محیط بان ها همچنان مورد حمله متخلفان واقع می شوند و مسوولان سازوکاری برای تامین امنیت شغلی مدافعان طبیعت کشور ایجاد نمی کنند.

محیط بان گیلانی به دست قاچاقچیان چوب مصدوم شد

سلامت نیوز: محیط بان ها همچنان مورد حمله متخلفان واقع می شوند و مسوولان سازوکاری برای تامین امنیت شغلی  مدافعان طبیعت کشور ایجاد نمی کنند.

 

روز جمعه یعنی درست روزی که اغلب پرسنل دولتی در خانه های خود و کنار خانواده خود مشغول استراحت هستند اسماعیل ضرابی محیط بان گیلانی هنگام گشت زنی در اراضی جنگلی، با سلاح سرد مورد حمله قاچاقچیان زمین خوار و جنگل خوار قرار گرفت.

موضوع از این قرار بود که محیط بان های یگان حفاظت محیط زیست آستارا در هنگام انجام وظیفه و گشت زنی در داخل "پناهگاه حیات وحش لندویل" با افرادی برخورد کردند که در حال قطع درختان ارزشمند این زیستگاه حساس و با اهمیت که جزو مناطق 4 گانه سازمان حفاظت محیط زیست است، بودند.

محیط بان ها سعی کردند جلوی این متخلفان را گرفته و نگذارند تا درختان بیشتری قطع شود؛ اما متخلفان که در اثر نبود مجازات های متناسب با جرم و نیز فقدان آموزش هر روز متوقع تر و بی باک تر می شوند به محیط بان ها حمله کردند. حاصل این حمله، زخمی شدن شدید یکی از محیط بان های آستارا از ناحیه پا بوده است. به گفته مسوولان محیط زیست آستارا محیط بان مجروح به سرعت برای درمان به بیمارستان منتقل شد.  

 

اگرچه اکبری پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان گفته است که فرد ضارب شناسایی و به صورت ویژه با همکاران نیروی انتظامی در حال تعقیب، دستگیری و تحویل او به مراجع قضایی است؛ اما مساله مهم این است که متخلفان بعد از دستگیری و محاکمه، چه می شوند؟

 

 بر اساس مستندات معتبر اغلب متخلفان در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی پس از صدور حکم و گذراندن چند ماه محکومیت، یا آزاد می شوند و یا به صورت "رای باز" بقیه دوران محکومیت خود را طی می کنند. یعنی روزها به زندگی عادی خود مشغول می شوند و شب ها به زندان می روند. در واقع زندان برای آنها حکم یک خوابگاه رایگان را دارد. درباره محکومیت های مالی نیز وضع به همین منوال است و اغلب محکومان، یا تخفیف می گیرند و یا جریمه اندک را می پردازند و دوباره به دنبال تکرار جرم هستند. البته تمام اینها به شرطی است که همان اول و 24 ساعت پس از دستگیری، به قید وثیقه ای ناچیز آزاد نشده باشند.

 

در اینباره آنچه که می توان گفت اینکه تا با مجرمان طبیعت برخورد مناسب، محکم و جدی قانونی همراه با آموزش انجام نشود جان محیط بان ها و جنگل بان ها همچنان در خطر خواهد بود و در بر همین پاشنه خواهد چرخید. مدافعان طبیعت ایران را دریابید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha