مدیر پروژه واکسن فخرا از آمادگی وزارت دفاع برای تحویل واکسن به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: مراحل اداری کار انجام شده و هر زمانی وزارت بهداشت اعلام کند واکسن‌های تولید شده را تحویل خواهیم داد.

وزارت دفاع آماده تحویل واکسن فخرا به وزارت بهداشت است

سلامت نیوز: مدیر پروژه واکسن فخرا از آمادگی وزارت دفاع برای تحویل واکسن به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: مراحل اداری کار انجام شده و هر زمانی وزارت بهداشت اعلام کند واکسن‌های تولید شده را تحویل خواهیم داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی وزارت دفاع، دکتر احمد کریمی با اشاره به ورود واکسن فخرا به فاز سوم کارآزمایی بالینی اظهار کرد: واکسن فخرا از هفته گذشته با کسب مجوز کمیته اخلاق و همچنین مجوز سازمان غذا و دارو، کارآزمایی مرحله سوم را آغاز کرده و از روز شنبه به طور گسترده این کار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحله سوم تزریق روی ۴۰ هزار نفر انجام خواهد شد، افزود: در فاز اول ۱۳۵ داوطلب داشتیم و در فاز دوم این تعداد به ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرد. در این دو فاز به دنبال بررسی ایمنی بخشی واکسن بودیم که با موفقیت به انجام رسید و در فاز سوم به دنبال بررسی اثربخشی آن هستیم.

مسئول پروژه واکسن فخرا گفت: نتایج فاز اول و دوم واکسن فخرا نشان داد که این واکسن جزو واکسن‌های کاملاً بی‌خطر هست و عارضه ای جدی در افراد مشاهده نشد و نتایج بعد از آنالیز به سازمان غذا و دارو ارسال شد و بعد از هر مرحله مجوز ورود به فاز بعد را گرفتیم که نشان می‌دهد این واکسن یکی از بی‌خطرترین واکسن‌ها بوده است.

کریمی با بیان اینکه واکسن فخرا ایمنی‌زایی مناسب را در افراد ایجاد می‌کند، گفت: واکسن فخرا توانست به میزان کافی آنتی‌بادی‌هایی را در بدن افراد ایجاد کند که این آنتی بادی‌ها می‌تواند ویروس کرونا را خنثی کند.

وی پلتفرم واکسن فخرا را بر اساس ویروس کشته شده اعلام کرد و افزود: ما این ویروس را به تولید انبوه رسانده و بعد از آن غیرفعال کرده و آن را فرموله کردیم و بعد از خالص‌سازی، در افراد داوطلب و کاندید دریافت واکسن استفاده می‌شود.

کریمی در خصوص صدور مجوز اضطراری برای واکسن فخرا، تصریح کرد: در دولت گذشته وزیر بهداشت اعلام کرده بودند که واکسن‌های تولید داخل بعد از طی دو مرحله اول و دوم و وارد شدن به مرحله کارآزمایی بالینی سوم مجوز دریافت اضطراری خواهند گرفت. در دولت جدید هم آقای دکتر عین الهی هفته پیش اعلام کرد که واکسن‌های داخلی که فاز ۱ و ۲ را با موفقیت پشت سرگذاردند، بلافاصله مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهند کرد و متعاقب آن با نامه‌نگاری که با ایشان داشتیم، ایشان دستور لازم را به سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز اضطراری دادند.

وی درباره زمان پیش بینی شده برای ورود واکسن فخرا به شبکه واکسیناسیون عمومی، گفت: ما آمادگی لازم را داریم و زیرساخت تولید ما از مرداد ماه شروع شده و تولیدات لازم را انجام داده و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنیم و منتظر هستیم مراحل اداری طی شده و هر زمانی که وزارت بهداشت اعلام کرد تحویل آن‌ها دهیم.   

مدیر پروژه واکسن کرونا ادامه داد : ما همزمان کار تولید را شروع کرده ایم و به طور متوسط ماهانه یک میلیون دُز تولید می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم به سرعت وارد سبد واکسیناسیون عمومی شویم.

وی با بیان این که حدود ۵۰۰ هزار دُز واکسن آماده داریم و حدود ۳ میلیون دُز نیز در حال طی کردن مراحل است، افزود: خط تولید را از قبل داشتیم و برای تولید واکسن فخرا تنها آن را به روز رسانی کردیم.

کریمی با بیان اینکه زیرساخت‌های تولید واکسن در وزارت دفاع موجود بوده و با استفاده از همان زیرساخت‌ها توانستیم به ظرفیت تولید یک میلیون دُز واکسن در ماه برسیم، افزود: برای افزایش هم از روز اول این برنامه را داشتیم و در کنار خط تولید موجود یک خط تولید دیگر را پیش بینی کردیم و مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو گرفتیم و کارخانه تولید انبوه  را که حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ایجاد کردیم.

مدیر پروژه واکسن کرونا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به بازدید هفته گذشته وزیر دفاع  از زیرساخت‌های ایجاد شده افزار امیدواری کرد آبان ماه این کارخانه وارد مدار شود و با وارد شدن این خط تولید، به تولید ۵ میلیون دُز واکسن در ماه می‌رسیم.

مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه مسئولین نیروهای مسلح همکاری‌های کاملی برای تولید واکسن فخرا را داشته‌اند، گفت: مسئولان نیروهای مسلح با پشتیبانی شبانه روزی کار را پیش بردند و توانستیم به مرحله فاز سوم برسیم.

کریمی با بیان اینکه پس از بررسی بالینی واکسن کرونا در فاز سوم حتماً به همه داوطلبین واکسن تزریق خواهیم کرد، گفت: قرار است واکسن فخرا با یک واکسن دیگر قیاس شود، بنابراین همه داوطلبینی که در فاز سوم وارد شوند حتماً واکسن دریافت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha