در جمع با اسامی مسخره صدا بزنید و باعث خجالتش شوید، از او تعریف کنید، به طوری که در مقابل دیگران احساس بهتری به خودش داشته باشد.


شنونده درد دل‌هایش نیستید
شما باید شنونده خوبی برای صحبت‌ها و درد دل‌هایش باشید. وقتی شما برای همسرتان ارزش قائل هستید و دوستش دارید، باید به درد دل‌ها و صحبت‌های او با احترام گوش کنید و به صحبت‌هایش اهمیت بدهید. مثلا موقع حرف زدن با او وسط صحبت اش نپرید و به چیزی که تعریف می‌کند توجه کنید و اجازه دهید راحت و بدون قضاوت شدن به صحبت بپردازد. سعی کنید از جملات مورد علاقه‌اش استفاده و از او حمایت کنید، مانند «خوب می‌فهمم چی می‌گی» یا «ناراحتی ات رو درک می‌کنم، خیلی سخته».


 در هنگام عصبانیت، خشم‌تان را مدیریت نمی‌کنید
در هنگام عصبانیت، افراد کنترل کمی روی رفتار خود دارند و در این شرایط احتمال بی‌احترامی کردن افزایش پیدا می‌کند. بی‌احترامی به همسر به صورت طعنه و کنایه، داد زدن، بی‌محلی کردن یا انجام هرگونه خشونت خانگی نشان دهنده ناتوانی فرد در مدیریت عصبانیت یا همان هیجان خشم است. تلاش کنید تا هنگام عصبانیت قبل از اوج گرفتن هیجاناتتان به گفت‌وگو خاتمه دهید و فرصتی در اختیار خودتان بگذارید. انجام اعمالی نظیر ترک کردن محل، کشیدن چند نفس عمیق و تلاش برای پرت کردن حواس از طریق روش‌هایی مثل دوش گرفتن یا پرداختن به یک فعالیت مورد علاقه، به شما کمک می‌کند که هنگام عصبانیت کار نامناسبی انجام ندهید و احترام همسرتان را نگه دارید.


 آخر هفته‌ها درباره گلایه‌های‌تان حرف نمی‌زنید
هرگز اجازه ندهید احساسات‌تان آن قدر روی هم تلنبار شوند که دیگر چاره‌ای جز داد و فریاد نداشته باشید. توصیه می‌شود آخر هفته‌ها را که روز استراحت است، در زمان مناسب و به دور از تنش به گفت‌وگو درباره حل مشکلات‌تان بپردازید. اگر چیزی آزارتان می‌دهد، از همسرتان بخواهید که چند لحظه‌ای بنشیند تا جدی درباره‌ این قضیه صحبت کنید و البته بهتر است برای تداوم این گفت‌وگوها در ابتدای این جلسات از مهربانی‌ها و توجهات همسرتان هر چند کوتاه تشکر کنید و بعد درباره دلخوری‌ها به گفت‌وگو و ارائه راه حل جایگزین بپردازید.


 احساسات همسرتان را جریحه‌دار می‌کنید
احساسات همسرتان را با تعریف و تمجیدهای بی‌جا از همجنس‌هایش جریحه‌دار نکنید. فرقی نمی‌کند، هم زن و هم شوهر، نباید طوری رفتار کنند که همسرشان فکر کند رابطه‌شان را جدی نگرفته‌اند و به اصول زندگی مشترک پایبند نیستند. اگر مدام نزد همسرتان با آب و تاب فراوان از جذابیت‌های فلان آقا یا خانم حرف بزنید، مطمئنا همسرتان را رنجیده خاطر خواهید کرد. برخی افراد به این‌گونه تعریف و تمجیدها حساس‌ترند اما به عنوان یک قانون کلی هرگز نباید درباره همجنس‌های همسرتان طوری صحبت کنید که احساس کند به او توهین و بی‌احترامی شده است.


 قدردان خوبی‌های همسرتان نیستید
عشق و علاقه در زندگی مشترک نیاز به مراقبت دارد. محبت‌های همسرتان را هرچند کوچک فراموش نکنید و نشان دهید که بابت خوبی‌هایش سپاس‌گزارش هستید. با این رفتار به همسرتان ثابت می‌کنید که رابطه‌تان تأثیر مثبتی روی زندگی‌تان داشته است. توصیه می‌کنم برای نگه داشتن فضای صمیمی و به دور از جنجال و شکوه بر تقویت رفتارهای درست همسرتان متمرکز شوید. شما با قدردانی از کوچک ترین رفتار همسرتان به او حس مورد علاقه بودن، توجه و منحصر به فرد بودن، امنیت، حمایت و داشتن تکیه‌گاه مناسب می‌دهید که به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید. مثلا به او بگویید: «عزیزم هر وقت بهم تلفن می کنی، احساس می کنم به من توجه داری و حس مورد علاقه بودن از شما دریافت می‌کنم و از تو ممنونم که به یادم هستی.» تاکید می‌کنم برای حفظ احترام بین زوج ها بهتر است از مواردی که اشاره کردم، بیشتر استفاده کنید تا در دام دلخوری و گله‌گذاری‌های بیش از حد نیفتید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha