یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 317532

پژوهشگر داروساز و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از عارضه‌ای موسوم به «ماسکنه» در پی استفاده طولانی مدت از ماسک خبر داد و گفت: شست‌وشوی صورت قبل و بعد از ماسک‌زدن با آب ولرم و شوینده بسیار ملایم بهترین راه پیشگیری از ماسکنه است.

چگونه «ماسکنه» را درمان کنیم؟

سلامت نیوز:پژوهشگر داروساز و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از عارضه‌ای موسوم به «ماسکنه» در پی استفاده طولانی مدت از ماسک خبر داد و گفت: شست‌وشوی صورت قبل و بعد از ماسک‌زدن با آب ولرم و شوینده بسیار ملایم بهترین راه پیشگیری از ماسکنه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد بقایی با تاکید براینکه بهترین راه پیشگیری از کرونا، استفاده از ماسک است، افزود: ماسکنه در حقیقت آکنه و جوش‌های پوستی مانند جوش غرور است که به وفور در استفاده‌کنندگان ماسک دیده می‌شود و اسم ماسکنه از ترکیب ماسک و آکنه حاصل شده است.


وی اضافه کرد: ماسکنه، آکنه و جوش‌های پوستی مانند جوش غرور است اما منشاء هورمونی ندارد بلکه و منشاء تماسی دارد که فرد با استفاده از ماسک به واسطه گرما و رطوبت دچار این نوع از آکنه ها می شود.


پیشگیری از ماسکنه
پژوهشگر داروساز گفت: برای پیشگیری از مشکلات پوستیِ استفاده از ماسک، یکی از بهترین کارها شست‌وشوی پوست است یعنی قبل از اینکه افراد ماسک استفاده کنند با آب ولرم و شوینده ملایم باید صورت را بشویند و لازم نیست از کف زیاد استفاده کنند.


بقایی افزود: افراد که صبح یا شب که می خواهند سر کار بروند، صورت خود را بشویند و خشک کنند و بعد از مرطوب کننده بسیار ملایم روی صورت استفاده کنند و ماسک بزنند و هرگاه احساس خشکی کردند از مرطوب‌کننده استفاده کنند.
وی ادامه داد: هنگام بازگشت باید دوباره صورت را شست و شو داد. گاهی پوست خشک با دو بار شست‌وشو دچار مشکل می‌شود بنابراین این افراد حداقل یک بار شست و شو را انجام دهند و بار دوم بدون شوینده، صورت خود را  فقط با آب ولرم بشویند.


درمان ماسکنه
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در صورت ابتلا به ماسکنه، می‌توان از فرآورده های بدون نیاز به تجویز پزشک استفاده کرد. می‌توان از برخی کرم‌های مراقبت از پوست یا محلول‌های موجود برای آکنه استفاده کرد.
بقایی خاطرنشان کرد: چنانچه بعد از یک هفته یا ۱۰ روز تظاهرات پوستی بهبود نکرد باید به پزشک مراجعه کرد تا درمان آکنه انجام شود چون این نوع آکنه بعد از ۱۰ روز اگر دچار التهاب شده باشد در آینده به لک پوستی تبدیل می‌شود.


وی با تاکید براینکه برای جلوگیری از ضایعات مانای پوستی بعد از ۱۰ روز استفاده از کرم و محلول‌ باید به پزشک مراجعه کرد، افزود: تشخیص ابتلا به درماتیت اطراف لب و بینی یا ابتلا به ماسکنه نیازمند معاینه پزشک است بنابراین توصیه می شود برای تشخیص آنها به پزشک مراجعه شود چون درمان این دو نوع مشکل پوستی متفاوت است و در نوع مشخصی از مشکلات پوستی باید از آنتی بیوتیک موضعی استفاده شود.


ماسک یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از کرونا
پژوهشگر داروساز گفت: بعد از همه گیری بیماری کووید ۱۹ در دنیا یکی از بهترین راههای پیشگیری از ابتلا به کرونا قطعا استفاده از ماسک است. توصیه می شود که حتما از ماسک دولایه یا دو عدد ماسک استفاده شود البته گاهی استفاده از ماسک‌ها به هشت لایه می‌رسد چون برخی ماسک‌ها پنج لایه و برخی سه لایه هستند.


بقایی افزود: استفاده طولانی مدت از ماسک با توجه به اینکه ماسک ها از الیافت متنوع برخوردارند می توانند ایجاد التهاب و آلرژی‌زایی کنند. استفاده طولانی مدت از ماسک، محیطی گرم، مرطوب و مناسب برای رشد میکروب، باکتری و حتی قارچ ها در سطح تماس با این لایه های محافظ فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد: ماسک یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا است اما با استفاده طولانی مدت از آن با عوارض آن به ویژه در استفاده‌کنندگان از ماسک هایی با قدرت نفوذ هوای کمتر روبرو هستیم. این عوارض در کادر درمان که از ماسک ان ۹۵  بیشتر استفاده می‌کنند، مشاهده می‌شود و خشکی  و پوسته پوسته شدن پوست یکی از مشکلات شایع پوستی درماتیک یا آلرژی های پوستی در آنها است.


مشکلات پوستی اطراف لب و بینی
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه درماتیک های تماسی جزو شایع‌ترین آلرژی‌های پوستی به شمار می‌روند، افزود: به‌طورمثال هنگامیکه از کلاه استفاده می‌کنیم، در  ناحیه تماس مستقیم کلاه با سر در طولانی مدت شاهد واکنش پوستی می شویم که این مشکل در ناحیه تماس دست با دستکش نیز حاصل شود که به آن "درماتیک زن خانه دار" گفته می شود. درماتیک به واکنش‌های پوستی شامل التهاب، قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و خارش اطلاق می‌شود.


بقایی اضافه کرد: این واکنش های آلرژی به واسطه تماس با مواد شیمیایی، گیاهی، آفتاب و پروتئین نیز می‌تواند رخ دهد به طورمثال زنان خانه دار که معمولا با گل و گیاه در تماس هستند یا قصاب‌ها که با گوشت در تماس هستند می‌تواند خشکی، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: مشکل دیگر در پی استفاده از ماسک درماتیک و واکنش های پوستی اطراف لب و بینی است که با خشکی، قرمزی و التهاب همراه است. گاهی تک و توک آکنه می‌بینیم که با ماسکنه متفاوت است و اطراف دهان و بینی بیشتر است. این تظاهرات پوستی قبل بین گروه سنی  ۱۵ تا ۵۰ ساله بیشتر مشاهده می‌شد اما امروز در همه گروه های سنی دده می شود.  گاهی تظاهرات پوستی با تظاهرات قارچی همراه هستند که در این‌صورت شاهد عفونت قارچی می شویم.


۲ توصیه مهم به کادر درمان
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برای پیشگیری از مشکلات پوستی به کادر درمان ۲ توصیه کرد و گفت: توصیه اول شست‌وشوی صورت به نحوی که پیش از این توضیح داده شد، است و توصیه دوم برداشتن ماسک پس از ۴ ساعت در فضایی امن است.


بقایی افزود: کادر درمان بعد از چهار ساعت استفاده از ماسک باید ۱۵ دقیقه ماسک خود را در فضای کاملا امن بردارند؛ آنها می‌توانند در محوطه سرباز، اتومبیل شخصی یا سالن هایی با سقف بلند و بدون حضور افراد و رعایت فواصل چهار متری ماسک را بردارند و به پوست خود فرصت سازگاری با محیط را بدهند.
وی با ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از مشکلات پوستی اظهار داشت: تغذیه می تواند نقش موثری در بهبود و پیشگیری از ضایعات پوستی داشته باشد. مصرف آب، سبزی و صیفی جات زرد، قرمز، سبز و بنفش رنگ می شود می تواند در پیشگیری از بروز مشکلات کمک کند.
بقایی اظهار امیدواری کرد با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون و رعایت فواصل اجتماعی کمتر شاهد ابتلا به بیماری کرونا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha