اگر روزهای شلوغ و پرکاری دارید، پس به انرژی کافی نیاز دارید تا بتوانید به تمام کارهایتان برسید؛ اما چرا هنوز زمان ناهار نرسیده احساس خستگی می‌کنید؟ شاید خستگی‌تان را گردن کارهای زیادیتان بیندازید، اما ایراد کار می‌تواند از نحوه‌ی شروع روزتان باشد.

اشتباهات صبحگاهی که مانع پرانرژی بودنتان می‌شود

سلامت نیوز: اگر روزهای شلوغ و پرکاری دارید، پس به انرژی کافی نیاز دارید تا بتوانید به تمام کارهایتان برسید؛ اما چرا هنوز زمان ناهار نرسیده احساس خستگی می‌کنید؟ شاید خستگی‌تان را گردن کارهای زیادیتان بیندازید، اما ایراد کار می‌تواند از نحوه‌ی شروع روزتان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، کارهایی که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید، کیفیت روزتان را می‌سازد و سطح انرژی‌تان را تعیین می‌کند. در این مطلب به هفت اشتباهی اشاره می‌کنیم که می‌توانند مانع پُرانرژی بودنتان باشند.

به محض بیدار شدن از خواب پرده‌ها را کنار نمی‌زنید
حتی اگر صبح خیلی زود هم از خواب بیدار می‌شوید پرده‌ها را کنار بزنید. مطالعات نشان می‌دهند قرار دادن چشم‌ها در معرض نور در ساعات اولیه صبح و پیش از ظهر، باعث سلامتی و تندرستی می‌شود. این ریتم شبانه روزی بدنتان است که تعیین می‌کند چه زمانی هورمون‌های مربوط به خواب را ترشح کنید؛ هورمون‌هایی که بر سطح انرژی، خلق و خو و سلامت روانتان اثر می‌گذارند. هر چه زودتر از نور روز استفاده کنید بهتر است. در صورت امکان، بیرون بروید و کمی پیاده‌روی کنید تا نور مستقیما به شما بتابد، نه از پشت شیشه.

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید
بعد از هفت هشت ساعت خواب، بدن شما به آب نیاز دارد. اولین کار شما بعد از بیدار شدن از خواب باید نوشیدن آب باشد تا هیدراسیون بدنتان را استارت بزنید. مطالعات نشان می‌دهند خیلی از افراد تا مدت‌ها بعد از بیدار شدن از خواب همچنان بدنشان کم آب است. فکر می‌کنید عوارض دهیدراته بودن بدن چه خواهد بود؟ سطح پایین انرژی. ضمنا برخی از افراد دچار مه مغزی، کمبود تمرکز و سردرد خفیف می‌شوند. خیلی از کارشناسان باور دارند شما باید طی روز به اندازه کافی آب بنوشید تا انرژی بیشتری داشته باشید و تمرکز و کارآمدیتان در حد خوبی باشد.

به خوابتان اهمیت نمی‌دهید
آیا شب تا دیروقت بیدار می‌مانید و مشغول فیلم تماشا کردن یا بالا و پایین کردن صفحات اینترنتی هستید؟ کمبود خواب نه تنها انرژی روز بعدتان را می‌گیرد بلکه می‌تواند منجر به انواع مشکلات برای سلامتی شود. مطالعات نشان می‌دهند کمبود خواب باعث افزایش وزن و بالا رفتن ریسک بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم می‌شود.
همچنین قرار دادن چشم‌ها در معرض نور آبی در شب و مدت زمان طولانی کار کردن با ابزارهایی مانند گوشی موبایل یا تبلت می‌تواند مسئله‌ساز باشد. این امواج نور، ترشح هورمون ملاتونین، که هورمون تنظیم‌کننده‌ی ساعت بیولوژیک بدنتان است، را کاهش می‌دهند. ملاتونین علاوه بر اینکه به خواب شبتان کمک می‌کند، آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که نقش مهمی در سلامت سلول‌ها و بافت‌ها دارد. بنابراین خوب بخوابید تا هم سالم باشید و هم انرژی خوبی داشته باشید.

صبحانه‌ مناسبی نمی‌خورید
معمولا صبحانه چه می‌خورید؟ کیک، کلوچه، نان قندی و دیگر غذاهایی که از آرد سفید درست می‌شوند باعث افزایش فوری قند خون و انسولین و متعاقبا به همان اندازه افت سریع قند خون خواهند شد. وقتی قند خونتان می‌افتد، شما احساس خستگی و گرسنگی می‌کنید. یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از این مسئله، کاستن از محتوای کربوهیدراتی صبحانه و افزودن پروتئین بیشتر است. پروتئین یک درشت مغذی است که به تثبیت قند خون کمک کرده و مدت طولانی‌تری سیر نگه‌تان می‌دارد.
از خوردن قند و غلات فرآوری شده نیز خودداری کنید زیرا این مواد نیز تاثیر مشابهی بر قند خون و سطح انرژی‌تان می‌گذارند. غلات فرآوری شده صبحانه را با یک کاسه جو دوسر و میوه جایگزین نمایید. می‌توانید به آن دانه کتان پودر شده و پروتئین نیز اضافه کنید. صبحانه خوب و مقوی بخورید، خصوصا اگر روز پرکاری پیش رو دارید.

به کافئین خیلی وابسته‌اید
بیشتر افراد روز خود را با یک فنجان چای یا قهوه شروع می‌کند. شاید با خوردن یک نوشیدنی کافئین‌دار، فورا انرژی بگیرید اما مغز شما خیلی زود به کافئین عادت می‌کند و بعد از مدتی دیگر انرژی لازم را از کافئین نمی‌گیرید. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، بیشتر و بیشتر قهوه می‌نوشید. بعد اگر سعی داشته باشید مصرف قهوه‌تان را کاهش دهید، دچار علائم ترک کافئین خواهید شد که شامل سر درد، خستگی و عدم توانایی در تمرکز می‌شود. پس برای شروع روزتان به قهوه وابسته نباشید و در عوض روی سبک زندگی‌تان کار کنید. کافئین، یک راه‌حل فوری است و انرژی کاذبی به شما می‌دهد.

بدنتان را حرکت نمی‌دهید
بعد از چند ساعت خواب طی شب که بدنتان بی‌تحرک بوده، نیاز به حرکت دارید تا خون در بدنتان به جریان بیفتد. روز خود را با کشش بدنتان شروع کنید و حتما پیش از ترک خانه یا شروع کارهایتان چند حرکت ورزشی انجام دهید. آلارم ساعت را روی پانزده دقیقه زودتر تنظیم کنید تا وقت کافی برای مثلا یک پیاده‌روی صبحگاهی داشته باشید. هوای تازه و تحرک بدنی، سطح انرژی‌تان را  بالا می‌برد و گرفتگی عضلاتتان را برطرف می‌کند، در نتیجه برای شروع یک روز پرمشغله آماده خواهید بود.

روتین یکنواختی دارید
آیا هر روز که از خواب بیدار می‌شوید همان کارهای تکراری را انجام می‌دهید؟ شاید وقت آن باشد که تغییراتی در روتین صبحگاهی‌تان ایجاد نمایید. اگر هر روز کارهای یکنواختی انجام دهید، انگار زندگی‌تان را روی اتوپایلوت (کنترل خودکار) گذاشته‌اید و این می‌تواند انرژی فیزیکی و روانی‌تان را بگیرد. تغییرات کوچکی ایجاد کنید؛ صبحتان را با پیاده‌روی و کمی نور خورشید شروع کنید. وقتی لباس می‌پوشید و آماده می‌‌شوید به موسیقی آرامش‌بخشی گوش بدهید، به فرد مورد علاقه‌تان زنگ بزنید و به او بگویید چقدر دوستش دارید و دلتان برایش تنگ شده است. اجازه ندهید شروع روزتان یکنواخت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha